کد مطلب: ۴۴۶۴۷۱

آموزش بورس با علی خسروی در سایت بورسکده

آموزش بورس با علی خسروی در سایت بورسکده

مصاحبه با مدرس ارشد بازارهای مالی جناب مهندس علی خسروی دانش‌آموخته ارشد روانشناسی صنعتی سازمانی با هشت سال سابقه آموزش و فعالیت در بازار سرمایه و فارکس.

مهندس علی خسروی همچنین نویسنده جامع‌نرین کتاب آموزش بورس در سایت بورسکده نیز می‌باشد.

از سال ۱۳۷۶ با پایه‌ریزی برنامه‌های اصلاحی، بازار سرمایه شکل تازه‌تری به خود گرفت و کم کم سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در این بازار ترغیب کرد.

اما در سال‌ها و دهه‌های گذشته بازار سرمایه ایران فراز و نشیب‌های زیادی داشته است و سرمایه‌گذاران و معامله‌گران این بازار ، پستی و بلندی‌های زیادی را تجربه کرده‌اند. برای مثال شنبه معروف به روز سیاه بازار سرمایه در تاریخ بیست و سوم اسفند نود و سه با ریزش دو هزار و سیصد واحدی شاخص یا روز سرسبزی شاخص بازار با خبر توافق اولیه برجام (شانزدهم فروردین نود و چهار)، نمونه‌ای از روزهای تلخ و شیرین بورس بوده است.

طی این سال‌ها افراد زیادی بوده‌اند که با رویاپردازی‌های فراوان وارد بازار شدند و مغلوب و مایوس کنار رفتند و البته کسانی هم بوده‌اند که در روزهای سخت با شکست‌ها روبرو شده و مبارزه کردند و حالا به چهره‌ای موفق در بازار تبدیل شده‌اند.

در این بین تصمیم گرفتیم تا با یکی از فعالان باسابقه بازار گفتگویی داشته باشیم و در مورد گذشته خود و آینده بازار سوالاتی را بپرسیم که جناب مهندس علی خسروی با درخواست ما موافقت کرده و گفت‌وشنود کوتاهی به عمل آوردیم.

شما دوستان را به خواندن این گفتگو دعوت می‌کنیم.

آقای مهندس از چه سالی وارد بازار شده و به سرمایه‌گذاری پرداختید؟

بنده از سال ۹۲ و زمانی که دانشجوی سال سوم کارشناسی بودم وارد بازار سرمایه شدم.

نحوه آشنایی شما با بازار سرمایه چگونه بود؟

یک روز در همان خانه‌های باصفای دانشجویی نشسته بودیم که یکی از دوستان با یک روزنامه وارد خانه شد. یک آگهی در مورد سمینار آشنایی با بورس را دیدم و تصمیم گرفتم در سمینار شرکت کنم، البته سیمنار بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت جهت تشکیل کلاس‌های آموزش بازار سرمایه که من هم به همراه یکی از دوستان به سالن کنفرانس اتاق بازرگانی شیراز رفتیم.

بعد از آن وارد کلاس‌های آموزشی شدید؟

خیر. چون هزینه کلاس‌ها را نداشتم تصمیم گرفتم با خرید کتاب و مطالعه آزاد شروع کنم و بعد از آن وارد کلاس‌های آموزشی شوم.

اولین معاملاتی را که در بازار داشتید یاد دارید؟

بله. من با یک میلیون پس‌اندازی که داشتم نماد شبندر را خریداری کردم و در همان اولین معامله نصف پولم را ضرر کردم چون آموزش صحیح و کاربردی ندیده بودم اما خوشحال بودم.

خوشحال؟ چرا؟

چون فهمیدم کجای آموزشم اشتباه بوده و تجربه‌ای کسب کردم که تا الان دارم از این تجربه سود می‌برم.

مهمترین درسی را که یاد گرفتید چی بود؟

مهمترین درسی را که از استاد خودم در همان سمینار رایگان یاد گرفتم این بود که اگر وارد بازار طلافروشان شدید و دیدید که پشت ویترین آنها نوشته شده طلای شما را خریداریم شما هم بخرید و فروشنده نباشید که بعدا در بازار سرمایه معنی این جمله را فهمیدم یعنی همگام با حقوقی شدن، اما مهمترین درسی را که از بازار فرا گرفتم صبر بود.

نظرتان در مورد وضعیت کنونی بازار چیست؟

خدارا شکر بازار سبز است و انتظار داریم در سال ۹۹ مثل سال ۹۸ و حتی بیشتر هم بازار سودده باشد. البته برای کسانی که با دانش وارد می‌شوند چون هرچند کسانی که آموزش ندیده‌اند ولی اکنون در حال سودآوری هستند بالاخره روزهای افت بازار را هم می‌بینند و آن وقت است که فرق بین کسی که آموزش دیده با کسی که بدون دانش است مشخص می‌شود.

در مورد وضعیت بازار دلار و مسکن چه آینده‌ای پیش‌بینی می‌کنید؟

دلار که بعد از صعود چشمگیر که تا قیمت ۱۹ تومان داشت، کم‌کم دچار افت شد که به موازات آن بازارهای دیگر مثل مسکن و بورس هم رشد داشتند ولی با افت تقریبی دلار، بازار مسکن راکد شد یعنی کمتر خرید و فروش می‌شد چون مسکن سرمایه زیادی را طلب می‌کرد اما بازار سرمایه نه تنها افت نکرد بلکه همچنان به رشد خودش ادامه می‌دهد. انتظار داریم تا پایان سال ۹۹ دلار دوباره رشد کند اما سود آن را افرادی می‌برند که در بازار سرمایه فعالیت دارند.

چرا فعالان بازار سرمایه باید سود بیشتری کنند؟

با توجه به تحریم‌هایی که برای ما وجود دارد کشور ما همچنان در حال صادرات محصولات خود می‌باشد، وقتی دلار افزایش پیدا کند شرکت‌هایی که بازار هدف آنها بازارهای خارجی می‌باشد در واقع با ریال مواد اولیه خود را تامین می‌کنند و با فروش محصولات خود ارز را وارد کشور می‌کنند، پس اگر دلار رشد کند سهام این شرکت‌ها در بورس هم رشد خواهند کرد.

پیشنهاد شما در بین بازار مسکن و دلار و بورس کدام بازار است؟

بازار مسکن که به نظر بنده باید به دید مصرف باشد چون هم خرید و فروش تو این بازار سخت است یعنی نقدشوندگی سختی دارد و هم نیاز به سرمایه ی زیادی دارد. دلار اگر رشد داشته باشد نهایتا از قیمتی که امروز است یعنی ۱۶۵۰۰ تومان نهایتا تا بیست هزار تومان بالا برود و شما این را مقایسه کنید با سهام بورسی که تا الان چندین برابر قیمت ابتدای سال خود هستند و از طرفی دلار هم از نظر محدودیت‌هایی که دولت در نظر گرفته و هم از جنبه امنیتی، به یک بازار پر ریسک تبدیل شده است.

اما اگر نظر بنده را بخواهید بازار سرمایه فعلا سودآورترین و مطمئن‌ترین بازار است.

چه دلایلی باعث رشد عجیب بورس شده و تا کی این رشد ادامه دارد؟

یکی از دلایل که در واقع همان رشد دلار است که نتیجه مثبت آن بیشتر در بازار سرمایه منعکس می‌شود.

دلیل بعدی بانک‌ها می‌باشند که حاشیه سود خود را خیلی کاهش داده‌اند و مالیاتی که برای سرمایه‌داران در نظر گرفته‌اند باعث شده مردم دریابند که این کار باعث کاهش ارزش دارایی‌هایشان می‌شود به همین خاطر همه مردم به سمت بورس روی آوردند و این باعث شده حجم سرمایه و نقدینگی وارد بر بازار سرمایه زیاد باشد و تا زمانی که هم این حجم ورود سرمایه باشد رشد بازار ادامه‌دار خواهد بود.

دلیل بعدی هم دولت می‌باشد که بهترین بازار موجود جهت تامین منابع مالی شرکت‌ها را بازار سرمایه و سرمایه‌های خرد مردم می‌داند پس راهی جز حمایت از این بازار ندارد چنانچه می‌بینید دولت اولین صندوق قابل معاوضه دولتی را در بورس عرضه کرده است.

رشد بورس حباب است؟

دو سال است که می‌گویند حباب است، در این بین باتجربه‌ها دارند سودآوری می‌کنند شما بگذارید که بگویند حباب است.

چند دقیقه پیش از همگامی با حقوقی صحبت کردید در این مورد بیشتر توضیح بدهید.

ببینید در بازار سرمایه دو اصطلاح داریم به نام حقیقی و حقوقی سهم. این یعنی حقیقی که در واقع ما هستیم و در حال معامله، اما حقوقی سهم در واقع افراد و موسساتی هستند که از شرکت‌های بورسی خبرهای زیادی دارند و می‌دانند چه زمانی باید بخرند و چه زمانی باید بفروشند. همگامی با حقوقی یعنی این خرید و فروش‌ها را بفهمیم.

شما در مورد این همگامی آموزش می‌دهید؟

بله. من به همراه تیمی که داریم در واقع به دانشجویان خود آموزش می‌دهیم که رد پای این حقوقی‌ها را در سهم‌ها پیدا کنند چون هر چند حقوقی نمی‌خواهد ردی از خودش در نمادها جا بگذارد اما ما آموزش می‌دهیم که چطوری باید این افراد و معاملاتشان را تشخیص داد.

آموزش شما به چه صورت است؟

تیم ما هم به صورت حضوری تدریس می‌کند و هم با توجه به هزینه‌های آموزشی سنگینی که در کلاس‌های بیرون وجود دارد تصمیم گرفتیم سایتی را تدارک ببینیم که با حداقل هزینه‌ها بتوانیم تجارب خود و آموزش‌های صحیح را در اختیار علاقه‌مندان قرار دهیم تا مردم بتوانند با دانش صحیح وکاربردی وارد بازار شوند و از ضررهای احتمالی در امان باشند.

آدرس وب‌سایت خود را به مردم معرفی می‌کنید؟

بله با کمال میل. آدرس وب‌سایت ما www.boorskade.com هست که ما پکیج‌های مختلفی از آموزش بورس چه در مقاطع مقدماتی و چه پیشرفته را در اختیار دوستان قرار داده‌ایم.

IMG 20200428 090931

کلام آخر؟

کلام آخر این است آموزش، آموزش و آموزش.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.