خبر مهم:

کد مطلب: ۲۴۴۸۴۸

سرانجام قرارداد با بوئینگ و ایرباس چه خواهد شد؟

سرانجام قرارداد با بوئینگ و ایرباس چه خواهد شد؟

آنطور که در گزارش ایندیپندنت آمده، به دلیل اینکه وزارت خزانه‌داری آمریکا مسئول صدور مجوز کنترل صادرات است، حالا با خروج آمریکا از برجام مجوز فروش هواپیماهای بوئینگ و ایرباس لغو خواهد شد.

الهام میرمحمدی: بوئینگ و ایرباس، تولیدکنندگان هواپیما به دنبال وضع مجدد تحریم‌ها علیه ایران، قرادادهای 39 میلیارد دلاری خود را از دست خواهند داد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از ایندیپندنت، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا گفته است که مجوزهای هر دو شرکت برای فروش هواپیماهای مسافربری به ایران لغو خواهد شد.

توافقنامه‌ هسته‌ای در سال 2015 میان ایران و قدرت‌های جهان با هدف جلوگیری از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای در دوران ریاست‌جمهوری باراک اوباما امضا شد.

با این حال، دونالد ترامپ همواره آن را توافقی بد خوانده و گفته است از میزان پایبندی ایران به برجام اطمینان ندارد.

واشنگتن‌پست پیش‎تر در گزارشی نوشته بود، به دلیل فرسوده بودن ناوگان هوایی ایران، بستن قراردادهایی از این دست برای ایران از اهمیت بسیاری برخوردار است.

بوئینگ در دسامبر 2017 قراردادی به ارزش 17 میلیارد دلار و ایرباس هم در همین ماه قراردادی به ارزش 19 میلیارد دلار با ایران‌ایر امضا کرد. ایرباس همچنین یک قرارداد سه میلیارد دلاری با آسمان منعقد کرده است.

ایران‌ایر در مجموع 200 هواپیمای مسافربری سفارش داده بود: 100 هواپیمای ایرباس، 80 هواپیمای بوئینگ و 20 هواپیما از شرکت فرانسوی-ایتالیایی ATR. تمامی معاملات این شرکت‌های هواپیماسازی به دلیل وابستگی آنها به قطعات آمریکایی نظیر United technologies، Rockwell Collins و جنرال‌الکتریک، نیازمند مجوز واشنگتن است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا مسئول صدور مجوز کنترل صادرات است و اعلام کرده پس از گذشت 90 روز (6 آگوست) دیگر مجوز صدور هواپیماهای مسافربری، قطعات و خدمات آن به ایران صادر نخواهد شد.

او معتقد است که این تحریم‌ها به قدری قدرتمند هستند که در گذشته ایران را پای میز مذاکره کشاند.

یک منبع آگاه گفت که مجوز بوئینگ تا سپتامبر 2020 اعتبار داشت.

گندرو جاندرو، سخنگوی بوئینگ گفته است: ما درگام‌های بعدی با دولت آمریکا مشورت می‌کنیم و همچون گذشته از دستورات دولت پیروی می‌کنیم. ممکن است بتوان با مشورت با دولت برخی از تحریم‌ها را لغو کرد، اما در حال حاضر مواضع خزانه‌داری به طور کامل مشخص نیست و نمی‌دانیم که آیا با درخواست ما موافقت می‌شود.

وی در ادامه افزود: از آنجا که قرار است دسترسی مالی ایران به عرصه مالی بین‌المللی از میان برود. به نظر می‌رسد تحریم‌ها قرار است به شکل گسترده‌ای اجرا شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.