کد مطلب: ۳۴۲۳۷۴

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

تمام اتفاقات بورسی در روز رشد شاخص / نفت ۶۰ دلاری با بورس چه کرد؟

تمام اتفاقات بورسی در روز رشد شاخص / نفت 60 دلاری با بورس چه کرد؟

امروز شاخص با افزایش 862 واحدی در کانال 164 هزار واحدی قرار گرفت، دلیل رشد امروز بازار سرمایه چیست و بیشترین حجم و ارزش معاملات مربوط به کدام نمادها بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، طبق پیش‌بینی هفتگی بورس ، امروز چهار‌شنبه (19 دی ‌‎ماه ۹۷) ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران به 4431 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 862 واحدی در رقم 164829 واحد جای گرفت. همچنین ارزش معاملات فرابورس به 10065 میلیارد ریال رسید و شاخص با افزایش 21 واحد در رقم 1944 واحد جای گرفت.

امروز صفوف خرید بازار مربوط به نمادهای فایرا، چفیبر، خودرو، چکارن، دپارس، ونیکی، شبریز، سبجنو، وصندوق، خمهر، شیران و در فرابورس نطرین، گکوثر، گوهران صف خرید بودند.

صفوف خرید بازار بررسی بازار سرمایه حاکی از آن است که نماد‎های «کچاد، فولاد، تاپیکو، شپنا، کگل» بیشترین تاثیر مثبت را در شاخص کل و نمادهای «مبین، وبملت، فارس، وغدیر، شپدیس» بیشترین تاثیر منفی را در شاخص کل امروز داشتند.

همچنین بیشترین افزایش مالکیت حقوقی‌ها مربوط به نمادهای «وپاسار، وصندوق، وکار، وبملت، های‌وب» بود و نمادهای «وتجارت، خودرو، وپست، خپارس، فولاد» بیشترین کاهش مالکیت حقوقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

در جریان معاملات امروز بورس بیشترین حجم عرضه مربوط به نمادهای «مبین، کیان، خساپا، فولاژ، وصندوق» بود و نمادهای «وپست، تکمبا، فایرا، چفیبر، خمهر» بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص داد.

در جریان معاملاتی امروز بازار سرمایه مجدد دو گروه‌ بانکی و خودرو بیشترین ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند، به طوری که نمادهای وبملت، وپاسار، وتجارت،خساپا، خودرو بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

طی روزهای اخیر مباحثی اثرگذار نظیر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیایی و همچنین از محل نرخ تسعیر ارز دارایی‌های ارزی در کنار عواملی از جمله ابلاغیه سازمان برنامه بودجه کشوری در جهت تسریع در پرداخت بدهی‌های دولت به بانک و همچنین شواهد مثبت از بهبود عملکرد بانک‌ها در مدیریت منابع و مصارف، گروه بانکی را مورد توجه اهالی بازار سرمایه قرار داده است به همین جهت امروز هم گروه بانکی بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص داد.

افزایش نرخ فروش کچاد

نماد كچاد در اصلاحيه 500 ميليارد تومانی ١١ درصد به فروش افزوده است و اعلام کرده که فروش شركت از ٤٧٠٠ میلیارد تومان به ٥٢٠٠ ميليارد تومان افزايش يافته كه دلايل آن را افزايش قيمت محصولات فولاد خوزستان (مبنای تعيين قيمت سنگ آهن) و همچنین افزايش درصد قيمت فروش به دو شركت فولاد و فخوز عنوان كرده است.

روز گذشته نماد کچاد در توضیحات گزارش اصلاحی خود از آذرماه جاری تلویحا افزایش قیمت سنگ آهن را تایید کرده است.

دلايل عمده افزايش مبلغ فروش محصولات به شرح زیر است:

1- افزايش قيمت شمش فولاد خوزستان در ادوار سه ماهه و تاثير آن در افزايش قيمت فروش محصولات کنسانتره (خشک).

2- افزايش ضريب فروش محصولات کنسانتره (خشک) الف: به شرکت فولاد مبارکه از 13.8 به 15.5 درصد قيمت فروش شمش شرکت فولاد خوزستان (توضيح اينکه با شرکت فولاد مبارکه توافقات بر اساس نرخ فروش در حال پيگيري و مذاکره است ) ب: به شرکت فولاد خوزستان از 13.8 به 15 درصد به قيمت فروش شمش شرکت فولاد خوزستان (نهايی شده است).

رسیدن نفت به مرز 60 دلار

همچنین احتمال توقف تنش‌ها میان ایالات متحده و چین، کاهش بیش از حد تولید نفت عربستان سعودی و تغییر سیاست‌های فدرال رزرو در رابطه با نرخ بهره از عواملی است که تقویت قیمت نفت را موجب شده است به طوری که امروز هر بشکه نفت خام برنت با 1.35 درصد افزایش به 59.51 دلار رسید. افزایش قیمت نفت باعث اقبال بازار به سمت شرکت‌های نفتی شد.

عرضه اولیه زدشت

شرکت مجتمع کشت و صنعت و دامپروری دشت خرمدره بانماد زدشت یکشنبه (23 دی ماه 97) عرضه اولیه خواهد شد که در این عرضه اولیه حداکثر سهمیه هر کد1200 سهم و دامنه قیمت1850 ریال تا 1950 ریال است.

روند شاخص در سه هفته ابتدایی زمستان

شاخص کل بورس اولین روز از فصل زمستان را به دلیل کاهش شدید قیمت جهانی نفت با روند نزولی آغاز کرد و به مرز 154 هزار واحد رسید، اما روند شاخص در هفته اول دی‌ماه متمایل به صعودی شد، به‌طوری که علی‌رغم کاهش شدید قیمت جهانی نفت و رسیدن به نرخ 50 دلار، موضوعاتی چون افزایش قیمت دلار در بازار آزاد، حمایت دستوری از بازار توسط بازیگردانان اصلی بازار سرمایه و گزارش‌های آذرماه خوب برخی شرکت‌ها باعث شد که شاخص از قله 156 هزار واحدی به 158 هزار واحد برسد.

روند شاخص کل بورس در هفته دوم دی‌ماه هم متمایل به صعودی شد به‌طوری که دو گروه‌ بانکی و خودرویی باعث شدند که شاخص از قله 158 هزار واحدی به 160 هزار واحد برسد.

‌شنبه (15دی‌‎ماه ۹۷) شاخص با افزایش 208 واحدی در رقم 161 هزار واحد جای گرفت. رشد قیمت نفت خام در تعطیلات آخر هفته از مهمترین دلایل رشد این روز شاخص کل بورس بود. گروه بانکی هم به دلیل بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و احتمال شناسایی سود از محل تسعیر نرخ ارز دارایی‌های ارزی و گروه خودروییه م به دنبال انتشار اخبار و شایعاتی مبنی بر افزایش قیمت خودرو و شرایط کنونی بازار مورد اقبال سهام‌داران در بازار سرمایه قرار گرفتند.

روز ‌یک‌شنبه (16دی‌‎ماه ۹۷) شاخص با افزایش 168 واحدی در رقم 161 هزار واحد قرار گرفت که در جریان معاملاتی این روز بازار سرمایه گروه‌های بانکی و خودرویی بیشترین حجم و ارزش معاملات را به خود اختصاص دادند.

روز دوشنبه ( 17 دی ماه 97) شاخص با افزایش 1047 واحدی در رقم 1621 هزار واحد قرار گرفت که رشد این روز شاخص کل بورس به دلیل احتمال انتشار گزارش‌های 9 ماهه مثبت گروه پالایشی و افزایش قیمت جهانی نفت و اجرای طرح زوج و فرد در گروه بانکی بوده است.

همچنین روز سه شنبه ( 18 دی ماه 97) شاخص با افزایش 1643 واحدی در رقم 163 هزار واحد جای گرفت. بازار چند دلیل عمده برای رشد داشت. به عبارتی رشد دوباره قیمت دلار به مرز 11 هزار تومان، بهبود قیمت‌های جهانی، بهبود وضعیت فروش شرکت‌ها در بورس کالا، بهبود تقاضا در بازار و بهبود صادرات شرکت‌ها از عمده ترین دلایل رشد این روز بازار بود.

محمد خبری‌زاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» در خصوص دلایل رشد امروز شاخص کل بورس گفت: بازار امروز چند دلیل عمده برای رشد داشت. به عبارتی شفاف‌سازی کچاد و تاثیر آن روی گروه معدنی و فلزات اساسی شاید مهمترین خبری بود که از دیروز عصر برای بازار رخ داد و باعث اقبال بازار به این گروه شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: رشد قیمت نفت و نرخ‌های جهانی نیز از دیگر دلایل رشد امروز بازار سرمایه بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.