کد مطلب: ۴۹۳۵۳۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت واکسن کرونا اعلام شد / چه کسانی می‌توانند واکسن کرونا را بخرند؟ 

قیمت واکسن کرونا اعلام شد / چه کسانی می‌توانند واکسن کرونا را بخرند؟ 

شرکت مُدرنا هزینه تهیه هر دوز واکسن کرونا را بین 25 تا 37 دلار اعلام کرده است. اگر این واکسن با این هزینه وارد ایران شود هفت دهک اول جامعه با کل درامد یک ماه خود هم توان تهیه این واکسن را ندارند. قیمت این واکسن چقدر است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت مدرنا در آمریکا یکی از دو شرکتی است که موفق به ساخت واکسن کرونا شده. مدیر این شرکت اعلام کرده دولت‌ها برای تهیه هر دوز این واکسن باید بین 25 تا 34 دلار هزینه کنند. بر این اساس قیمت دو دوز واکسن کرونا بین 50 تا 74 دلار می‌شود.

اما قیمت این واکسن در ایران بستگی به این دارد که قرار است این واکسن با چه ارزی وارد کشور شود؛ دلار 4200 تومانی یا نیمایی و آزاد؟

ارز 4200 تومانی: در صورتی که قرار باشد این واکسن با دلار 4200 تومانی وارد شود، قیمت آن بین 210 تا 310 هزار تومان خواهد بود.

دلار نیمایی و آزاد: در روز اعلام این خبر قیمت دلار نیمایی و آزاد در محدوده 25500 تومان است. اگر قرار باشد این واکسن با دلار نیمایی یا آزاد وارد شود، هزینه دو دوز آن بین یک میلیون و 300 تا یک میلیون و 880 هزار تومان خواهد بود.

این به آن معناست که هزینه واکسینه شدن یک خانوار چهار نفره، با دلار دولتی حدود 840 هزار تا یک میلیون و 240 هزار تومان خواهد شد.

هزینه 7.5 میلیون تومانی خانوار چهار نفره

اما اگر این واکسن با دلار دیگری وارد شود، یک خانوار چهارنفره حداقل 5 میلیون و 200 تا 7 میلیون و 500 هزار تومان باید برای خرید واکسن هزینه کنند.

اما نکته قابل توجه این است که اگر این واکسن با هزینه دلار آزاد محاسبه شود و تحت پوشش بیمه نباشد، تنها سه دهک بالای درآمدی جامعه می‌توانند آن را بخرند.

مقایسه درآمد خانوارهای دهک اول تا دهم نشان می‌دهد، درآمد کل شش دهک اول جامعه زیر 5 میلیون تومان در ماه است و درآمد دهک هفتم هم زیر 6 میلیون تومان است. این یعنی اگر 7 دهک اول جامعه کل درآمد یک ماه خود را هم بدهند نمی‌توانند یک خانواده چهار نفره را واکسینه کنند و احتمالا باید از پس‌انداز خود استفاده کنند.

به عبارت دیگر هفت دهک اول جامعه اگر هیچ هزینه دیگری در ماه نداشته باشند توان تهیه واکسن کرونا را با درآمد یک ماه خود نخواهند داشت.

در این میان فقط دهک هشتم، نهم و دهم می‌توانند با درآمد ماهانه خود واکسن کرونا را با دلار آزاد تهیه کنند.

پیش از این هم چین قیمت دو دوز از واکسن خود را بین 60 تا 150 دلار اعلام کرده بود.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ریاست‌جمهوری هم گفته بود اگر ایران واکسن چین را با کمترین قیمت وارد کند باید برای هر دوز آن حدود 12 دلار هزینه کند. اما اگر ایران موفق به ساخت واکسن شود، قیمت ان حدود 7 دلار خواهد بود.

اما اکنون مهم‌ترین سوالی که وجود دارد این است که واکسن دو شرکت فایرز و مدرنا چه زمانی به تولید انبوه می‌رسد و ایران چه زمانی می‌تواند این واکسن را تهیه کند.

چراکه سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته بود تحریم‌ها مانع پیش‌خرید واکسن کروناست و از طرف دیگر اعلام شده بود که واکسن کرونای شرکت فایرز باید در دمای منفی 80 درجه نگهداری شود و بسیاری از کشورها امکان و زیرساخت نگهداری واکسن در این دما را ندارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ساناز

    واکسن آکسفورد دو و نیم دلاره این واکسن برای همه مردم ایران بخرید از این کابوس راحت بشیم

    • ناشناس

      خخخخخح

  • ناشناس

    تا زمانی که همه جامعه واکسن نزنن اونهایی که واکسن زدن پولشون و دور ریختن چون تاثیری نداره

  • بلبل

    اینقدر نترسین و اینقدر چرت و پرت منتشر نکنید . اکثر کامنتها متاسفانه از بیسوادیه . علم خیلی وقته پیشرفت کرده همون زمان که واکسن آبله و سرخک و هاری و دیفتری و وبا و فلج اطفال بسیاری از بیماری ها را سالها پیش کشف کردن و شما در کودکی کلی واکسن می زنید و می بینید که دیگه مثل قدیم کودک فلج اطفالی نداریم. این کرونا اگر بدانید بدتر از ابله و وبا نیست و من تعجب کردم چرا اینقدر طول کشید تولید واکسنش . تو را خدا یه کم علم پزشکی هم مطالعه کنید بد نیست .

    • قناری

      در پاسخ به بلبل :
      هر روز در کل دنیا ، هزاران نفر بر اثر کرونا می میرند و هنوز واکسن قطعی این ویروس کشف نشده است . شما که ماشاالله دانشمند و استاد پزشکی هستی ، واکسن قطعی کرونا را کشف و به جهان معرفی کن تا ما هم بزنیم و از شر این ویروس خلاص بشیم !

  • اکبر

    به نظر من که اصلا واکسن را نزنیم چون حتمی الوده است شاید کشنده باشه

    • ناشناس

      یک کم مطالعه و سواد و پزشکی خوب چیزیه تو قرن بیست و یکم

  • ناشناس

    قیمت زیاده ، خیلی گرون هست ….

  • ناشناس

    این ویروس باید با دست خدا تموم بشه
    وگرنه همه چی دروغه

    • ناشناس

      واقعا درست میگی

  • کریم

    لطفاً رایگان کنید تا ما هم بتوانیم بزنیم ، و گرنه ویروس گسترش خواهد یافت . به خدا پولش رو نداریم .

  • مبینا

    واقعیت داره

  • جواد

    مسلما اگر واکسنی هم بیاد تاثیری نداره . دوستانی که از علم حرف می زنند کسانی رو که الکل رو با اب قاطی میکنن و به بازار با قیمت بالا می دند یادتون رفته . اگر واکسنی وجود داشت پس چرا از اون به طور عمومی استفاده نمیشه.. مسلما الان تو ناصر خسو تهران واکسن کرونا با قیمت بالا فروخته میشه ولی همش آب هس توی شیر ?

  • هیراد

    افراد بالای 70 سال واکسن بزنن بعد دوسال به مرور میمیرن، افراد 60 سال بعد از 12تا15 سال میمیرند، و پایینتر هم بدون محدودیت هست، دولت قصد داره مردم الک کنه، افراد پیر نقش موثر در جامعه نداره، فقط از بیمه و امکانات رفاهی که به ضرر دولت هست بازنشستگی میکنه و استفاده هیچ بازدهی نداره، نه ایران کل جهان، وقتی این 40 درصد جمعیت پیر و مضاعف از بین بره تو همه کشور ها، هم نفت اینده و سوخت های فسیلی بوجود میاد، و هم کشور ریست میشه، از قدیم همین بوده، دنیا رو پیش میبرن، اصلا به خودی خود جلو نمیره همه پیش بینی شده میباشد.