خبر مهم:

کد مطلب: ۶۰۶۹۱۶

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

کسری بودجه ۱۰ هزار میلیاردی / رتبه‌بندی معلمان قابل اجرا نیست؟

کسری بودجه ۱۰ هزار میلیاردی / رتبه‌بندی معلمان قابل اجرا نیست؟

سرانجام لایحه رتبه‌بندی معلمان در مجلس تصویب شد. دولت برای اجرای این لایحه ۲۵ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته است اما با احتساب کف دریافتی یعنی هشت میلیون تومان برای ۷۳۰ هزار معلم، دولت ۱۰ هزار میلیارد تومان برای اجرایی کردن این لایحه کسری بودجه دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سرانجام پس از سال‌ها طرح رتبه‌بندی معلمان امروز به صورت کامل در صحن علنی مجلس تصویب شد. طرحی که بارها معلمان در دوره‌های مختلف برای اجرایی نشدن آن اعتراض کرده بودند. اما این طرح چقدر قابل اجراست؟

لایحه رتبه‌بندی معلمان قابل اجراست؟

دولت برای اجرایی شدن لایحه رتبه‌بندی معلمان با اختصاص ۲۵ هزار میلیارد تومان موافقت کرده است. اما در لایحه بودجه ۱۴۰۱ در جدول شماره هفت و بودجه وزارت آموزش‌وپرورش به عنوان «برنامه سنجش و ارتقا، صلاحیت‌های عمومی، حرفه‌ای و تخصصی و ارزیابی کیفیت عملکرد معلمان و مدیران، ارتقای بهره‌وری و اجرای نظام رتبه‌بندی معلمان» ۱۳۷ میلیارد تومان اختصاص داده شده است.

همچنین روز گذشته منادی سفیدان، رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفته بود: « لایحه رتبه‌بندی معلمان تعداد ۵۰۳ هزار نفر را برای این طرح مشخص کرده بود که این تعداد به ۷۳۰ هزار نفر افزایش پیدا کرد.»

از سوی دیگر او گفته بود هیچ معلمی کمتر از ۸۰ درصد مربی رتبه یک دانشگاه تهران دریافت نکند. ۸۰ درصد دریافتی رتبه یک دانشگاه معادل ۸ میلیون و ۸۰ هزار تومان است و معلمان نباید از این مقدار کمتر دریافت کنند.

بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه

با اجرایی شدن لایحه رتبه‌بندی معلمان کف دریافتی معلمان هشت میلیون تومان است و ممکن است تا ۱۵ میلیون تومان هم افزایش حقوق داشته باشند. با احتساب حقوق هشت میلیون تومانی، برای ۷۳۰ هزار معلم، حدود پنج هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان برای اجرایی شدن آن لازم است.

همچنین قرار است از ابتدای مهرماه سال جاری افزایش حقوق برای معلمان اعمال شود، یعنی ۶ ماهه دوم سال جاری برای معلمان افزایش حقوق حساب می‌شود. به عبارتی برای این ۶ ماه بیش از ۳۵ هزار میلیارد تومان بودجه لازم است.

حتی اگر همان ۲۵ هزار میلیاد تومان بودجه را در نظر بگیریم این میزان افزایش حقوق برای ۷۳۰ هزار معلم قابل اجرا نیست و دولت ۱۰ هزار میلیارد تومان برای اجرای این لایحه در ۶ ماهه دوم سال جاری کسری بودجه دارد.

مجید نصیرایی، نماینده مجلس در این مورد به تجارت‌نیوز می‌گوید: «اختصاص ۲۵ هزار میلیارد تومان برای رتبه‌بندی معلمان شامل سال ۱۴۰۱ هم می‌شود.»

او درباره پرداختی حقوق هشت میلیون تومان به معلمان می‌گوید بعید می‌دانم چنین چیزی درست باشد. از خود منادی سفیدان باید پرسید.

از سوی دیگر لایحه بودجه ۱۴۰۱ روز یکشنبه منتشر شد. وزارت آموزش و پرورش میان وزارتخانه‌های دیگر کمترین میزان افزایش بودجه را داشته است. بر اساس لایحه بودجه ۱۴۰۱ وزارت ارتباطات نسبت به سال گذشته ۱۳۴ درصد افزایش بودجه داشته است.

این در حالی است که دلیل اصلی اجرایی نشدن لایحه رتبه‌بندی معلمان، کمبود بودجه بود. سوال اینجاست که اگر بودجه نیست چطور به وزارت ارتباطات رسیده اما به وزارت آموزش و پرورش نرسید؟

به نظر می‌رسد تمرکز دولت برای وزارت‌خانه‌ها روی وزارت ارتباطات و فراهم کردن زیرساخت‌های شبکه ملی اطلاعات باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    با این تورم افسار گسیخته البته این افزایش حقوق در برابر حقوق فولادی ها و نفتی ها و پتروشیمی ها و بانک ها وصدا وسیما و غیره و هزاران مزایای آنها چیزی نیست ولی حق و انصاف می گوید یک کارگر حداقل بگیر که امنیت شغلی ندارد و از ضعیف ترین بیمه ومزایا برخورداراست به مراتب در اولویت حمایت قرار دارد .

    • ناشناس

      برادر عزیز منخودم بازنشسته شرکت نفتی هستم بقران دریافتی ۸ ملیون دارم می گیرم اینقدر همدیگر را خورد نکنید معلم درخصوصی ساعتی ۵۰۰هزارتومان تدریس می کند واصلاً ۲ ساعت کار نباید اینقدر حقوق زیاد دریافت کند

    • ناشناس

      جالب است خودت میگی همدیگر را خورد نکنی اما به راحتی داری تهمت میزنی؟آیا همه معلمان ساعتی پانصد تومان میگیرند؟اینی که گفتی به تعداد انگشتان یک دست هم وجود ندارد

  • ناشناس

    این بود بودجه انقباضی و انبساطی انبساط برای معلمان انقباض برای اقشار ضعیف جامعه

  • داود

    ۵ میلیون فارغ التحصیل با مدرک کارشناسی در مراکز خصوصی نهایتا با ۲۰۰۰ ساعت در سال کار کردن ماهیانه نهایتا ۴ میلیون حقوق می گیرند کجای این قانون درست؟

  • ناشناس

    هزینه درمان بازنشستگان بسیار بالاست چون سال ها کار کرده و سن بالایی دارند تازه باید هزینه چند جوان بیکار در خانه را هم بدهند چرا مجلس اصرار دارد حقوق معلمان را چندین برابر افزایش دهد اما زمانی که به جوانان بیکار و بازنشستگان می رسد می گوید بودجه ندارم اگر این طرح اجرا شود فاصله طبقاتی به اوج خود خواهد رسید دولت قبل بیست و پنج هزار میلیارد را صرف همسان سازی بازنشستگان و رتبه بندی و افزایش حقوق شبکه بهداشت و مرزبانان کرد حالا چه شده که با این کمبود بودجه کل این مبلغ صرف افزایش حقوق معلمان می شود مگر سایر اقشار جامعه در رفاه غلت می زنند و این تورم فقط برای معلم هاست

  • ناشناس

    اگر این طرح اجرا شود معلم جوان حدودا ۲۳ یا ۲۴ ساله هشت میلیون حقوق می گیرد ولی پیشکسوت بازنشته باید با هفت هشت میلیون گذران زندگی کند واین یعنی اوج فاصله طبقاتی و اوج بی عدالتی لطفا مجلس از حرکات پو پولیستی خودداری کند و به فکر همه ی اقشار جامعه باشد و به همه‌ی ابعاد پس از اجرای این طرح همچون تورم افسار گسیخته شکاف طبقاتی شاغل و بازنشسته به خوبی بیندیشد

  • ناشناس

    اگر این طرح اجرا شود معلمان از تعداد زیادی از کارمندان بیش تر حقوق می گیرن و این یعنی به ازای کار کمتر حقوق بیشتر این کجاش عدالته این اقدام موجی از نارضایتی رو در جامعه ایجاد خواهد کرد

  • ناشناس

    به فکر خانواده های معلولین شدید و خیلی شدیدفاقددرامد هم باشید

  • ناشناس

    البته من ایمان دارم در نهایت مجلس انقلابی بهترین تصمیم ها را برای رفاه تمامی اقشار جامعه خواهد گرفت با آرزوی موفقیت برای مجلس

  • ناشناس

    باسلام متاسفانه در دوسال گذشته بهترین بهانه برای کم کاری معلمان کرونا بود.دوسال است که باکم کاری همین معلمین عزیز دانش آموزان این مرز وبوم به نابودی کشیده شدند.معلمین یاد گرفته اند به بهانه آموزش، آموزش خصوصی درمنازل را باب کنند و اولیای بدبخت را سرکیسه کنند وآنچه را که باید به صورت حضوری یا مجازی یادمیدادند آن هم به صورت رایگان،باگرفتن جلسه ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزارتومان جبران کنند.به خدا سوگند در دوسال گذشته برای اینکه فرزندم از درس هایش عقب نیفتدپولی معادل یک پراید ۷۰ میلیونی راهزینه کردم.جالب اینجا بود که اگر میگفتی این مبحث را در دوجلسه تدریس کنیدمیگفتند نه حتما۴جلسه نیازدارد.این هم قسرفرهنگی ما که بایدبه فرزتدان ماصداقت وپاکی بیاموزند.خدا به فریاد فرزندانمان برسد.

    • ناشناس

      دقیقاً فرمایش شما درست است تازه درامدی که معلم از کلاس خصوصی میگره از حقوقهای نجومی هم بالاتره حالا به ناحق باید از بیت المال بهشون بدن تازه تورم وگرانیش رو اقشار بدبخت جامعه باید لمس کننی این هم از برکات مجلس است

    • ناشناس

      دولت در ماه 66 هزار میلیارد حقوق میده بر اساس امار منتشر شده معلما 40 درصد کل کارمندان دولت رو تشکیل میدن پس اگر عدالتی بود از این 66 همت باید 26 همت به معلما میدادن در صورتی که از این میان فقط 6 همت به معلما حقوق میدن و سالانه سایر کارمندان دولت 20 همت از حق معلمان رو میخورن پس همینکه میریم سر کلاس هم زیاده

  • ناشناس

    لازم میدانم نکته ای را متذکر شوم دولت در ماه 66 هزار میلیارد حقوق فقط حقوق میده.
    بر اساس امار منتشر شده معلما 40 درصد کل کارمندان دولت رو تشکیل میدن پس اگر عدالتی بود از این 66 همت باید 26 همت به معلما میدادن _40 درصد این مبلغ_در صورتیکه از این میان فقط 6 همت به معلما حقوق میدن و سالانه سایر کارمندان دولت 20 همت از حق معلمان رو میخورن از این 26 همت بخاطر تعطیلی تابستان که البته تعطیل نیست چون مشغول تصحیح چند صد برگه امتحانی طی کردن ضمن خدمت هستیم اما باز ما 20 درصد کم میکنم که میشود 20 همت که با این حال 6 همت کجا 20 همت کجا خلاصه انصاف چیز خوبیست