خبر مهم:

کد مطلب: ۳۵۹۱۳۲

تجارت‌نیوز روایت می‌کند:

اخبار جریان‌ساز امروز بورس؛ خروج موقت ۷ نماد از بورس و وعده عرضه اوراق منفعت

اخبار جریان‌ساز امروز بورس؛ خروج موقت 7 نماد از بورس و وعده عرضه اوراق منفعت

از مهمترین اخبار امروز، سه شنبه 21 اسفند ماه بازار سرمایه خروج موقت هفت نماد از این بازار و وعده عرضه اوراق منفعت بوده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، شاخص بازار سهام امروز، سه‌شنبه 21 اسفند ماه سال 1397 با اندکی رشد به حدود 168 هزار واحد رسید. اما چه اخبار بورسی در امروز منتشر شده‌اند که می‌تواند برای آینده سهامداران بورس مهم باشد؟

عرضه اولیه پنج درصد سهام شرکت بیمه معلم در آخرین شنبه سال ۹۷ در فرابورس ایران انجام می‌شود. شاید این خبر یکی از مهمترین اخبار برای سهامداران امروز بود.

طبق این گزارش، عرضه اولیه سهام این شرکت بیمه‌ای با سرمایه 150 میلیارد تومانی، در حالی در آخرین شنبه سال 97 در بازار دوم معاملات فرابورس انجام می‌شود که در این عرضه اولیه برای هر شخص حقیقی و حقوقی 750 سهم، در محدوده قیمتی 260 تا 270 تومانی هر سهم تعیین شده است.

همچنین متعهد خرید در این عرضه اولیه شرکت سرمایه‌گذاری سامان فرهنگیان(سهام خاص) با سقف تعهد خرید 50 درصد سهام قابل عرضه در عرضه اولیه و مدیر عرضه نیز شرکت کارگزاری امین آوند اعلام شده است.

مطالبه عرضه آلومینیوم

در امروز یک کارشناس بازار سرمایه، گفته است: در حال حاضر شاهد بهبود شرایط بازار آلومینیوم به دلیل حضور همزمان عرضه کنندگان آلومینیوم در بورس کالا هستیم، به طوریکه با حضور این شرکت‌ها و افزایش عرضه‌ها، التهاب‌های اخیر روبه پایان است.

سامان کثیری در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه افزایش عرضه‌های شرکت‌های آلومینیومی در بورس، قطعاً نوید بخش بهبود شرایط قیمتی و تأمین نیاز مناسب واحدهای پایین دستی است، اظهار کرد: متأسفانه عرضه‌های شرکت هرمزال به دلیل توقف تولیدات آن از مدار خارج شده بود و از سوی دیگر شرکت المهدی نیز طی ماه‌های اخیر عرضه‌ای در بورس نداشت. بنابراین تنها عرضه کننده آلومینیوم در مدت اخیر شرکت ایرالکو بود اما خوشبختانه این وضعیت تغییر کرده و عرضه‌های آلومینیوم در بورس در حال افزایش است.

آغاز عرضه ۲۰ هزار میلیارد ریال اوراق منفعت از ۲۲ اسفند

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران در امروز از عرضه ۲۰ هزار میلیارد ریال اوراق منفعت این شرکت با هدف تامین بخشی از منابع مالی طرح نگهداشت و افزایش تولید نفت خبر داد و گفت: این اوراق در دو مقطع زمانی چهارشنبه ۲۲ اسفند و شنبه ۲۵ اسفند در فرابورس انجام می‌شود.

مسعود کرباسیان با بیان اینکه اوراق منفعت از سوی شرکت توسعه نفت و گاز صبا اروند و با ضمانت شرکت ملی نفت ایران منتشر می‌شود، اظهار کرد: این اوراق با نرخ اسمی ۱۹ درصد سالانه و سررسید سه ساله عرضه می‌شود؛ پرداخت سود آن نیز هر ۶ ماه یکبار صورت می‌گیرد.

به گفته وی با توجه به ظرفیت‌های بازار سرمایه و استقبال از عرضه اوراق منفعت، پیش بینی می‌شود در سال آینده نیز شرکت ملی نفت ایران مسیر تأمین سرمایه از محل فروش اوراق منفعت را ادامه دهد.

خروج موقت 7 نماد از بازار

در پایان معاملات امروز، نماد بانک تجارت برای افزایش سرمایه 458 درصدی و شش شرکت دیگر و یک شرکت دیگر برای مجمع سالانه متوقف شده است. پیش از بسته شدن بازار پایگاه خبری بورس پرس،گزارش داد که در پایان معاملات امروز،نماد معاملاتی شش شرکت گروه مپنا، فنرسازی زر، پرداخت الکترونیک سامان کیش، چدن سازان، پگاه اصفهان و تکنوتار به دلیل برگزاری مجمع فوق‌العاده بسته می‌شود.

به این ترتیب،«رمپنا، سپ، چدن و غشصفا » برای افزایش سرمایه 50، 67، 25 و 13 درصدی از محل سود انباشته، «خزر» جهت افزایش سرمایه 60 درصدی از محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و «تکنو» برای افزایش سرمایه 53 درصدی از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها پنجشنبه و شنبه هفته جاری و آتی تصمیم‌گیری می‌کنند.

در این میان گروه مپنا و پرداخت الکترونیک سامان کیش تاکنون مجوز افزایش سرمایه را از سازمان بورس نگرفته‌اند.

همچنین نماد بانک تجارت برای دو مجمع فوق‌العاده و عادی به طور فوق‌العاده و شرکت سیمان شمال برای مجمع سالانه شنبه هفته آتی متوقف می‌شود.

"وتجارت" برای افزایش سرمایه 458 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و انتخاب اعضای هیات مدیره تصمیم‌گیری می‌کند و "سشمال" برای تصویب صورت‌های مالی منتهی به آذر سال جاری به مجمع می‌رود.

زمان و شرایط عرضه بلوک ۴.۲ درصدی زیرمجموعه «فملی»

همچنین شرایط و زمان عرضه بلوک ۴.۲ درصدی سهام شرکت سرمایه‌گذاری مس سرچشمه در بازار دوم فرابورس اعلام شد تا مالک حقوقی در صورت انجام از ترکیب سهامداری آن خارج شود.

طبق گزارش بورس پرس، شرکت سرمایه‌گذاری مس افق کرمان در نظر دارد بلوک ۴.۲ درصدی سهام شرکت سرمایه‎گذاری مس سرچشمه را به طور عمده و شرایطی از طریق بازار دوم فرابورس روانه میز فروش کند تا در صورت انجام از ترکیب سهامداری آن خارج شود.

به این ترتیب، مقرر شده ۱۱۸ میلیون سهم در نماد «سرچشمه ۴» سه شنبه ۲۸ اسفند توسط کارگزاری بانک سامان عرضه شود.در این واگذاری قیمت پایه هر سهم ۵۰۰ تومان و قیمت پایه کل ۵۹ میلیارد تومان تعیین شده است.

همچنین کارگزار خریدار ملزم است حداکثر تا هفت روز کاری پس از انجام معامله، حصه نقدی ثمن معامله معادل ۱۰ درصد ارزش کل را به صورت نقد به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز و تاییدیه شرکت مزبور را به معاونت بازار فرابورس تحویل دهد، برای باقیمانده ثمن معامله معادل ۹۰ درصد هم یک فقره چک به تاریخ ۲۸ فروردین سال آتی به فروشنده ارائه کند.

علاوه بر این اخبار امروز بورس 24 نیز خبر داد که سرمایه‌گذاری توسعه گوهران امید سهام ایران کیش و بانک اقتصاد نوین نیز سهام تامین سرمایه نوین را فروخت.

منابع این گزارش ایسنا ، تسنیم ، بورس پرس و بورس 24 است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.