کد مطلب: ۱۲۲۳۵۹

اتحادیه آسانسور با تمام قوابرای تحقق اهداف تلاش می کند

اتحادیه آسانسور با تمام قوابرای تحقق اهداف تلاش می کند

به گزارش تجارت نیوز،یکی از قدیمی ترین اتحادیه های صنفی در ایران اتحادیه الکترونیک و لوازم برقی بوده که به مرور زمان و با گسترش وسایل الکترونیکی و مکانیکی و مخابراتی تبدیل به چهار اتحادیه شده است.بطوریکه هم اکنون اتحادیه صنف آسانسور و وسایل الکترو مکانیکی نام گرفته است با علی اکبر ایلخانی رییس هیات

به گزارش تجارت نیوز،یکی از قدیمی ترین اتحادیه های صنفی در ایران اتحادیه الکترونیک و لوازم برقی بوده که به مرور زمان و با گسترش وسایل الکترونیکی و مکانیکی و مخابراتی تبدیل به چهار اتحادیه شده است.بطوریکه هم اکنون اتحادیه صنف آسانسور و وسایل الکترو مکانیکی نام گرفته است با علی اکبر ایلخانی رییس هیات مدیره این اتحادیه به گفت‌وگو نشستیم تا در مورد چگونگی تشکیل این اتحادیه همچنین از تجربیاتش برایمان بگوید، مشروح گفت و گو در ادامه آمده است:

اتحادیه صنف آسانسور و وسایل الکترومکانیک چگونه تاسیس شد؟

در ابتدا اتحادیه صنف آسانسور و وسایل الکترومکانیکی تحت عنوان اتحادیه الکترونیک و لوازم برقی در سال 1344 تاسیس شد. در سال 1381 اتحادیه به چهار اتحادیه تفکیک شد. یک اتحادیه ، اتحادیه لوازم الکترومکانیکی که هم اکنون به عنوان اتحادیه صنف آسانسور و وسایل الکترومکانیکی فعالیت دارد ، اتحادیه بعدی اتحادیه الکترونیک و اتحادیه دیگر هم مربوط به اتحادیه سرماسازان است و اتحادیه آخر هم اتحادیه مخابرات است پس از این تفکیک ما به صورت مستقل به فعالیت خود ادامه دادیم.

رسته آسانسور از سال 1345 جزو رسته‏های خاص اتحادیه لوازم برقی که زیر نظر اتحادیه ما بود قرار داشت و در اتحادیه الکترومکانیک نصب، تعمیر و نگهداری آسانسور را ما جزو رسته‏های خودمان مصوب کردیم.

در همین راستا در سال 1373 استاندارد اجباری آسانسور را تدوین کرده و استاندارد آموزشی آسانسور تدوین و کلاسهای آموزشی آن برگزار شد و مجوز آن را از سازمان فنی حرفه‏ای کشور اخذ کردیم.همچنین در سال 1384 نیز ما موفق به اخذ آموزشگاه صنعت برق شدیم و از آن تاریخ به بعد همچنان این آموزشگاه را داریم و امسال هم طی تفاهم‏نامه با سازمان فنی حرفه ای ، آموزش آزاد رسته صنعت برق و حمل و نقل را گرفتیم که آسانسور هم جزو ما است همچنین راه اندازی خانه مهارت نیز از اقدامات اتحادیه بود که به منظور آموزش نصاب های صنعت آسانسور این اقدام صورت گرفت.

راه‏ اندازی خانه مهارت باچه هدفی صورت گرفت؟

هدف از راه اندازی خانه مهارت این بود که با توجه به اینکه حدود یک هزار تا یک هزار و 500 نفر در این حرفه مشغول به فعالیت هستند در حالیکه دوره های فنی لازم را برای انجام اینکار حساس و ظریف طی نکرده اند بنابراین برای کاهش تعداد تلفات و حوادث مربوط به آسانسور باید نصابان را که بخش عمده اجرای آسانسور با آنها است، آموزش می دادیم به همین منظور خانه مهارت را راه اندازی شد. همچنین مقرر شده تا طبق تفاهم نامه با سازمان فنی و حرفه‌ای این نصابان پس از طی دوره های آموزشی و آزمون عملی کارت و مجوز صلاحیت دریافت کنند.

بدین ترتیب اگرکسی به عنوان تعمیرکارآسانسور یا نصاب اگر به محلی مراجعه کندبایدکارت و مجوز داشته باشد؟

بله. طبق تبصره 1 ماده 17 قانون نظام صنفی، هر فردی که فنی هست و می‏خواهد وارد منزلی شود باید از اتحادیه مربوطه کارت مهارت داشته باشد تا بتواند با مجوز اتحادیه وارد شود و اگر شخصی این کارت را نداشته باشد متخلف است و این عمل تخلف محسوب می‏شود و می‏توانند از ورودش ممانعت بعمل آورند البته اتحادیه سعی دارد تا با اطلاع رسانی در این خصوص آحاد مردم را نسبت به این موضوع آگاه کند.

آیا اتحادیه به منظورجلوگیری از اجناس تقلبی اقدامی انجام داده است؟

ما با سازمان ملی استاندارد، تفاهمنامه ای نوشتیم و در حاضر اگر تخلفاتی در قطعاتی که تولید می‏شود ببینیم از تولید غیراستانداردها جلوگیری می‏کنیم و به وزارت صنعت ، معدن وتجارت و تعزیرات نامه می‏زنیم که از تخلفاتی که انجام می‏شود، جلوگیری شود.

اتحادیه به منظوررفاه حال اعضای این صنف چه اقدامی انجام داده است؟

اواسط امسال با چند اتحادیه دیگر زمینی در حدود 200 هکتار را در اطراف تهران خریداری کردیم تا صنعتی‏ها را به این محل انتقال دهیم و کار های اداری و مالی در حال اتمام است و انشاء‏الله به سرعت مشغول ساخت سالن ها می شویم و این حرکت خیلی بزرگی برای صنف ما است و با قیمت بسیار مناسب با حمایت دولت می توانیم این زمین ها را در اختیار اعضا قرار دهیم.

برای صنعتگرانی که داخل محیط شهری‏ هستند، یک شهرک صنعتی ایجاد می کنید؟

بله شهرک صنفی می‏شود و این شهرک صنفی حدود 200 هکتار زمین است که ما با دو اتحادیه دیگر آن را ایجاد کردیم و تاکنون حدود 1500 نفر از این سه اتحادیه ثبت‏نام کردند که شرکت ثبت کردیم و دنبال مجوزهای آن رفتیم و کارها انجام شده و به امید خدا به زودی زود استارت کار را می‏زنیم و شروع به ساخت و ساز می کنیم.

اتحادیه چندکمیسیون داردوچه اقداماتی انجام می دهند؟

اتحادیه پنج کمیسیون‏های دارد که مربوط به مناطق مختلف تهران است کمیسیون فنی، کمیسیون حل اختلاف، کمیسیون روابط عمومی، کمیسیون رسیدگی به شکایات و کمیسیون بازرسی که در هر منطقه اعضای ما معرفی شدند و برایشان حکم صادر شده و

به صورت سالانه تمدید می شود و این افراد از حقوق اعضا دفاع می‏کنند و اگر مالیاتی که برای اعضا تعیین می‏شود اگر نامتعارف باشد دفاع می‏کنند. همچنین ما برای رفع مشکلات مالیاتی اعضا نیز بازرس خود را به اداره دارایی می فرستیم ،بازرسی‏های صنفی نیز انجام می شود ، بغیر از کمیسیون بازرسی، مثلا واحد صنفی که می‏خواهد پروانه کسب بگیرد، اولین مرحله دریافت پروانه را دارد بازرسان ما به محل مراجعه کرده و مدارک و محل را بازرسی و گزارش می کنند.

همچنین ما امسال یک بازرس هیات مدیره نیز در مجمع اضافه کردیم که به کارهای هیات‏مدیره باید نظارت داشته باشد. که باید هر سه ماه یک بار هم گزارش کار را به اتاق اصناف ایران ارائه کند که هیات مدیره کارها و وظایف خود را درست انجام دادند .
همچنین در کمیسیون بازرسی ،بازرس با مراجعه به واحد ها ، آمار پروانه‏های فعالیت را دریافت کرده و و بدین ترتیب اشخاصی که مجوز فعالیت ندارند مشخص می شود.

کمیسیون فنی و حل اختلاف چه کارهایی انجام می دهند؟

کمیسیون فنی مسوول امتحاناتی است که به صورت ماهانه از متقاضیان گرفته می شود و به دلیل اینکه فعالیت صنف ما تخصصی-فنی است پس از کسب آزمون در صورت قبولی به جواز و پروانه کسب می‏دهیم.

حل اختلاف هم به شکایاتی که افراد به اتحادیه ارجاع می‏دهند رسیدگی می کند حل اختلاف با اختیاری است که قوه قضائیه به ما داده صورت می گیرد و شکایات مربوط به اتحادیه را بررسی می کند ،طرفین را دعوت کرده و در دو جلسه یا یک جلسه توجیه می‏کنیم و آن کسی که حق با اوست ، کارشناس ما معرفی کرده و اگر اجحافی در حق مردم شده باشد اعضا باید جبران کنند و اگر اجحاف نشده باشد متقاعد می‏کنیم.

اگر موافقت هم نکنند و به مشکلی جدی باشد که نتوانند به توافق بین خودشان برسند، ما نظریه خودمان و نظریه کارشناسی و جرایمی و اجحافی که در حق مشتری شده باشد به سازمان بازرسی کل صنعت و معدن ارجاع می دهیم که آنها هم خاطی را به تعزیرات معرفی کرده و تعزیرات هم از دو برابر سه برابر تا ده برابر می‏تواند جریمه می‏کند.

بخش آسانسوری اتحادیه چند عضو دارد؟

ما حدود 310 تا پروانه دائم داریم، نزدیک 250 مورد نیز در دست اقدام است که شناسایی شدند ودر حال انجام کارها برای دریافت پردانه هستند.

آیا سندیکا قصد تشکیل یک اتحادیه کشوری دارد؟

دو سه بار سندیکا برای ثبت اتحادیه اقدام کرده که به دلیل اینکه این کار غیر قانونی است تاکنون صورت نپذیرفته است.

وقتی که در سطح تهران بیش از 1000 نفر واحد صنفی هستند که می‏توانند پروانه بگیرند و دارای پروانه شوند، اتحادیه کشوری به آن صدق نمی‏کند چون اتحادیه صنفی باید باشد و استان‏ها هم باید برای خودشان اتحادیه داشته باشند. بنابر این نمی‏توانند اتحادیه کشوری را از نظر قانونی تاسیس کنند .

باتوجه به اینکه اغلب اعضای شما وسندیکا و فعالان این صنف یکسان هستند توصیه شما به اعضا برای رفع سردرگمی آنها چیست؟

پیشنهاد ما به فعالان این صنعت این است که بررسی بیشتر داشته باشند و به قانون مراجعه کنند، آن چیزی که حق هست با آن حق همکاری کنند و حضور پیدا کنند و از نظر قانونی همه اعضای صنف باید طبق ماده 2 و 91 قانون نظام صنفی به اتحادیه برای دریافت پروانه کسب مراجعه کنند در رابطه با این مساله با اداره استاندارد کل هم صحبت داشتیم ، پرونده‏ در جریان است تا بلکه بتوانیم انشاء‏الله استاندارد را بگیریم و اعضا دیگر کامل شوند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.