کد مطلب: ۵۷۱۶۷۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

افت سنگین شاخص‌های اقتصادی / تورم جدیدی در راه است؟

افت سنگین شاخص‌های اقتصادی / تورم جدیدی در راه است؟

شاخص مدیران خرید اقتصاد در تیر به ۴۴.۶۲ واحد رسیده که نسبت به خرداد افت شش پله‌ای داشته است. به نظر می‌رسد با این افت سنگین اقتصاد کشور وارد رکود می‌شود و احتمالا تورم جدیدی در راه است. 

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاخص مدیران خرید اقتصاد در تیر به ۴۴.۶۲ واحد رسیده که نسبت به خرداد افت شش پله‌ای داشته است.

طبق اعلام مرکز پژوهش‌های اتاق ایران، شامخ کل اقتصاد در تیر به ۴۴.۶۲ واحد رسیده که نسبت به خرداد (۵۱.۲۷) کاهش قابل‌ت وجهی نشان می‌دهد و یکی از کمترین مقادیر از مهر سال قبل تاکنون به‌ حساب می‌آید.

به‌ طور کلی بر اساس نظرسنجی انجام شده از فعالان اقتصادی در تیر به‌ غیر از بخش ساختمان، در بخش‌های صنعت، خدمات و کشاورزی فعالیت‌ها با رکود روبرو بودند، که این رکود ناشی از افزایش مجدد شیوع کرونا ناشی از موج پنجم، قطعی گسترده برق، تعطیلی اجباری خطوط تولید، تأثیر انتخابات در تردید برای تصمیم‌گیری مشتریان و همچنین نوسانات قیمتی و کاهش قدرت خرید آن‌ها است. افزایش شاخص قیمت مواد اولیه و نرخ تورم که به بیشترین مقدار خود طی ۹ ماه اخیر رسیده است.

براساس این گزارش اتاق ایران، دلایل افت سنگین شاخص مدیران خرید اقتصاد در اعمال محدودیت‌های کرونا، قطعی برق، گرانی دلار و تأثیر انتخابات بر تصمیم مشتریان بوده است.

به نظر می‌رسد با افت سنگین شاخص مدیران خرید اقتصاد که در بخش‌های مختلف اقتصاد رخ داده، اقتصاد کشور وارد رکود می‌شود و احتمالا تورم جدیدی در راه است.

براساس گزارش مرکز آمار ایران از تورم تیر، نرخ تورم نقطه‌ای در تیر ماه ۱۴۰۰ به عدد ۴۶٫۳ درصد رسیده است؛ یعنی خانوارهای کشور به طور میانگین ۴۶٫۳ درصد بیشتر از تیر پارسال برای خرید یک مجموعه کالا و خدمات یکسان هزینه کرده‌اند.

نرخ تورم سالانه نیز برای خانوارهای کشور به ۴۴٫۲ درصد رسیده که نسبت به خرداد افت ۱٫۲ درصدی داشته است.

پژوهشکده آمار در گزارشی برای آینده نرخ تورم سه سناریو را ترسیم کرده که بر اساس آن در بدترین حالت تورم نقطه‌ای به ۴۸٫۵ و تورم سالانه به ۴۷٫۵ درصد می‌رسد. همچنین در واقع‌بینانه‌ترین شرایط تورم نقطه ای به ۳۹٫۱ و تورم سالانه به ۴۵٫۱ درصد می‌رسد.

اما با توجه به شرایط پیش آمده و رکودی که در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران رخ داده به نظر می‌رسد در گزارش مرداد و شهریور شاخص تورم در وضعیت بدتری قرار گیرد و عدد آن بزرگ‌تر شود. یعنی احتمال افزایش قیمت‌ مجدد کالا و خدمات در ماه‌های آینده بسیار بیشتر از گذشته است. در واقع نزدیک شدن نرخ‌های تورم به ۵۰ درصد احتمال دور از ذهنی نیست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خدالعنتشکنه کند ریشه ماسوخته شدمرگ بر ترامپ

    • ناشناس

      ترامپ به تنهایی مسئول بدبختی ماست اما انواع وزیر و وکیل و مدیر این مملکت مسئول نیستن ، جالبه !!!

  • ناشناس

    میگن گوشی های سامسونگ پرچمدار است در ایران خانم تورم پرچمدار میگی ن از سازمان تضعیف اجتماعی بپرسخخخخخخخخخخخخهاها

  • ناشناس

    همه دنیا جز جهان سومی ها که ما جز پنجمی ها هستیم با هم دوست و در تعامل سازنده هستن فقط همین چند تا کشور جهان پنجمی مثل ایران سوریه عراق یمن افغانستان تو دعوا و درگیری با کل دنیا به سر میبرن
    تنها راه دوستی و تغییر رفتار با دنیا می‌تونه مشکلات رو حل که نه تعدیل کنه چون وقتی تو ۱۰ سال خراب شده یه روز و یه هفته ای درست نمیشه

    • ناشناس

      توهم نزن….. دوره قاجار و پهلوی هم همینو گفتن و کل کشور دست انگلیس آمریکا افت و قطحی 1917 تا 1919 اتفاق افتاد…. شاه کشورمون رو با خفت تبعید کردند و بحرین از ایران جدا شده…وگرنه اگر بحرین برای ما می بود از نظر استراتژیک و اقتصادی چقدر جلو تر بودیم

  • ناشناس

    این تورم ک باعث کوچیک تر شدن سفره مردم شده و گوشت ،لبنیات کمتر و کمتر میشه فقط باعث مریضی مردم در سالهای بعد میشه و هزینه هنگفتی ب دولت وارد میکنه پس فک نکنین زرنگی میکنین ک سفره مردم رو کوچیک میکنین هر ادم مریضی واسه دولت خرج داره و آه مردم بدبخت قطعا دامنتون خواهد گرفت،خدا صبرش زیاده و چوب خدا صدا نداره

  • مجتبی

    خدا را شکر از سال ۱۳۵۷ تا کنون ما مردم همراه و همگام با مسئولین خدووووووووووووم و بدون ذره ای اختلاف یا انحراف در یک شعار و یک نظر ثابت قدم مانده ایم و آن عبارت است از: ” هر روز بدتر از دیروز ” یا : ” امسال پارسال این چندسال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌ ‌ هرسال میگیم دریغ از پارسال”

  • ناشناس

    برای شادی روح همه مردم ایران فاتحه صلوات

    • ناشناس

      دیگه روحشان هم شاد نمی شود

  • ناشناس

    آقا ۳۸ سالم به دلیل مشکلات اقتصادی نمیتونم ازدواج کنم آخه چرا ما دهه شصتی ها آنقدر بدبخت بدنیا آمدیم

  • بی نام

    مهمتر از شاخص مدیران خرید که نشان دهنده رونق یا رکود است نرخ تورم تولید کننده است که بالای ۹۰ درصد است این یعنی در اینده تورم بالای ۵۰ درصد حتمی خواهد بود.تا در کشور رشد نقدینگی و رانت وجود دارد رشد تورم وجود خواهد داشت و زندگی مردم را تحت فشار شدیدتری قرار خواهد داد.با شعار و رفتار پوپولیستی اقتصاد درست نمی شود .باید با افزایش تولید و ایجاد ثروت رشد اقتصادی افزایش یافته و توزیع عادلانه ثروت انجام شود تا در چند سال بتوان رشد نرخ تورم را مهار نمود.در کوتاه مدت اقشار ضعیف باید تحت حمایت دولت قرار بگیرند که متاسفانه جمع کثیری از جامعه هستند.

  • ناشناس

    این وسط تقصیر مردم چیه چوب ندانم کاری چی را می خوریم پنجمین کشور ثروتمند جهان مردمش باید گرسنگی بکشند ما این روش زندگی را انتخاب نکردیم آقای ظریف امثال شما این روش حسرت کشیدن و مردن تدریجی را برای ما نسخه پیچی کردید.

  • ناشناس

    برای پولدارشدن دیگر داشتن ماینر فایده نداره چون میگویند خیلی سرو صدا داره وارز دیجیتال سودی ندارد .دیگه باید هرکه وسعش میرسه یکدستگاه چاپ پول از خارج بخرد . تا بتواند از شر تورم نجات پیدا کند. .