کد مطلب: ۶۱۱۸۶۵

اتفاق مهم هفته بعد بورس چیست؟

اتفاق مهم هفته بعد بورس چیست؟

بورس تهران هفته آینده شاهد بزرگ‌ترین واگذاری تاریخ خصوصی‌سازی خواهد بود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نخستین روز زمستان بود که سازمان خصوصی‌‌‌سازی با انتشار خبر تصویب بزرگ‌ترین واگذاری تاریخ بورس از عرضه باقی‌مانده سهام دولت در هلدینگ پتروشیمی خلیج‌‌‌فارس در میانه دی‌‌‌ماه خبر داد. هلدینگ پتروشیمی خلیج‌فارس، در مجموع حدود ۴۰‌درصد تولید صنعت پتروشیمی کشور را در اختیار دارد و سال گذشته بیش از سه‌میلیارد دلار صادرات داشته است. روز گذشته سازمان خصوصی‌‌‌سازی نشستی خبری در این خصوص ترتیب داد و به تشریح روند این واگذاری بزرگ بورسی پرداخت. حسین قربان‌‌‌زاده، رئیس سازمان خصوصی‌‌‌سازی در این نشست خبری گفت: «بخشی از سهام هلدینگ پتروشیمی خلیج‌‌‌فارس که در اختیار دولت قرار دارد، در لیست واگذاری‌‌‌ها قرار گرفته و قرار است در سه بلوک یک، دو و ۱۵‌درصدی در بازار سهام عرضه شود.»

وی با اشاره به گستردگی و بزرگی هلدینگ خلیج‌‌‌فارس به لحاظ تعدد شرکت‌های تابعه گفت: «جلسات مختلفی با وزیر اقتصاد و معاون اول رئیس‌‌‌جمهور درباره واگذاری هلدینگ خلیج‌‌‌فارس برگزار شد. همچنین در ستاد اقتصادی دولت به ریاست رئیس‌‌‌جمهور موضوع واگذاری شرکت‌های دولتی از جمله هلدینگ خلیج‌‌‌فارس بررسی و مجوز آن صادر شد.»

معاون وزیر اقتصاد در ادامه اضافه کرد: «دو بلوک یک و دو ‌درصدی سهام هلدینگ خلیج‌‌‌فارس به صورت نقدی و سهم یک‌درصدی آن بدون اضافه ارزش و بلوک دو‌درصدی با پنج‌درصد اضافه ارزش، شنبه و یکشنبه هفته آینده (یازدهم و دوازدهم دی ماه) در بازار سرمایه عرضه می‌شود. همچنین سهم بلوک ۱۵‌درصدی دولت با ۳۰‌درصد اضافه ارزش بر اساس قیمت پایه که از نرخ روز تابلوی بازار سرمایه تعیین خواهد شد، به متقاضیان عرضه می‌شود.»

ارزش سهام فارس در بورس در حال حاضر حدود ۳۲۰‌میلیارد تومان است. اگر این معامله شکل بگیرد، بزرگ‌ترین عرضه بورس سازمان خصوصی‌‌‌سازی به لحاظ ارزش ریالی خواهد بود.» وی پیش‌تر نیز گفته بود: «بلوک ۱۵‌درصدی هلدینگ پتروشیمی‌‌‌ خلیج‌‌‌فارس اگرچه غیرکنترلی است، اما مدیریتی محسوب می‌شود و بنابراین، ۳۰‌درصد به قیمت پایه اضافه خواهد شد.

همچنین این سازمان در مورد نحوه تعیین قیمت پایه مکلف است در خصوص سهام شرکت‌های بورسی، قیمت تابلو در روز عرضه را ملاک قرار دهد البته به شرطی که از قیمت تابلو در روز تصویب هیات واگذاری کمتر نباشد. این شرط هم به این دلیل است که با هدف کاهش قیمت پایه، پس از تصویب هیات واگذاری اقدامی صورت نگیرد.» بر اساس اطلاعیه منتشر شده روی تارنمای سازمان خصوصی‌‌‌سازی تاریخ عرضه بلوک ۱۵‌درصدی صنایع پتروشیمی خلیج‌‌‌فارس چهارشنبه ۱۵ دی‌‌‌ماه اعلام شده است.

رئیس سازمان خصوصی‌‌‌سازی ۴۰‌درصد سهامداران هلدینگ خلیج‌‌‌فارس را دارندگان سهام عدالت عنوان و اظهار کرد: «امیدواریم با واگذاری این بخش از سهام دولت، به کارآمدی شرکت افزوده شود. هلدینگ خلیج‌‌‌فارس به‌رغم تحریم‌ها، بیش از ۱۰۰‌درصد رفع تعهد ارزی داشته است.»

بر اساس اطلاعات مندرج در تارنمای سازمان خصوصی‌‌‌سازی، تعداد کل سهام قابل واگذاری بلوک یک‌درصدی که قرار است ۱۱ دی‌‌‌ماه عرضه شود، ۲‌میلیارد و ۸۷۰‌میلیون سهم و قیمت پایه هر سهم ۹۹۶۰ ریال اعلام شده است. به این ترتیب ارزش پایه کل سهام قابل واگذاری در این بلوک، ۲۸‌هزار و ۵۸۵‌میلیارد و ۲۰۰‌میلیون ریال خواهد بود. تعداد کل سهام قابل واگذاری بلوک یک‌درصدی که قرار است ۱۲ دی‌‌‌ماه عرضه شود، ۵‌میلیارد و ۷۴۰‌میلیون سهم و قیمت پایه هر سهم ۱۰۴۶۰ ریال اعلام شده است. به این ترتیب ارزش پایه کل سهام قابل واگذاری در این بلوک، ۶۰‌هزار و ۴۰‌میلیارد و ۴۰۰‌میلیون ریال خواهد بود.

منبع: دنیای‌اقتصاد

آخرین اخبار جامعه را از صفحه جامعه دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • کماسه

    لعنت بر نماد کماسه آشغال، سرمایمون رو نابود کرد.

    • اجمد

      کماسه سهمی هست که باید میان مدت در نظر بگیرید.من با هدف سود بالای ۷۰ درصد این سهم رو خریداری کردم.ارزش ذاتی سهم بسیار بالاتر از قیمتی هست که بر روی تابلو مشاهده میکنید.مین مدت ۳ ماهه در نظر داشته باشید عالیست.پر سود باشید

    • اجمد

      بعضی از سهامداران سهامی میخرن که به ندرت اسمشان شنیده میشه بعد انتظار بر این است که ضرر نکنن یا چرا سهامشون در جا میزنن.قطعا سهامی بخرید که حمایت حقوقی ها رو داشته باشه.که البته الان دیگه بعد ۳۰ درصد زمان فروش و سیو سود هست.که من صادرات رو ۲۳ درصد سه شنبه هفته قبل فروختم و کل ضررهام تا حالا جبران شده و سود اندکی هم از اصل سرمایه داشتم‌.

    • اجمد

      کماسه طلاست بزودی صف خرید میشه و باید سر خطی بخرید.یک سهم اون موقع عرضه نخواهد شد

    • ناشنای

      بازتر الان غیر طبیعی و مصنوعی رشد کرده اون هم به کمک حقوقی ها تا عرضه اولیه ها رو راحت بفروشن.بازار به نظرم حداقل تا ۱۲۰۰ اصلاح میکند

  • ناشناس

    این عرضه اولیه شاخص را تا ۱۷۰۰میبره

    • شادی

      سلام دوستان چیه که انتظار رشد دارید.یعنی بواسطه عرضه اولیه ها بازار رو رشد میدن تا بتونن ما بقی رو بفروشن بعید میدانم

  • ناشناس

    خجالت نمیکشن

  • ناشناس

    خدا لعنت کنه این نوسانگیرها رو توهرجا میری اینها هستند مثل کفدارها لاشخور. خداکنه این مالیات زود تصویب بشه برای همیشه دست این نوسانگیر کوتاه باشه . وقتی مالیات بردرامدی برای بورس تصویب بشه برای همیشه از نوسانگیر راحت میشیم چون دیگه نمی تونند بفروشند یا بلند مدت یا میان مدت . اگرروزانه بفروشی هردرصد ها بهش اضافه میشه یه لحظضه میفمی فقط فقط واسه دولت بود .

  • ناشناس

    پس واسه همین شاخص رو مثبت کردن، ولی فک میکنم تا سه شنبه مثبت ولی چارشنبه منفی میشه

  • محمد

    ممکنه خیلی وقته عرضه اولیه هم نمیخرم ‌‌بعداز چند روز صف فروش میشه.

  • ناشناس

    الان موقع این عرضه نبود بورس دوباره قرمز میشه نمیدونم چی از جون ما میخوان بیاید به کشید راحت شیم

  • ناشناس

    تو بازار منفی این عرضه فاتحه بازار میخونه شاخص اگه بزارن تا شب عید به ۲۳۰۰۰۰۰واحد میرسه چرا این کارهای عجیب غریب میکنند نمیدونم جو خرید براش نیست

  • ناشناس

    ما حقیقی ها باید نماد پتول وکماسه رو تحریم کنیم نمادهای سرمایه سوز هستند ورود نزنید تورا خدا

  • سید ابراهیم پیرسیدی

    باسلام واقعاً سهام ها درحال حاضر قیمت‌های بسیار جذابی دارند و قیمت سهم ها اگر برابر تورم جامعه رشد کند موجب ایجاد سود سرشاری برای سهامداران میشود لذا سازمان بورس باید قیمت سهام ها را واقعی کنند.باتشکر