کد مطلب: ۲۵۷۹۶۰

آنالیز تجارت چینی ایران

آنالیز تجارت چینی ایران

آمارها حاکی از آن است که تراز تجاری ایران طی سال 96 با کشور چین، معادل منفی 4 میلیارد دلار بوده است. چرا که این کشور در سال 96، معادل 13 میلیارد دلار به ایران کالا صادر کرده و در مقابل 9 میلیارد دلار کالا از ایران وارد کرده است.

میلاد مرادی: چین یکی از کشورهایی است که رابطه تجاری گسترده‌ای با ایران دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، «جنس چینی» یکی از نام‌آشناترین عبارات برای ایرانیان است که البته صحبت بر سر کیفیت آن محل مناقشه است.

دیدگاه عموم مردم ایران است که حجم زیادی از واردات کشور شامل کالاهای چینی است. اما باید دید که آمارهای گمرک چه می‌گویند؟ براساس آمار رسمی گمرک جمهوری اسلامی ایران میزان صادرات به کشور چین در سال 1396، بیش از 9 میلیارد دلار بوده است.

گمرکات «منطقه ویژه عسلویه»، «شهید رجایی» و «پتروشیمی بندر امام خمینی» به تنهایی در صادر کردن بیش از 7 میلیارد دلار از این کالاها نقش داشته‌اند. محصولات وابسته به نفت و گاز حجم قابل‌توجهی از محصولات صادراتی ایران به چین را دربرگرفته‌اند.

آمارهای گمرک نشان می‌دهد که برخی اقلام مانند «متانول»، «پروپان مایع شده»، «پلی اتیلن گرید فیلم»، «میعانات گازی» و «سنگ آهن» از مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به کشور چین بوده است.

آمارها حاکی از آن است که تراز تجاری ایران در سال تجارت با چین طی سال 96، معادل منفی 4 میلیارد دلار است. چرا که این کشور در سال 96 معادل 13 میلیارد دلار به ایران کالا صادر کرده در حالی که ایران 9 میلیارد دلار کالا به این کشور صادر کرده است.

کالاهایی که بیشتر از گمرکات «شهید رجایی»، «بم»، «منطقه ویژه شهید رجایی»، «فرودگاه امام خمینی» و «بندر خرمشهر» وارد شده است. آمارها حاکی از آن است که قطعات و لوازم صنعتی بخش قابل‌توجهی از واردات ایران از چین را شامل می‌شود.

آمارهای گمرک حاکی از آن است که اقلامی مانند «قطعات خودرو»، «قطعات خط راه‌آهن» و «ماشین‌آلات معدنی» از اقلام مهم وارداتی ایران از کشور چین بوده است.

اما به راستی جایگاه چین در میان کشورهای طرف معامله ایران کجاست؟ آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که چین در دو ماهه نخست سال 97، مهم‌ترین شریک تجاری ایران چه در واردات و چه در صادرات بوده است.

صاراتی ایران

در دو ماهه نخست سال 97، کشور چین مقصد بیش از 18 درصد از کالاهای صادراتی ایران بوده است. با این حال، در این دو ماه نیز تراز تجاری ایران در تجارت با چین،به لحاظ درصدی منفی بوده است. چرا که در دو ماهه نخست سال 1397، ایران بیش از 25 درصد از کالاهای خود را از کشور چین وارد کرده است.

کالاهای ایران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.