خبر مهم:

کد مطلب: ۲۸۳۶۵۵

تجارت‌نیوز در گفتگو با یک کارشناس بازار سرمایه بررسی کرد:

آینده بورس چه خواهد شد؟

آینده بورس چه خواهد شد؟

علی اسلامی بیدگلی، کارشناس بازار سرمایه دلایلی را که باعث شدند بازار سرمایه روند صعودی به خود بگیرند ریسک‌های سیتماتیک عنوان کرد و مهم‌ترین آنها را تهدیدهای بین‌المللی و افزایش بهای ارز دانست.

علی اسلامی بیدگلی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز درباره علل رشد شاخص بورس به ریسک‌های سیتماتیک اشاره کرد که از نگاه او، مهم‌ترین این ریسک‌ها، تهدیدهای بین‌المللی و افزایش بهای ارز است.

وی در ادامه افزود؛ بالا رفتن بهای ارز ناشی از فشار های بین‌المللی و آشفتگی مالی در حساب پولی کشور باعث شده ارزش جایگزینی بنگاه‌های پذیرفته شده در بورس افزایش پیدا کند، تمامی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس بسته به دارایی‌های ثابت و مشهود از این موضوع منتفع شده‎اند، همچنین به صورت بخشی هم منجر به افزایش درآمد مورد انتظار برخی از بنگاه‌های پذیریفته شده در بورس در حوزه معدنی و شیمیایی شده است.

اسلامی بیگدلی درباره آینده بورس عنوان کرد: بیش از 90 درصد رشد شاخص بورس مربوط به رشد سهام شرکت‌های دسته پتروشیمی، شیمیایی،صنایع معدنی و زنجیره مرتبط با آنها است، روند آینده بازار سرمایه ارتباط مستقیمی با متغییرهای مختلف و ریسک‌های سیستماتیک از جمله شروع تحریم‌های آمریکا دارد. در کوتاه‌مدت با توجه به بررسی رفتارشناسی سرمایه‌گذاران در موارد قابل مقایسه تکرار شده در گذشته به نظر می‎رسد اثرات منفی احتمالی ناشی از تحریم‌ها با توجه به قطعیت آن در بازار بروز یافته است. در روزهای آغازین تحریم اگر به حجم این فشارها اضافه نشود بعید است که تاثیر قابل توجه منفی‌ای در بازار داشته باشد. البته اثرات بلندمدت آن کماکان پابرجاست.

وی تصریح کرد: تقریبا هیچ قابلیت پیش‌بینی‌ای برای تغییر قیمت غیررسمی ارز وجود ندارد و باید در اننتظار اعلام بسته ارزی دولت باشیم. هم‌اکنون تنها با توجه به شایعات موجود در محافل می‌توان به بررسی حالت‌های مختلف احتمالی پرداخت. به نظرم سه سناریو پیش رو است. حفط وضع موجود، بالا بردن قیمت مبنای دلار تا محدود 5500 تومان و بالابردن قیمت مبنای دلار تا محدوده 7500 تومان. به احتمال خیلی زیاد مبنای نرخ دلار افزایش پیدا خواهد کرد. به نظرم با در نظر گرفتن ارزش جایگزینی و افزایش قدرت سودآوری در شرکت های پتروشیمی، شاهد رشد نسبی بازار سرمایه یا حداقل از بین رفتن انتظار افت خواهیم بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.