کد مطلب: ۳۲۸۶۷۸

یک کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

آیا اصلاح قیمتی شاخص بورس به پایان رسید؟

آیا اصلاح قیمتی شاخص بورس به پایان رسید؟

روز گذشته (سه‌شنبه ششم آذرماه) شاخص بورس با رشد 736 واحدی در رقم 167 هزار واحد جای گرفته است. آیا اصلاح قیمتی بازار رو به اتمام است و هم‌اکنون زمان مناسبی برای خرید خواهد بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، پیش‌بینی هفتگی بورس بیانگر آن بود که روند بازار در هفته جاری متعادل است و تک‌سهم‌ها پیشتاز بازار این هفته خواهند بود، اما شاخص کل بورس در روزهای شنبه و دوشنبه جریان معاملاتی هفته جاری علی‌رغم رسیدن قیمت سهام‌ های بنیادی از جمله نمادهای پالایشی‌ و پتروشیمی‌ به سطوح حمایتی به دلیل کاهش شدید قیمت جهانی نفت خام و عرضه اولیه نماد مادیرا در فرابورس با ریزش بیش از هشت هزار واحدی مواجه شد و به کانال 166 هزار واحد رسید، اما در جریان معاملاتی روز سه‌شنبه بورس جان دوباره گرفت و شاخص با رشد بیش از 700 واحدی به کانال 167 هزار واحد رسید، سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا اصلاح قیمتی بازار رو به اتمام است یا ریزش شاخص کل بورس همچنان ادامه خواهد داشت؟

دوره رکود فرسایشی بورس

سلمان نصیرزاده، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: کلیت بازار فارغ از تک‌سهم‌ها و نمادهای کوچک به دلایلی از جمله انتظار و تردید بازار از نحوه اثرگذاری تحریم‌‎ها، کنترل قیمت ارز توسط دولت، عدم افزایش نرخ ارز در سامانه نیما در مقطع فعلی، کاهش قیمت‌های جهانی به ویژه قیمت نفت خام و فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی و در مجموع کند شدن حرکت کامودیتی‌ها وارد یک دوره رکود فرسایشی شده است.

بورس تهران

انتظار می‌رود که دوره افت بورس در حال اتمام باشد و نهایتا محدوده 160 تا 165 هزار واحد آخرین سطوح اصلاح قیمتی بازار خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: از نظر ارزش بازار انتظار می‌رود که دوره افت در حال اتمام باشد و نهایتا محدوده 160 تا 165 هزار واحد آخرین سطوح اصلاح قیمتی بازار خواهد بود.

نصیرزاده افزود: فروش در این سطوح هیچ منطق و توجیهی ندارد، زیرا اصلاح قیمتی بازار در حال اتمام است و در بدبینانه‌ترین شرایط حداکثر پنج درصد پایین‌تر از این سطوح کف قیمت‌ها و ارزش بازار خواهد بود یعنی همان محدوده 160-165 هزار واحد.

این تحلیلگر بازار سرمایه تصریح کرد: هم‌اکنون بازار با دو مولفه مواجه است که مولفه اول گزارش‌های عملکرد اعم از گزارش‌های ماهانه و گزارش‌های عملکرد فصلی و مولفه دوم اعتماد معامله‌گران است.

نصیرزاده افزود: گزارش‌های عملکرد ماهانه شرکت‌ها در حال انتشار است که تردید بازار از میزان فروش‌ها عمدتا صادراتی‌ها تحت تاثیر تحریم‌ها است که گزارش‌های منتشرشده تا امروز نسبت به ماه گذشته بهبود داشته، به طوری که گزارش شرکت‌های فولادی نظیر نمادهای فولاد و فخوز، شرکت‌های سنگ آهنی‌ نظیر نماد کچاد، شرکت‌های پتروشیمی نمادهای زاگرس و جم امیدوارکننده و حتی بالاتر از انتظار بوده است که ادامه این رویه می‌تواند عاملی برای کاهش تردید بازار از نحوه گزارش‌دهی‌ها باشد.

اعتماد معامله‌گران به رفتار حقوقی‌ها

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: مورد دوم بحث اعتماد معامله‌گران به رفتار حقوقی‌ها است. به عبارتی پس از افت 15 درصدی شاخص کل بورس و اصلاح قیمتی بیش از 20 تا 30 درصدی بسیاری از سهم‌ها، کاملا طبیعی است که رفتار بازار نسبت به برگشت‌های مثبت محافظه‌کارانه باشد، از این رو نمی‌توان به صورت ناگهانی انتظار برگشت بازار را داشت، اما عواملی نظیر انتشار گزارش‌های مثبت مالی در کنار کاهش سرعت افت بازار و رسیدن قیمت‌ها به سطوح جذاب حمایتی چه از نظر بنیادی و چه از نظر تکنیکی و در عین حال رفتار حمایتی سهامداران عمده و حقوقی می‌تواند اعتماد از دست‌رفته بازار را جلب کند که این موضوع همان اصلاح زمانی است.

نصیرزاده خاظرنشان کرد: اگر این روزها سهامداران قصد خرید و ورود به معاملات را دارند می‌توان گفت قیمت‌ها به سطوح مناسبی رسیده و می‌توان خریدهای پلکانی را با افزودن چاشنی صبر شروع کرد، به طوری که عمده جذابیت بازار نه در کوتاه‌مدت، بلکه در سهامداری است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.