کد مطلب: ۲۵۲۹۴۳

اتفاقات خودرویی پس از خروج آمریکا از برجام

اتفاقات خودرویی پس از خروج آمریکا از برجام

با خروج آمریکا از برجام همکاری‌های خارجی صنعت خودرو ایران منتظر چه تغییرات جدیدی باید باشد؟ آیا در آینده همکاری‌های خودرویی ایران با کشوری مثل چین بیشتر خواهد شد؟

بابک صدرایی، کارشناس بازار خودرو در گفتگو با تجارت‌نیوز ، درباره وضعیت همکاری‌های خارجی خودروسازان ایرانی پس از خروج آمریکا از برجام گفت: دنيای امروز را دنيای ارتباطات مي‌نامند و قطعا هر حركت سازنده در قالب ارتباطات موفق شكل خواهد گرفت. دنيای صنعت نيز قطعا مستثنا از اين قائده نیست. بحث تحريم‌های بين‌المللی و قطع ارتباط با جامعه جهانی همواره تحديدی جدی برای كشورمان در طول دهه‌های مختلف بوده و در سال‌های اخير شدت بيشتری به خود گرفته اما سوال اصلی اين است آيا تمامی مشكلات ما مربوط به تحريم‌هاست يا می‌توان علل را در بخش‌های ديگر نيز جستجو كرد و تحريم‌ها را بهانه‌ای برای پوشش تمام خطاها و كاستی‌ها دانست.

وی ادامه داد: حال صنعت نيمه جان ما كه چند دهه چوب كاستی‌ها و مديريت غلط و فرهنگ غيرصنعتی و توليدی كشور را كه بيشتر متمركز بر بازار و دلالی بود می‌خورد با تهديدهای جديد سياسی یعنی تحریم‌ها روبرو شده است و قطعا این مساله بر صنعت خودرو کشور ما تاثير منفی می‌گذارد.

صدرایی تصریح کرد: به نظر اكثر كشورها و شركت‌هايی كه منافع گسترده در آمريكا دارند بازار ايران را ترك می‌کنند و تنها فرانسوی‌ها كه در طول چند دهه اخير در بازار ايران انحصاری عمل كرده‌اند اين بار نيز تا حد امكان می‌مانند اما حضوری محافظه‌كارانه تا در نهايت با چانه‌زنی با امريكايی‌ها بتوانند راهی بيابند اما آنچه مسلم است هر شركتی هم كه بماند كاملا محتاط و محافظه‌كار خواهد بود و حتی برخی چينی‌ها كه در خاک اروپا و آمريكا سرمايه‌گذاری كرده و دنبال ورود به بازار های جهانی هستند نيز محتاط عمل می‌كنند.

وی اضافه کرد: شايد تحريم‌های جديد ناكارآمدی و وابستگی صنعت كشور را نشان داد، صنعتی كه نه تحريم بلكه بی‌كفايتی مديريتی كشور خود با دست خود آن را به شرایط فعلی كشاند.

صدرایی در پایان عنوان کرد: عدم توجه به استعدادها و پتانسيل‌های ملی و عدم درک نياز و خواسته مشتری عواملی هستند كه از صنعت خودرو كشور چهره‌ايی نامحبوب ايجاد کرده است؛ صنعتی كه با موج عظيمی مشتری ناراضی روبرو است. پس تنها دنبال تحريم‌ها نباشيم بايد ديد ما چرا اين قدر شكننده هستيم؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.