کد مطلب: ۷۹۲۲۱۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خیز بلند تورم در اسفند ماه / چرا نرخ تورم مرکز آمار منتشر نشد؟

خیز بلند تورم در اسفند ماه / چرا نرخ تورم مرکز آمار منتشر نشد؟

طبق اعلام بانک مرکزی، نرخ تورم سالانه در اسفند ماه به 46.5 درصد رسیده که این رقم از بهمن ماه سال 1400 به این سو بی‌سابقه بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، روز گذشته بانک مرکزی با انتشار گزارشی در وبسایت رسمی خود، آمار نرخ تورم اسفند ماه سال 1401 را منتشر کرد. بر این اساس شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران براساس سال پایه 1395 به 794.3 درصد رسید تا نرخ تورم 12 ماهه اسفند سال 1401 نسبت به اسفند 1400 به رقم 46.5 درصد برسد. به این ترتیب نرخ تورم ماهانه نیز در آخرین ماه سال 1401 به 6.6 درصد افزایش یافت.

لازم به ذکر است که گزارش منتشرشده توسط بانک مرکزی، تنها خلاصه‌ای از آمار تورم اسفند ماه را شامل می‌شود و برای اطلاع از جزئیات آن، احتمالا باید منتظر انتشار گزارش‌های تکمیلی از سوی بانک مرکزی باشیم.

آمار نرخ تورم سالانه بانک مرکزی و مرکز آمار

آمار نرخ تورم سالانه بانک مرکزی و مرکز آمار

تورم نگران‌کننده در اسفند ماه

بررسی آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد که نرخ تورم سالانه در حالی در اسفند ماه به 46.5 درصد رسیده که این رقم از بهمن ماه سال 1400 به این سو بی‌سابقه بوده است.

از سوی دیگر، نرخ تورم ماهانه نیز تنها در خرداد ماه سال گذشته با ثبت رقم 10.6 درصدی از تورم ماهانه اسفند ماه بیشتر بوده است. به این ترتیب به نظر می‌رسد که اقتصاد ایران سال 1401 را با وضعیتی نگران‌کننده به پایان رسانده است.

اختلاف تورم بانک مرکزی و مرکز آمار

یکی از موضوعات بحث‌برانگیز پیرامون نرخ تورم کشور، اختلاف همیشگی نرخ اعلام شده توسط مرکز آمار ایران با گزارش‌های بانک مرکزی بوده است. مقایسه این دو آمار حاکی از آن است که از تیر ماه سال گذشته به این سو، نرخ تورم مرکز آمار همواره بیش از نرخ تورم بانک مرکزی بوده است.

این در حالی است که مرکز آمار، برخلاف ماه‌های گذشته همچنان نرخ تورم اسفند ماه را منتشر نکرده و علت این تاخیر را تکمیل فرآیند تغییر سال پایه از ١٣٩٥ به ١٤٠٠ اعلام کرده است. به این ترتیب، می‌توان انتظار داشت که آمار مرکز آمار از نرخ تورم اسفند ماه، مطابق ماه‌های گذشته از بانک مرکزی بیشتر باشد.

این نکته از آن جهت حائز اهمیت است که بانک مرکزی در انتشار نرخ تورم تنها به آمار مناطق شهری اکتفا می‌کند اما مرکز آمار، مناطق روستایی را نیز در نظر می‌گیرد. بنابراین می‌توان نرخ تورم اعلامی از سوی مرکز آمار را جامع‌تر دانست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.