خبر مهم:

کد مطلب: ۷۹۷۴۸۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

وزیر بهداشت: هیچ بیمار کرونایی روی زمین نماند/ کمبود تخت و صف واکسن فراموش شد!

وزیر بهداشت: هیچ بیمار کرونایی روی زمین نماند/ کمبود تخت و صف واکسن فراموش شد!

بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت گفت: «به‌رغم اینکه رسیدگی به بیماران کرونایی در برخی کشورهای اروپایی جنجال پدید آورد، در ایران اسلامی هیچ بیمار کرونایی روی زمین نماند و به سرعت به وضعیت بیماران رسیدگی می‌شد.» اما کیست که کمبود تخت و دارو در بیمارستان‌ها و صف‌های طولانی برای واکسن کرونا را از یاد برده باشد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، هنوز سایه کرونا بر سر کشور سنگینی می‌کند. تعداد فوتی‌های روزانه بار دیگر افزایشی و روند واکسیناسیون نیز تقریبا متوقف شده است. در همین حال وزیر بهداشت از موفقیت در کنترل و مدیریت پاندمی کرونا در کشور می‌گوید.

موج هشتم کرونا بار دیگر زنگ خطر را در کشور به صدا درآورد. تعداد شهرهای قرمز کرونایی در حال بیشتر شدن و شمار مبتلایان نیز رو به افزایش است.

وزیر بهداشت: هیچ بیمار کرونایی روی زمین نماند

بر اساس آخرین داده‌های وزارت بهداشت، تاکنون بیش از 145 هزار نفر در کشور بر اثر کرونا جان خود را از دست داده‌اند. آنطور که مقامات کشوری گفتند، شمار فوتی‌ها 2 برابر آمارهای اعلامی‌ست، چون برخی از آنها تست پی سی آر نمی‌دادند و ثبت رسمی نمی‌شدند. بنابراین تعداد فوتی‌ها کرونا باید حدود 290 هزار نفر باشند، یعنی بیش از کشته‌های جنگ ایران و عراق طی هشت سال!

شهریور 1400 نیز عین‌اللهی، این موضوع را مطرح کرده بود. او در یکی از جلسات ستاد کرونا گفت: «در هشت سال جنگ ایران و عراق 230 هزار نفر تا 240 هزار نفر کشته شدند. بر این اساس آمار قربانیان کرونا در مقایسه با جنگ بیشتر بوده است.»

حالا اما وزیر بهداشت ادعا می‌کند که مدیریت کرونایی کشور در مقایسه با کشورهای اروپایی بهتر بود. عین‌اللهی گفت: «به‌رغم اینکه رسیدگی به بیماران کرونایی در برخی کشورهای اروپایی جنجال‌هایی را پدید آورد، در ایران اسلامی هیچ بیمار کرونایی روی زمین نماند و به سرعت به وضعیت بیماران رسیدگی می‌شد.»

از صف واکسن تا کمبود دارو

اما کیست که صف بیماران در بیمارستان‌ها برای بستری و گرفتن خدمات درمانی را از یاد برده باشد؟ یا صف مردم برای واکسن که از ابتدای صبح تا ظهر انتظار می‌کشیدند تا واکسن نصیبشان شود. البته اگر بخت با آنها یاری می‌کرد و همان روز سهمیه انبار واکسن مرکز تمام نمی‌شد. وگرنه روز بعد دوباره در همان صف انتظار می‌کشیدند تا این‌بار بی‌نصیب به خانه برنگردند.

آمار روزانه کرونا که وزارت بهداشت منتشر می‌کند خود گواه روزهای سیاهی است که این ویروس تا روزانه 700 نفر در روز هم قربانی می‌گرفت. جانباختگانی که اگر واکسن به آنها می‌رسید بسیاری از آنها زنده می‌ماندند، یا اگر در مسیر درمان با کمبود دارو و تخت مواجه نمی‌شدند، احتمال زنده ماندنشان بیشتر بود.

شهریورماه 1400 بود که رکورد فوتی‌های کرونا شکسته شد. نفس‌ها در سینه حبس بود. نه تعطیلی‌های کرونایی چاره‌ساز بود نه وعده‌های تولید واکسن کرونا. کووید19 به تاخت جان می‌گرفت. کافی است یادمان بیاید 2 شهریور 1400 را که وزارت بهداشت اعلام کرد طی 24 ساعت، 40 هزار و 623 بیمار جدید کرونایی در کشور شناسایی شدند. از این میان حدود 5487 نفر از آنها بستری شدند. تعداد فوتی‌های آن روز 702 نفر اعلام شد.

یادآوری: صف بیماران کرونایی برای تخت!

اما صف بیماران برای گرفتن خدمات درمانی در بیمارستان‌ها پیش از این شروع شده بود. تیرماه و زمانی که وزارت بهداشت تعداد مبتلایان روزانه را حدود 27 هزار نفر و فوتی‌ها را نیز حدود 250 نفر اعلام می‌کرد، در پایتخت کشور که بیشترین امکانات درمانی را نسبت به شهرهای دیگر دارد، پیدا کردن یک تخت خالی برای بیماران کرونایی، کاری طاقت‌فرسا بود.

تجارت‌نیوز در همان روزها در گزارشی میدانی از کمبود تخت برای بستری مبتلایان به کرونا نوشت. گزارشی که از وضعیت نابسامان در بیمارستان‌ها پرده برداشت. بر اساس این گزارش که 30 تیر 1400 منتشر شد، بیماران کرونایی ساعت‌ها در صف می‌ماندند تا برای بستری در بیمارستان پذیرش شوند. برخی را هم پذیرش نمی‌کردند و آنها را به خانه برمی‌گرداند. سامانه 6070 که برای بیماران کرونایی جایابی می‌کرد به خبرنگار تجارت‌نیوز گفت: « کل تهران یک تخت خالی پیدا نمی‌شود! »

حدود یک هفته بعد از این گزارش، قاسم جان‌بابایی، معاون وزیر بهداشت درباره وضعیت کمبود تخت در کشور برای بستری بیماران کرونایی گفت: «شرایط سختی از نظر تعداد بیماران داریم. از طرفی ظرفیت تخت‌ها هم محدود است. بیشترین مشکل را در تهران داریم.»

وضعیت به‌گونه‌ای پیش رفت که دلالی برای تخت هم صورت می‌گرفت. برخی از متخصصان توصیه به در خانه ماندن برای بیماران کرونایی کردند. بستری‌های خانگی بیشتر شد و به دنبال آن قیمت ارائه خدمات درمانی در خانه نیز بالا رفت.

واکسیناسیون، صف‌ها را جمع کرد

کم کم شمار مبتلایان و فوتی‌های کرونا، روند کاهشی گرفت و تخت‌های بیمارستان‌ها خالی شد. در ادامه بخش‌های کرونایی برخی از بیمارستان‌ها هم جمع‌آوری شد. اما همه اینها آنطور که بارها مقامات حوزه بهداشت و درمان گفتند، به دنبال واکسیناسیون گسترده در کشور صورت گرفت.

به عبارتی اگر اصرار به ممنوعیت واردات واکسن کرونا و تولید داخلی آن نبود، بسیاری از این ماجراها پیش نمی‌آمد. تعداد فوتی‌ها کمتر و بیمارستان‌ها غلغله نمی‌شد. صف‌های چند متری برای واکسن جلوی مراکز واکسیناسیون نمی‌دیدیم و احتمالا کمتر با صف برای بستری در بیمارستان‌ها مواجه می‌شدیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.