کد مطلب: ۱۳۵۴۱۸

احیای صلح یا انتشار دشمنی

احیای صلح یا انتشار دشمنی

دونالد ترامپ هدف خود را از دو سفر خارجی اخیر، احیای مذاکرات صلح در خاورمیانه اعلام کرده است. اما به نظر می‌رسد نگرانی مشترک کشورهای عربی و صهیونیست‌ها در مورد ایران، مهم‌ترین مسئله ترامپ و هم‌پیمانانش است.

به نقل از بلومبرگ، ترامپ در هر دو سفر خارجی خود به عربستان و اورشلیم، بارها و بارها از تهدیدهای ایران در منطقه خلیج فارس صحبت کرد و بر ایجاد رابطه‌ای نزدیک میان دولت‌های عربی و رژیم اشغال‌گر قدس تاکید کرد. این روزها صهیونیست‌ها و سعودی‌ها عملا به متحدانی تبدیل شده‌اند که می‌خواهند پاسخی مشترک برای بدگمانی‌های خود نسبت به ایران پیدا کنند.

ترامپ هدف خود را از دو سفر اخیر، احیای مذاکرات صلح در خاورمیانه اعلام کرده است. اما به نظر نمی‌رسد برنامه‌ریزی کامل و دقیقی برای دستیابی به اهدافش داشته باشد. او در هر دو سفر تنها موفق شده است چهره‌ای دوستانه از خود به مخاطبانش معرفی کند و در مقابل مورد ستایش و تمجید آنها قرار بگیرد.

به گفته تحلیل‌گر بلومبرگ، در حال حاضر ایران، نگرانی‌ مشترک کشورهای عربی و صهیونیست‌ها و مهم‌ترین مسئله ترامپ و هم‌پیمانانش است.

در روزهای گذشته، ترامپ ایران را متهم به تامین مالی و تجهیز تروریست‌ها کرد و این کشور را تهدیدی برای صلح و ثبات در منطقه دانست.

وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی در صحبت‌های خود، بازدید ترامپ از خاورمیانه و ائتلاف ضدایرانی را فرصتی برای پیشبرد امنیت و صلح منطقه‌ای و همکاری‌های اقتصادی خواند.

تیم مذاکره‌کننده ترامپ در تلاش است با بهره‌گیری از روابط نزدیک خود با عربستان سعودی و رژیم اشغال‌گر قدس، به بهبود روابط میان دو کشور و همین‌طور پیشبرد روند صلح در منطقه کمک کند.

گفتنی است، مذاکرات صلح در خاورمیانه ایده چندان جدیدی نیست. در سال 2002 اتحادیه عرب به منظور عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها به یهودیان پیشنهاد داد از اراضی اشغال‌شده در سال 1967 عقب‌نشینی کنند. اما آریل شارون، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی، با این طرح مخالفت کرد.

در حال حاضر هیچ‌گونه روابط دیپلماتیک میان عربستان سعودی و رژیم اشغال‌گر وجود ندارد. اما به نظر می‌رسد خصومت مشترک این کشورها نسبت به ایران، بحث‌های منطقه‌ای را تحت‌الشعاع قرار داده است. و ممکن است طرح‌های ترامپ برای احیای صلح در خاورمیانه موفقیت‌آمیز باشند.

به گفته یک مقام اسرائیلی، این امکان وجود دارد که رژیم اشغال‌گر قدس با اعطای برخی امتیازات اقتصادی به فلسطینی‎‌ها و همین‌طور توقف ساخت‌وساز در شهرک‌های اسرائیلی موافقت کند و در مقابل، بتواند روابط تجاری خود را با دیگر کشورها، از طریق گرفتنِ اجازه ورود به حریم هوایی عربستان سعودی گسترش دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.