کد مطلب: ۲۳۳۵۶۱

آمریکا در پی تشکیل کشور کردستان است

آمریکا در پی تشکیل کشور کردستان است

معاون یکی از احزاب ترکیه‌ای و یکی از تحلیل‌گران این کشور در اظهار نظرهایی عنوان کردند که دولت پنهان آمریکا و هسته‌های قدرت این کشور در پی تقسیم سوریه هستند و ترکیه نباید ابزار واشنگتن شود.

«یونس سونر» معاون حزب چپگرای «وطن» ترکیه در گفت‌وگو با خبرگزاری «اسپوتنیک» ضمن انتقاد از سیاست خارجی آنکارا، به تلاش‌های آمریکا برای شکل‌گیری کشور مستقل کردستان در کنار ترکیه و مجاب کردن دیگران به پذیرش آن اشاره کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یونس سونر در این گفت‌وگو اظهار داشت: دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اخیرا گفت که ارتش این کشور از سوریه عقب نشینی می‌کند. اولین گام بنیادی در این راستا تصمیم در توقف کمک به نیروهای کرد مستقر در مناطق شمال سوریه تحت کنترل آن‌ها بود.

اما بعدا، یک حمله شیمیایی در دوما اتفاق افتاد که به وضوح بیانگر میزان فشار اعمال شده توسط هسته مرکزی قدرت آمریکا بر ترامپ بود.

وی در ادامه از تصمیم آمریکا برای ایجاد مسیر امنیتی و کشور مستقل کردستان در شمال سوریه و با انجام عملیات نظامی که دمشق و روسیه را مجبور به پذیرش قانونی این رویداد کند، اشاره کرد و گفت، ترکیه نباید ابزار واشنگتن در سوریه باشد.

وی ادامه داد: مشکل اصلی اینکه حمله شیمیایی در دوما صورت گرفت یا خیر، نیست. مشکل این است که چگونه دولت پنهان آمریکا فعالیت‌های خود را با هدف تقسیم کردن سوریه ادامه می‌دهد.

پس دولت ترکیه باید برای برقراری همبستگی سوریه، ترکیه و همچنین صلح و ثبات منطقه با روسیه، ایران و مقام‌های سوریه همکاری کند.

«مهمت گولر» تحلیلگر ترکیه‌ای نیز در این زمینه گفت که رویکرد آنکارا در قبال دمشق تناقض‌های جدی دارد و با وجود تغییر رویکرد سیاست خارجی ترکیه مبنی بر فاصله از غرب و حرکت به سوی حوزه اوراسیا، حزب حاکم «عدالت و توسعه» این کشور رویکرد خصمانه خود را در قبال دولت سوریه تغییر نداده است.

وی در خاتمه اظهار داشت: آنکارا در مواجهه با تشدید تنش بین آمریکا و روسیه، سعی کرده مسیر میانه را اتخاذ کند و با فضاسازی در مسیر سودمند برای سیاست داخلی خود حرکت کند.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.