کد مطلب: ۲۰۶۶۲۲

اثرات خشکسالی با باروری ابرها کاهش می‌یابد

اثرات خشکسالی با باروری ابرها کاهش می‌یابد

یک کارشناس موسسه آب دانشگاه تهران گفت: فناوری باروری ابرها از جمله راهکارها برای کاهش اثرات خشکسالی است ولی برای خروج از پدیده مزبور کمکی نخواهد کرد.

حامد پورسپاهی افزود: ناگفته نماند در مورد اثر گذاری باروری ابرها از حیث موثر و غیر موثربودن اتفاق نظر جامعی به لحاظ تحقیقاتی وجود ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی در ادامه با بیان اینکه نحوه و کیفیت انجام عملیات باروری ابرها بسیار مهم است، اظهارداشت: بر اساس گزارش سازمان‌های جهانی و مقالات علمی باروری ابرها تا 45 درصد اثرات و نتایج مثبتی در دنیا بویژه مناطق مرکزی ایران مانند چهارمحال بختیاری، اصفهان و فارس داشته است.

این کارشناس موسسه آب دانشگاه تهران گفت: باروری ابرها در نقاط مختلف جهان علاوه بر افزایش میزان بارش در بحث‌های دیگر منجمله جلوگیری از بارش تگرگ نیز استفاده می‌شود.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود ضمن اشاره به پدیده خشکسالی افزود: تغییر اقلیم و افزایش دما از عامل اصلی بروز خشکسالی و کاهش بارندگی در سطح جهان است.

پورسپاهی بیان داشت: انتشار بی رویه گازهای گلخانه‌ای و فعالیت‌های انسانی موجب افزایش دما و به تبع کاهش و تغییر توزیع بارش و روان آب‌ها در نقاط مختلف دنیا شده است.

وی ادامه داد: کشورها در کنار تغییر اقلیم بطور طبیعی دوره‌های خشک و تر را در چرخه آب و هوایی تجربه می‌کنند.

مشاور رئیس سازمان هواشناسی کشور نیز ضمن پاسخ به سئوالی مبنی براینکه آیا با باروری ابرها می‌توان بخشی از اثرات منفی تغییرات آب و هوایی را جبران کرد، گفت: سابقه بحث بارورسازی ابرها در ایران به دوران قبل از انقلاب برمی گردد.

پرویز رضازاده افزود: عملیات بارورسازی ابرها طی سالیان اخیر در استان‌های یزد، چهارمحال و بختیاری، فارس، اصفهان و غیره انجام شده است.

وی در ادامه به مبحث برداشت بی رویه از منابع آبی در کشور اشاره کرد و اظهارداشت: برای مثال سال 1380 در استان فارس با حفر 10 تا 15 متر زمین آب برداشت می‌شد که امروز این تراز به 450 متر رسیده است.

مشاور رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: در حال حاضر بی محابا از منابع آب تجدیدپذیر در ایران مصرف می‌شود حال سئوال اینکه بارورسازی ابرها می‌تواند اثرات منفی برداشت‌های بی رویه ذخایر آبی مملکت را جبران کند؟

وی افزود: در خوش بینانه ترین شرایط با وجود ابرهای مناسب درآسمان ایران می‌تواند با روش بارورسازی ابرها سه درصد میزان بارش کشور را افزایش داد.

رضا زاده با طرح سئوالی مبنی بر اینکه آیا این سه درصد با توجه به برداشت‌های بی رویه از منابع آبی در مملکت حرفی برای گفتن دارد، اظهارداشت: جواب به این پرسش بطور قطع و یقین منفی خواهد بود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر صرفه جویی و مصرف بهینه آب در بخش خانگی، کشاورزی وصنعتی از جمله راهکارهای مناسب و پایدار جهت مقابله و رفع بحران کم آبی در کشور است.

مشاور رئیس سازمان هواشناسی کشور یادآورشد: مصرف بهینه آب در جامعه مستلزم آموزش و فرهنگ‌سازی است بنابراین می‌طلبد تمامی رسانه‌ها، سازمان‌های فرهنگی و تبلیغی برای دستیابی به این مهم پای کار باشند.

منبع: فصل تجارت

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.