کد مطلب: ۶۰۴۲۹۱

اثر مذاکرات اخیر ۱+۴ بر بازار مسکن

اثر مذاکرات اخیر ۱+۴ بر بازار مسکن

یک کارشناس بازار مسکن معتقد است: به نتیجه نرسیدن مذاکرات لغو تحریم‌ها در اول باعث اثرات افزایشی بر بازار ارز و به تبع آن سایر کالاها از جمله ملک می‌شود؛ البته آنطور نیست که مثل سال گذشته شاهد رشد سنگین قیمت مسکن باشیم.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ابوالحسن میرعمادی اظهار کرد: جهشی که بازار مسکن در سه سال اخیر داشت همانند تبی بود که سال گذشته به نقطه اوج رسید. طبیعی بود که بازار مقداری افقی حرکت کند تا به تعادل برسد. همین اتفاق هم افتاد و در سال جاری قیمت مسکن در شهر تهران به ثبات رسید و حتی شاهد کاهش قیمت در بعضی محله‌ها بودیم.

وی افزود: از طرف دیگر هم‌اکنون تحت تاثیر شرایط سیاسی و اقتصادی، سرگردانی عجیبی را در بازارها و قیمت کالاها می‌بینیم. به طور مثال قیمت هر کیلوگرم میلگرد تا حدود ۲۵ هزار تومان هم رسید و مجددا به حدود ۱۴ هزار تومان کاهش یافت. این نشان می‌دهد بازارها به دلیل عدم قطعیت در شرایط سیاسی و اقتصادی در حالت سردرگمی قرار دارند.

این کارشناس بازار مسکن با بیان اینکه قدرت خرید مسکن مهمترین مولفه اثرگذار بر قیمت مسکن است گفت: تا سال گذشته برخی سرمایه‌گذاران و فروشندگان ملک عددهایی را اعلام می کردند که مبنای مشخصی نداشت. در شمال تهران نرخ مسکن به متری ۱۵۰ میلیون تومان رسید که البته در سال جاری مقداری متعادل شد اما هنوز با قدرت خرید مردم فاصله‌ی بسیاری دارد.

میرعمادی، نوسانات دلار را نیز در بازار مسکن موثر دانست و گفت: در ماههای گذشته تصور بر این بود قیمت دلار در محدوده ۲۵ هزار تومان باقی می‌ماند اما هم‌اکنون می‌بینیم که نتیجه‌بخش نبودن مذاکرات ۱+۴ باعث شد دلار به بالای ۳۰ هزار تومان برسد. این مساله در میان مدت بر روی قیمت کالاها از جمله مسکن تاثیر می گذارد؛ چراکه نرخ ارز اثر مستقیم بر قیمت کالاها دارد.

وی درباره پیش بینی قیمت مسکن تا پایان سال جاری گفت: هم‌اکنون بازار مسکن در بین بازارهای موازی از نرخ رشد تورم کمتری برخوردار است و همین رتبه را تا پایان سال حفظ می‌کند اما قیمت‌ها کاهش نخواهد یافت. پیش‌بینی من این است اثرات منفی مذاکرات لغو تحریم‌ها در دور اول باعث افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصد قیمت مسکن تا پایان سال می‌شود.

بنابراین گزارش، آبان ماه ۱۴۰۰ متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران ۳۲ میلیون و ۹ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و مدت مشابه سال قبل به ترتیب ۱.۲ و ۱۷.۷ درصد افزایش یافته است. تعداد معاملات انجام شده در این ماه نیز حدود ۷.۳ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل و در مقایسه با ماه مشابه در سال قبل به ترتیب ۳۳.۵ و ۶۳.۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ???????

  • ناشناس

    متری 5 میلیونم بشه ما که اونم نمی‌تونیم بخریم…

  • ناشناس

    مذاکرات اگر به نتیجه هم برسد و نرخ دلار کاهشی هم شود تورم سرجای خود می ماند . این را تجربه به ما نشان داده است . حجم وحشتناک نقدینگی و رانت های اقتصادی گروهی خاص باعث تورم نجومی است و باید برای ان فکر شود .

  • مهدی

    میلگرد آشغال رو هم 14 تومان نمی‌دن.
    ما می‌خواستیم ملک خود رو تخریب و بازسازی کنیم . زمین مال خودمان است برآورد هزینه وحشتناک است.
    هر کس الان ملک بخرد برد کرده ، بروید تحقیق کنید.

  • ناشناس

    مشکل مردم بی ارزش شدن شدید پول ملی هست وجالبه همین پول بی ارزش تو جیب مردم نیست.چه به سر ما میاد خدا داند.

  • ناشناس

    ما دیکه رد دادیم نمیدونیم از کی گلایه کنیم

  • ایران بزرگ

    مردم قدرت خریدندارند,املاک بین بنگاههاواشخاص خاصی ردوبدل میشودهیچکدام این معاملات ,,غیرازحدود ۲۰درصد,,مشتری ملک نیستندخودبنکاه وقتی واردشویدگویدبرای سرمایه گذاری میخواهیدیعنی نیازبه خانه ندارید,,چون انهاکه نیازدارندپولش ندارند,,,قیمتهانصف هم بشود کسی قدرت خریداین قیمتهاندارد,,,ورکودشدید مسکن رادراینده خواهدگرفت وطبیعی است دراینصورت قیمتها افت شدیدخواهدکرددلارحداکثرقیمتش ۲۰تا۲۳تومان هست,,بیش ازاین ساخته محتکران. دلار هست که ازادانه بدون دادن مالیات عوامل خودتحت عنوان دلال اجیرکرده واین افرادادم ان محتکران هستنددردوران جنگ اینهامیبردیم وتحت بازجویی سخت اعتراف میکردندکه اربابشان کیست لذا قیمتهاتکان نمیخورد,واقعاافتضاح هست راحت بدون دادن مالیات سدمعبر وکسب درامد هنگفت میکنندسهرداری هم باانهاکاری نداردباجوراب فروش که کل اجناسش به یک هزارم اینها نمیرسد گیرمیدهدوان دو جین جوراب راباخودمیبردچرانمیریزیدواینهابادههاهزاردلارنمیبرید,چهارراه زند شیراز سدمعبرکردندونمیتوان عبورکردواقعاافتضاح هست

  • ناشناس

    سلام. مسکن رکود شدید خواهد داشت، چون قیمتها بسیار بالا رفته و بعلت اینکه در نهایت مسکن باید بدست مصرف کننده برسد و این حلقه دلال بازی یک جایی باید ختم شود، و با توجه به اینکه مصرف کننده با این قیمتهای بالا قدرت خرید ندارد صد درصد رکود شدید و پس از آن قیمتها افت شدید خواهد داشت.

  • ناشناس

    درحال حاضر بهترین سرمایه گزاری در مسکن است چون سرمایه ها در مسکن جذب می شود متاسفانه عدم توافق در مذاکره می تواند تاثیر بر گرانی مسکن باشد و موج گرانی در یکی دوماه آینده خودش را باز نشان خواهد داد

  • ناشناس

    مردم خانه نخرید، تا سال آینده همین موقع پنجاه‌ درصد ریزش دارد گول این کارشناسان ودلالان رانخورید ،انشالله مسکن ملی همه مستاجران راصاحب خانه خواهد کرد انشاالله انشالله