کد مطلب: ۲۸۳۵۸۰

نظرسنجی تجارت‌نیوز از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه

پیش‌بینی هفتگی بورس؛ شاخص به ۱۵۰ هزار واحد می‌رسد

پیش‌بینی هفتگی بورس؛ شاخص به 150 هزار واحد می‌رسد

نظرسنجی این هفته «تجارت‌نیوز» از کارشناسان بازار سرمایه نشان از انتظار رشد شاخص کل دارد؛ به طوری که برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، شاخص کل حالا که روند صعودی خود را در پیش گرفته، ممکن است تا رقم 150 هزار واحد هم پیشروی داشته باشد.

تجارت‌نیوز هر هفته دو پیش‌بینی از وضعیت شاخص بازار سهام منتشر می‌کند.

یک گزارش شامل دیدگاه تحلیلی کارشناسان خبره بورس و گزارشی دیگر شامل دیدگاه معامله‌گران بازار سرمایه است. گزارش اول در اولین روز کاری هر هفته و گزارش دوم در دومین روز کاری هر هفته منتشر خواهد شد.

نظرسنجی این هفته « تجارت‌نیوز » از کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه (هفته منتهی به 17 مرداد ماه) نشان از رشد شاخص کل دارد، به طوری که برخی از کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند، شاخص کل حالا که روند صعودی خود را در پیش گرفته، ممکن است تا رقم 150 هزار واحد هم پیشروی داشته باشد.

13 mordad 97

در نظرسنجی این هفته، برخی از تحلیلگران به دلیل مشخص نبودن بسته ارزی دولت تا لحظه تنظیم این گزارش، معتقد بودند که پیش‌بینی کردن کمی سخت‌تر از گذشته شده است.

در همین حال، این هفته از نظر برخی تحلیلگران، سهم‎های شاخص ساز، بزرگ و صادرات محوری چون، صنایع فلزی، پتروپالایشی و معدنی نقش لیدرهای بازار را به عهده خواهند گرفت.

به گفته کارشناسان، بسته جدید ارزی دولت که مقرر شده بود در روزهای پایانی هفته گذشته اعلام شود به این هفته موکول شده که این موضوع بیانگر این است که هنوز تیم اقتصادی به نتیجه واحدی نرسیده است.

این هفته نیز بازار سهام، تحت تاثیر دو عامل تصمیمات اقتصادی و سیاسی قرار خواهد گرفت. آخرین خبرها حاکی از آن است که تعداد کالاهای مشمول دریافت ارز 4200 تومانی در گروه اول کاسته خواهد شد و بخش بیشتری از ارز حاصل از صادرات محصولات پتروشیمی و فولاد در بازار ثانویه ارزی عرضه می‎شود. در این بین، آن طور که در رسانه‌های مختلف مطرح شده، نرخ پیشنهادی ارز در بازار ثانویه نیز بین 8000 تا 8500 تومان خواهد بود.

از نظر تحلیلگران، تحقق این موضوع با اهمیت، می‌تواند همچنان موج تقاضا و اقبال بازار را در صنایع صادراتی نگاه دارد. از این رو، خبرهای تصمیم ارزی دولت در ارتباط با بسته جدید ارزی می‎تواند اثرات چشمگیری در روند معاملات و رفتار معامله‌گران و تحلیلگران داشته باشد.

در حالی که برخی از کارشناسان معتقدند، اثر اخبار مربوط به بسته جدید ارزی دولت در بازار سهام نسبت به تحریم‌ها بیشتر است، اما برخی دیگر می‎گویند، اجرای دور اول تحریم‎های آمریکا در روزهای آغازین نیمه دوم مرداد ماه و در بخش مهمی از دور تحریم‎ها، مواردی مانند خرید و فروش اسکناس یا اسناد مبتنی بر دلار، خرید و فروش طلا و سایر فلزهای گرانبها، خرید، تامین یا انتقال فلزاتی مانند گرافیت، فلزات خام یا نیمه خام مانند آلومینیوم و آهن، زغال سنگ، صنعت خودروسازی و… را در برخواهد گرفت.

به گفته کارشناسان، شواهد نشان می‎دهد پالس‏‌هایی از ترید و کاهش نسبی متقاضیان محصولات صادراتی ایران صادر شده است، از این رو، توصیه می‎شود در تحلیل‎ها با دید محافظه‌کارانه برای شرکت‎های صادراتی تناژ فروش نسبت به گذشته دست‌کم، 20 تا 30 درصد کمتر در نظر گرفته شود.

مشخص شدن آثار این دسته از تحریم‎ها طی یکی دو ماه آتی خود را نشان خواهد داد. در این بین، نحوه نرخ تسعییر ارز حاصل از صادرات می‌تواند بر پوشش منفی آثار تحریم موثر باشد.

تحلیلگران معتقدند، هرچه زمان اعلام بسته ارزی توسط دولت طولانی‎تر شود، این موضوع می‎تواند بهانه‎ای برای تعادل بازار یا اصلاح موقت قیمت‎ها را به همراه داشته باشد.
در هر حال، در مقطع کنونی، مشخص شدن سرنوشت ارز صادرکنندگان در روند آتی بازار سهام بسیار اثرگذار است. چنانچه آنچه که مورد انتظار بازار است رخ دهد، همچنان برآیند رشد بازار با محور نمادهای صادراتی را می‎توان مثبت ارزیابی کرد.

گروه دیگری از کارشناسان معتقدند، دولت نرخ جدید ارز را خیلی نزدیک به نرخ فعلی به بازار آزاد اعلام نمی‎کند. تجربه قبلی که دلار در نرخ 4000 تا 5000 تومان در بازار آزاد تک نرخی شد، نشان داد فاصله زیادی بین نرخ آزاد و نرخ دولتی نبود.

از این‎رو این تحلیگران نیز پیش‌بینی می‎کنند، دلار دولتی در بازار ثانویه بین 7500 تا 8000 تومان قیمت‎گذاری شود و بیشتر صنایع بتوانند بخشی از دلار ناشی از صادرات را با همین نرخ در بازار ثانویه بفروشند. این موضوع جو خوبی ایجاد خواهد کرد و حتی با اعمال تحریم‎های جدید مانع از این می‎شود که نرخ ارز در بازار آزاد فراتر از 11000 تومان برود.

از نگاه کارشناسان، در صورتی که این نرخ پایین‎تر از بازار آزاد اعلام شود و در محدود 6500 یا 7000 تومان باشد دوباره اتفاق قبلی تکرار خواهد شد و شاهد این خواهیم بود که بازار آزاد دوباره رشدی را تجربه خواهد کرد.

تحلیلگران معتقدند، در چنین شرایطی اتفاقی که برای بازار می‏‌افتد این است که صنایع صادراتی چند درصد از دلار ناشی از صادراتشان را در بازار ثانویه مجاز هستند ارائه کنند و چند درصد را در سامانه نیما و با نرخ 4200 تومان در اختیار دولت قرار دهند.

اگر بیش از 30 درصد از دلار حاصل از صادرات، قرار باشد در بازار ثانویه با نرخ 7500 تا 8000 تومان ارائه شود، به طور قطع شرکت‎های صادراتی پتانسیل بسیار بالایی خواهند داشت و امسال و حتی در سال‎های پیش رو، رشد سودآوری آنها دور از انتظار نیست.

کارشناسان معتقدند، واکنش بازار سرمایه به بسته جدید ارزی، واکنش خوبی خواهد بود و سهم‎های صادرات محور دوباره یک رالی صعودی خیلی خوبی را آغاز می‎کنند. حتی تعدادی از کارشناسان حاضر در نظرسنجی تجارت‌نیوز معتقدند شاخص بازار سهام ممکن است تا 150 هزار واحد هم برسد.

چشم‎انداز هفته جاری

ردیف کارشناسان سمت شاخص کل گروه/دسته‌های پیش‌رو
1 مهدی میرزایی مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی فلزی- پتروشیمی
2 سلمان نصیرزاده مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه خنثی پتروشیمی- فولادی- معدنی
3 حامد مددی مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی پتروشیمی- صنایع صادرات محور
4 محسن تقی‌نژاد مدرس و تحلیلگر بازار سرمایه خنثی -
5 حمید میرمعینی کارشناس ارشد بازار سرمایه صعودی پترشیمی- فولادی- معدنی
6 محمدباقر خادمی مدیرسرمایه‌گذاری کارگزاری فارابی خنثی پترشیمی- فلزی- معدنی
7 مجید ملکی تحلیلگر ارشد تامین سرمایه کاردان صعودی پتروشیمی- پالایشی- فلزی
8 محمدخبری زاد فعال و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی سهم‌های دلاری
9 ایمان رئیسی فعال و تحلیلگر بازار سرمایه صعودی فولادی- پتروپالایشی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.