کد مطلب: ۴۵۸۷۲۷

احتمال سقوط دلار چقدر است؟

احتمال سقوط دلار چقدر است؟

مدیر اسبق بانک مورگان استنلی در امور آسیا از احتمال ریزش سریع دلار ابراز نگرانی کرد و گفت: بحران ایجاد شده ناشی از شیوع کرونا می‌تواند در آینده ای نزدیک باعث ریزش دلار شود.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از راشا تودی، استفان روچ، مدیر اسبق بانک مورگان استنلی در امور آسیا و استاد دانشگاه ییل گفت بحران ایجاد شده ناشی از شیوع کرونا می‌تواند در آینده ای نزدیک باعث ریزش دلار شود.

وی افزود: در عصر کووید، همه چیز به سرعت اتفاق می‌افتد.

این اقتصاددان در هفته‌های اخیر بارها نسبت به نزدیک شدن به پایان عصر سلطه دلار و هژمونی آن به عنوان ارز ذخیره جهانی هشدار داده است.

او پیش‌تر پیش بینی کرده بود ارزش دلار در برابر همتایان مهمش ۳۵ درصد کاهش پیدا کند و حالا معتقد است این اتفاق ممکن است زودتر از آنچه که پشتر تصور می‌شد اتفاق بیفتد: شاهد بوده‌ایم که کسری بودجه آمریکا از زمان همه گیری کرونا بدتر شده است و این یکی از دلایلی است که می‌تواند باعث تسریع سقوط دلار شود. وضعیت فعلی اقتصاد آمریکا می‌تواند به مانند بنزین روی آتش عمل کند چرا که در حال حاضر با نرخ بیکاری فعلی میلیون‌ها آمریکایی بیکار شده اند و هر هفته نیز شمار بیشتر از آمریکایی ها به جمع بیکاران می پیوندند.

به گفته روچ، ترازنامه بانک مرکزی نیز یکی دیگر از نشانه های نگران کننده است. تا ماه ژوین فدرال رزرو حدود ۷.۲ تریلیون دلار نقدینگی به اشکال مختلف به بازارها تزریق کرده است.

روچ در ادامه با اشاره به اینکه دلار با روی کار آمدن یک ارز نیرومند نظیر یوان زمینگیر خواهد شد، افزود: چین هنوز باید اصلاحات زیادی انجام دهد و وابستگی اقتصادش را به تولید کمتر و به بخش خدمات بیشتر کند. چین می تواند از طریق مصرف محور کردن رشد اقتصادی خود به جای رشد صادرات محور و تولید محور، جذابیت خود برای سرمایه گذاران خارجی و میزان رقابت پذیری خود در برابر اقتصاد آمریکا را افزایش دهد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بهتر بود اینجور تیتر میزدید احتمال صعود دلار چقدر است ؟