کد مطلب: ۲۵۵۵۶۳

آینده روابط بانکی منتظر مذاکرات اروپا

آینده روابط بانکی منتظر مذاکرات اروپا

مذاکرات سیاسی این روزهای ایران واروپا برسر برجام،نقش تعیین کننده‌ای در آینده روابط بانکی ایران در عرصه بین‌الملل خواهد داشت؛در عین حال با وجود خروج آمریکا از برجام،فعلا روابط خارجی بانک‌ها برقرار است.

یکی از مباحث مهم اقتصادی که در جریان توافقات برجام مطرح شده بود، موضوع تسهیل روابط بانکی، ایجاد شعب بانک‌های ایرانی در خارج کشور، همچنین فعالیت بانک‌های خارجی در ایران، ‌ برقراری روابط کارگزاری، توافق بر سر تامین مالی پروژه‌ها، فاینانس و … بود. با این حال، در دوران پسابرجام، توافقات بانکی در سطحی که پیش‌بینی می‌شد و لازم بود شکل نگرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کارشناسان مسائل بانکی و مسئولان این عرصه می‌گویند نگرانی بانک‌های خارجی از تحریم‌های آمریکا، روشن نبودن وضعیت صورت‌های مالی برخی بانک‌های ایرانی، به روز نبودن استانداردهای بین‌الملی، FATF و موضوعاتی از این دست باعث شد تا چالش‌هایی در مسیر برقراری روابط بانکی ایران با سایر کشورها ایجاد شود. در عین حال، اقدامات بسیار محتاطانه برخی بانک‌های خارجی و اتلاف وقت نیز باعث شد تا شکل‌گیری روابط بانکی به مشکل برخورد کند.

مذاکرات جدید ایران و اروپا

پیگیری‌ها و مذاکرات مقامات سیاسی و اقتصادی ایران با بانک‌های خارجی و رفت و آمدها نیز چندان کارساز نبود. با این حال، روابطی در سطح کارگزاری با برخی بانک‌ها شکل گرفت و مراودات جدیدی نیز پس از توافقات برجام صورت پذیرفت. حال با خروج آمریکا از برجام، مذاکرات جدیدی بین مقامات مسئول ایرانی با طرف‌های اروپایی در جریان است تا در صورت انجام توافقات جدید، احتمالا دریچه تازه‌ای به روی روابط بانکی ایران و اروپا باز شود.

از آن‌سو اقدامات موثری نیز از سوی بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور در یکی دو سال اخیر به منظور انجام برخی بروزرسانی‌ها و شفاف‌سازی در عملکرد بانک‌ها، تشدید نظارت بر نظام بانکی و … صورت گرفته است. پیش از این، مقامات بانک مرکزی عنوان کرده بودند یکی از مهم‌ترین پیش نیازهای برقراری روابط بانکی خارجی اجرای ارز تک نرخی است که می‌توان گفت این مهم به نوعی از مدتی پیش عملیاتی شده است.

روابط بانکی فعلا مشکلی ندارد

محمد بیگدلی در خصوص روابط بانکی کشور و فعالیت شعب خارجی بانک‌ها پس از خروج آمریکا از برجام با اشاره به اینکه در حال حاضر مشکل خاصی در این زمینه وجود ندارد، گفت: ممکن است در ماه‌های آینده اندکی مشکلات در این زمینه بیشتر شود.

مدیر عامل بانک ملت اظهارداشت: در عین حال، ‌ شعب خارجی بانک ملت مشغول فعالیت و خدمات رسانی هستند. البته اگر اروپا در برجام بماند، بانک‌های کوچکی که با ایران مشغول فعالیت هستند به همکاری ادامه خواهند داد ولی اگر ایران در مذاکرات جدید با اروپا به نتیجه نرسد، ‌ شرایط کار سخت‌تر خواهد شد و احتمالا امکان ادامه همکاری با بانک‌های کوچک اروپایی نیز وجود نخواهد داشت.

بیگدلی ادامه داد: به صورت کلی با به نتیجه رسیدن مذاکرات با اروپا، فعالیت بانک‌ها ادامه می‌یابد و می‌توان از این طریق نیازها و مشکلات موجود را نیز حل کرد.

منبع:ایبنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.