کد مطلب: ۴۹۳۷۰۷

اثر مثبت ویتامین D در درمان کووید-۱۹

اثر مثبت ویتامین D در درمان کووید-۱۹

دانشمندان توصیه می‌کنند از مکمل‌های ویتامین D برای پیشگیری از نوع وخیم بیماری کرونا و رساندن سطح این ویتامین در بدن به حد عادی استفاده شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کمبود ویتامین D به وضوح احتمال ابتلا به نوع سخت بیماری را پس از ابتلا به ویروس سارس‌کو-۲ افزایش می‌دهد. شدت واکنش‌های التهابی نیز در بین بیمارانی که با کمبود این ویتامین مواجه هستند، بیشتر است. همه اینها به معنای وخامت حال و احتمال مرگ در بین آن دسته از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ است که بدنشان از کمبود ویتامین D رنج می‌برد. بر اساس دستاوردهای این تحقیق، نویسندگان این مقاله علمی مصرف مکمل‌ غذایی حاوی ویتامین D را به افرادی که در خطر ابتلا به کووید-۱۹ قرار دارند، توصیه کرده‌اند.

تا کنون دانشمندان به نقش این ویتامین در سلامت استخوان‌ها و متابولیسم کلسیم-فسفر آگاه بودند و بسیاری از نقش‌های دیگر آن همچون تحریک تولید انسولین و انقباضات عضلات قلب نیز به تازگی کشف شده بودند. ویتامین D همچنین در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی ایفا می‌کند و به واکنش این سیستم در برابر عوامل التهاب‌زا کمک می‌کند. نویسندگان این مطالعه جدید به این نتیجه رسیده‌اند که کمبود ویتامین D در آن دسته از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ که به آی‌سی‌یو نیاز داشتند، بیشتر مشاهده شده است و به همین ترتیب احتمال مرگ ناشی از این بیماری در آنها بالاتر بوده است.

بر این اساس، تعداد ۳۷۲ بیمار مبتلا به کووید-۱۹ به مدت ۶ هفته مورد مطالعه قرار گرفتند و در مجموع ۱۵۴ بیمار مبتلا به ویروس کرونا به لحاظ میزان ویتامین D موجود در بدنشان دسته‌بندی شدند. بررسی‌ها نشان داد که از این تعداد، ۹۰ بیمار با کمبود ویتامین D مواجه هستند که از میان آنها حال ۶۱ نفر بحرانی بود و ۲۹ نفر علائم بیماری را نشان می‌دادند.

درمجموع مشخص شد از بیماران مورد بررسی ۶۲ نفرشان دچار فقر شدید این ویتامین هستند که حال ۵۲ نفر از آنها بسیار بحرانی گزارش شد و ۱۰ نفر از آنها هم علائم بیماری را داشتند. تنها دو نفر از بیمارانی که سطح ویتامین D بدنشان عادی بود، حالشان بحرانی گزارش شد.

در واقع دانشمندان بیماران را به دو گروه A و B دسته‌بندی کردند. در گروه A میزان کمبود ویتامین D بالغ بر ۸۶/ ۳۱ درصد بود و در گروه B این کمبود ۸۲/ ۹۶ درصد گزارش شد. نکته شایان توجه این بود که در گروه A سهم قربانیان ناشی از کرونا تنها ۰۹/ ۱ درصد بود (فقط یک نفر جان‌باخته) اما در گروه B بالغ بر ۷۴/ ۳۱ درصد جان باختند. (۲۰ بیمار قربانی کرونا شدند.) بنابراین اگر نسبت مرگ و میر کرونا را بر اساس کمبود این ویتامین در نظر بگیریم، ۲۱ درصد (۱۹ بیمار از ۹۰ بیمار) از افراد دارای کمبود ویتامین D جان خود را از دست دادند و تنها ۱/ ۳ درصد از افراد دارای سطح عادی این ویتامین در بدنشان (۲بیمار از ۶۴ بیمار) جان باختند.

دانشمندان توصیه اکید کرده‌اند که برای پیشگیری از نوع وخیم بیماری کرونا از مکمل‌های ویتامین D برای رساندن سطح این ویتامین در بدن به حد عادی استفاده شود. برخی از انواع این قرص‌های مکمل به‌صورت یک عدد در ماه مورد استفاده قرار می‌گیرند و گونه‌های دیگر آن به‌صورت قطره خوراکی بنا به دستور پزشک با دزهای دیگر باید مصرف شوند.

منبع: شادی آذر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.