کد مطلب: ۶۱۲۵۶۸

مسیر بازارهای طلا، سکه و دلار در آذر ۱۴۰۰

اثرگذاری مذاکرات و امیکرون در بازارها / پیش‌بینی طلا و دلار

اثرگذاری مذاکرات و امیکرون در بازارها / پیش‌بینی طلا و دلار

شروع مذاکرات برجامی دولت سیزدهم در آذر ۱۴۰۰ به همراه برخی از اخبار سیاسی و اقتصادی جهانی در بازارهای طلا و ارز اثرگذار بود. قیمت دلار به عنوان یکی از عوامل موثر در بازار طلا و سکه در آذر ۱۴۰۰ روند نوسانی زیادی را داشت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مذاکرات وین در آذر ۱۴۰۰ یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار در قیمت طلا ، سکه و دلار آذر بود. همچنین در بازارهای جهانی شیوع ویروس جدید امیکرون بسیار اثرگذار بود.

شیوع ویروس امیکرون در نیمه آذر ۱۴۰۰ موجب کاهش چشم‌گیر طلای جهانی شد. همچنین امیکرون در بازار ارزهای دیجیتال هم اثرگذار بود و روند مثبت ارزهای دیجیتال را متوقف کرد.

در بازار اونس طلای جهانی همچون ارزهای دیجیتال بعد از شیوع امیکرون با روند نزولی همراه شد. در ابتدای سال ۲۰۲۱ پیش‌بینی‌ها از اونس طلای جهانی در پایان سال رسیدن به مرز دو هزار دلار بود اما عوامل متعددی تاثیر زیادی در تعیین مسیر اونس طلا داشت.

محمد کشتی‌آرای، نایب رئیس اتحادیه طلا تهران به تجارت‌نیوز گفته بود: عوامل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی زیادی باعث شد پیش‌بینی اونس دو هزار دلاری در سال ۲۰۲۱ محقق نشود.

او توضیح داد که مسائلی همچون سیاست‌های آمریکا برای تقویت شاخص دلار در ماه‌های پایانی سال میلادی و همچنین شیوع ویروس امیکرون در کنار برخی از دیگر از عوامل موجب شد اونس طلا رشد زیادی را نداشته باشد.

رشد اونس جهانی

اونس جهانی طلا با وجود کاهش نرخ در روزهای پایانی سال ۲۰۲۰ که کارشناسان تقویت دلار و کاهش تقاضا را دلیل آن دانستند، هفته پایانی سال میلادی را با روند صعودی پشت سر گذاشت.

اونس جهانی بعد از یک دوره چند روزه که نوسان زیادی را ثبت نکرد در هفته پایانی سال ۲۰۲۱ روند صعودی داشت و از نرخ ۱۷۹۰ دلار به ۱۸۲۹ دلار رسید.

GOLD 2022 01 02 13 33 23

قیمت سکه

معامله‌گران بازار سکه اعتقاد دارند که با توجه به افزایش اونس جهانی قیمت سکه در برابر افت قیمت دلار مقاومت کرد. اما بازار سکه از بازار ارز تاثیرپذیر است و احتمال دارد با ادامه روند نزولی قیمت دلار، سکه مرز ۱۳ میلیون تومان را از دست بدهد.

به همین دلیل معامله‌گران بازار سکه در چند روز آینده به قیمت دلار اهمیت زیادی می‌دهند زیرا نزول قیمت دلار می‌تواند سکه را به پایین‌تر از مرز ۱۳ میلیون برساند.

قیمت دلار

دلار در آغاز مذاکرات دولت سیزدهم در ابتدای آذر ۱۴۰۰ با یک صعود چشم‌گیری همراه شد. قیمت دلار در آبان در کانال ۲۷ و ۲۸ هزار تومان نوسان داشت اما در ابتدای آذر با شروع مذاکرات رشد شارپی را پشت سر گذاشت.

افزایش قیمت دلار تا نیمه آذر ادامه داشت و سیگنال‌های متفاوت از مذاکرات و رئیس جمهور نتوانست قیمت دلار را کاهش دهد. نرخ ارز در روزهای پایانی آذر روند نزولی گرفت و برخی از مرزهای حساس خود را از دست داد.

دلار در سامانه سنا در کانال ۲۷ هزار تومان قرار دارد و در یک هفته گذشته نوسان بسیار کمی را ثبت کرده است.

کارشناسان بازار ارز پس از افزایش نرخ دلار و باقی ماندن ان در نرخ‌های بالا، عقیده داشتند تا نتیجه نهایی مذاکرات مشخص نشود احتمال کاهش قیمت دلار وجود ندارد.

از طرفی فعالان بازار ارز در روزهای پایانی آذر منتظر سیگنال‌ها و اخبار قطعی از مذاکرات بودند. یک خبری که دلار را کاهشی کرد خبر سفر رئیسی به مسکو بود.

از طرفی قیمت دلار در ابتدای دی روند نوسانی و کاهشی را طی کرده است. تعدادی از کارشناسان بازار ارز پیش‌بینی می‌کنند که فعالان بازار ارز و قیمت دلار به دنبال نتیجه نهایی مذاکرات هستند. با وجود منتشر شدن برخی از اخبار از مذاکرات، اما همچنان در بازار ارز انتظارها برای نتیجه نهایی دیده می‌شود.

12

آخرین اخبار حوزه طلا و دلار را در صفحه طلا و ارز تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.