کد مطلب: ۱۶۵۸۶۷

آمریکا به دنبال متحدان بیشتر علیه ایران

یارگیری یانکی‌ها در منطقه

یارگیری یانکی‌ها در منطقه

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا با اشاره به عدم قطعیتی که در مورد ثبات توافق هسته‎ای وجود دارد، به شرکت‌های جهانی هشدار داد تا خود ریسک انجام معاملات تجاری با سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران را بپذیرند.

الهام میرمحمدی: رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا که به عربستان سعودی سفر کرده، در تلاش است تا با ایجاد اتحاد میان ریاض و بغداد، نفوذ ایران را در منطقه خاورمیانه کاهش دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از بلومبرگ، تیلرسون در جلسه‌ای که روز گذشته با وزیر امور خارجه عربستان سعودی داشت، اعلام کرد: هر دو کشور بر این باورند که افراد و کشورهایی که با سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران یا هر نهاد دیگری در این کشور تجارت دارند، از شرکت‌های اروپایی گرفته تا شرکت‌های دیگر، در معرض خطر بزرگی هستند.

او در ادامه اظهارات خود مدعی شد، فعالیت‌های سپاه پاسداران، خاورمیانه را دچار بی‌ثباتی کرده و ویرانی‌هایی را در این منطقه به وجود آورده است.

به نظر می‌رسد، اگر چه وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا برای حل مناقشه قطر و جنگ‌های داخلی یمن و سوریه به خاورمیانه سفر کرده، اما مهم‌ترین هدف او یافتن متحدانی بیشتر علیه ایران و جلوگیری از حضور این کشور در عراق است.

لازم به ذکر است، رکس تیلرسون روز گذشته به ریاض سفر کرد تا در شورای هماهنگی عراق و عربستان شرکت کند.

او با متهم کردن ایران به حمایت از تروریسم و انجام آزمایش‌های موشکی در منطقه، هشدار داد که دولت آمریکا قصد دارد برای افزایش فشارهای اقتصادی بر ایران و تنبیه این کشور، تحریم‌های جدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران وضع کند.

استراتژی تازه آمریکا در قبال ایران

ترامپ که از زمان انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران بارها تهدید کرده بود از توافق هسته‌ای خارج می‌شود، در 13 اکتبر تنها به عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای اکتفا کرد. او در عوض از کنگره خواسته است تا مفاد این توافق را تغییر دهد. با این هدف که از نفوذ سیاسی ایران در منطقه خاورمیانه جلوگیری کند و تحریم‌های بیشتری را علیه سپاه پاسداران جمهوری اسلامی وضع کند.

ایالات متحده آمریکا همچنین از هم‌پیمانان اروپایی خود -انگلیس، فرانسه و آلمان- درخواست کرده تا با ایجاد محدودیت‌ برای ایران و تغییر مفاد این توافقنامه، فشارها علیه این کشور را افزایش دهند.

مهم‌ترین هدف آمریکا در حال حاضر این است که با اتحاد عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، نفوذ ایران در مناطقی که احزاب شیعه کنترل اوضاع را در دست دارند، کاهش دهد.

دونالد ترامپ در حقیقت دو گزینه پیش روی متحدان خود گذاشته است: تجارت با اقتصاد 393 میلیارد دلاری ایران یا تجارت با اقتصاد 19 تریلیون دلاری ایالات متحده آمریکا.

معاملات تجاری آمریکا با ایران

از جمله شرکت‌های آمریکایی که پس از انجام توافق هسته‌ای با ایران وارد معامله شده‌اند، می‌توان از بوئینگ، ایرباس و جنرال‌الکتریک نام برد. شرکت بوئینگ که قراردادی با ارزش 16.6 میلیارد دلار با ایران‌ایر منعقد کرده، قرار است سال آینده 80 فروند هواپیما را به این شرکت تحویل دهد.

این شرکت همچنین قرارداد اولیه به ارزش 3 میلیارد دلار با شرکت هواپیمایی آسمان منعقد کرده، و در حال تکمیل مجوز‌های لازم برای فروش هواپیما به این شرکت است.

تیلرسون در ادامه صحبت‌های روز گذشته خود از نیروهای نظامی ایران خواست تا عراق را ترک کنند. او اذعان کرد: اکنون که مبارزه با داعش رو به پایان است، نیروهای نظامی ایران باید این منطقه را ترک کنند و به خانه‌های خود بروند. وقت آن است که ایران به مردم عراق اجازه دهد تا خود کنترل اوضاع کشور را به دست بگیرند.

اظهارات روز گذشته تیلرسون اما با سخنان او و ترامپ در روزهای گذشته کاملا در تضاد بود.

ترامپ پیش‌تر در مصاحبه خود با فاکس‌نیوز با اشاره به هم‌پیمانان اروپایی خود گفته بود: نگران چیزی نباشید و به پول در آوردن در ایران ادامه دهید. آمریکا به کمک شما نیازی ندارد.

مهم‌ترین هدف آمریکا در حال حاضر این است که با اتحاد عربستان سعودی و دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، نفوذ ایران در مناطقی نظیر عراق که احزاب شیعه کنترل اوضاع را در دست دارند، کاهش دهد. حضور ایران از سال 2003 به بعد که رژیم صدام‌حسین سرکوب شد، موجب نگرانی آمریکا و عربستان شده است.

گسترش روابط تجاری قطر و ایران، دل‌نگرانی آمریکا و عربستان را به دنبال داشته است.

به گفته راب مالی، معاون گروه بین‌المللی بحران، ایجاد روابط حسنه میان عربستان سعودی و عراق قطعا قدمی مثبت است. اما جلوگیری از نفوذ ایران در عراق رویایی بیش نیست.

سفر به قطر

تیلرسون در ادامه سفر روز یکشنبه خود به قطر رفت.

لازم به ذکر است، چهار کشور عربی یعنی عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر حدود 4 ماه است که روابط اقتصادی خود را با قطر قطع کرده‌اند. به دنبال تحریم‌هایی که از سوی این کشورها بر علیه قطر وضع شد، روابط تجاری قطر و ایران گسترش یافت که باز هم دل‌نگرانی آمریکا و عربستان سعودی را به دنبال داشته است.

تیلرسون با هدف پایان دادن به این اختلافات روز گذشته به دوحه سفر کرد.

وی در جلسه خود با وزیر امور خارجه قطر گفت که رهبران کشور عربستان در حال حاضر درخواست او برای حل اختلافات را رد کرده‌اند.

وی در ادامه گفت: من از محمد بن سلمان، پادشان عربستان درخواست کردم تا با قطر وارد مذاکره شود. اما به نظر می‌رسد در حال حاضر این کشور آمادگی لازم برای انجام مذاکرات را ندارد. در صورت عدم آمادگی آمریکا هم نمی‌تواند در این زمینه این کشور را تحت فشار قرار دهد.

تیلرسون در نظر دارد در ادامه سفر خود به کشورهای پاکستان، هند و سوئیس برود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.