کد مطلب: ۵۸۶۰۱۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چرا سهامداران تحت تاثیر اخبار قرار می‌گیرند؟

چرا سهامداران تحت تاثیر اخبار قرار می‌گیرند؟

بازار سهام هر روز با انتشار اخبار مختلف با هیجان زیادی رو به رو می‌شود. اما این اخبار به چه صورت بر تصمیم افراد برای خرید یا فروش یک سهم تاثیر می‌گذارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار سهام هر روز با انتشار اخبار مختلف با هیجان‌ زیادی رو به رو می‌شود. این خبرها به چه صورت و با چه مکانیسمی در بازار سرمایه تاثیر خود را می‌گذارند و چگونه سهامداران با شنیدن این اخبار اقدام به خرید یا فروش یک سهم می‌کنند؟

جواد فلاحیان، کارشناس بازار سرمایه درباره تاثیرگذاری اخبار بر معاملات سهامداران در بازار سهام گفت: سه نوع اخبار بر بازار تاثیرگذار هستند اخبار سیاسی که در تمام بازارها تاثیر خود را می‌گذارند و یکباره بر بازار تحمیل می‌شوند. مثل توافقات یا حملات تروریستی که می‌تواند مثبت یا منفی باشد و پیش‌زمینه‌ای برای آن‌ها از قبل وجود نداشته است.

دسته دیگری از اخبار وجود دارد که مخصوص یک صنعت یا مجموعه‌ای در سطح کلان هستند مثل افزایش قیمت جهانی نفت یا آزادسازی واردات خودرو که تاثیرگذاری خرد ندارند و به صورت کلی اثرگذارند. فلاحیان ادامه داد: دسته سومی هم خبرهایی هستند که فقط جامعه کوچکی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و مربوط به شرکت‌ها هستند.

فلاحیان در بخش دیگری اضافه کرد: بیشترین اثرگذاری را بر بازار سهام اخبار سیاسی دارند. به این صورت که معمولا سرمایه‌گذاران خرد بسته به برداشت‌هایی که از این اخبار دارند دست به کنش‌های هیجانی می‌زنند. معمولا زمان اثرگذاری این نوع خبرها یکی دو روز بیشتر نیست و بعد از آن بازار به روال عادی خود برمی‌گردد.

وی ادامه داد: خبرهای کلان اقتصادی تاثیر خود را در بلند مدت نشان می‌دهند چرا که برای تثبیت آن باید مدت زمانی بگذرد. به همین دلیل اثرگذاری این نوع خبرها بر قیمت سهم‌های بازار به صورت میان مدت خود را نشان می‌دهند. بر این اساس هیجان سهامدار کمتر است و برای خرید و فروش یک سهم با تحلیل بیشتری عمل می‌کنند.

این کارشناس بازار در ادامه گفت: خبرهایی مثل افزایش سرمایه یا طرح‌های توسعه‌ای که مربوط به یک شرکت هستند معمولا بازار را دچار اشتباه می‌کنند به عنوان مثال، در حال حاضر برخی از سهم‌ها تا آخر سال سودساز هستند و سودهای خوبی می‌سازند اما مورد اقبال بازار قرار نمی‌گیرند و بعضا حتی روند منفی دارند.

فلاحیان می‌گوید، اگر بخواهیم به این مساله بپردازیم که چرا سهم‌های با پتانسیل بالا تحرکات خوبی را ندارند باید بگوییم که افراد تمایل کمتری به تحلیل و خواندن صورت‌های مالی شرکت‌ها دارند. همین موضوع سبب می‌شود اخباری که از شرکت‌ها منتشر می‌شود تاثیر کمتری را بر روند یک سهم داشته باشد.

سرمایه‌گذاری مستقیم به زیان سهامداران تمام می‌شود!

همچنین در این باره نیما میرزایی، کارشناس بازار سرمایه گفت: پیش از این بازار ارز سریع‌ترین واکنش را نسبت به اتفاق‌ها نشان می‌داد و حالا بازار سرمایه جایگاه بازار ارز را در واکنش‌های سریع و هیجانی گرفته است. چه خوشمان بیاید یا خیر، این وضعیت نامناسب نتیجه گسیل متقاضیان ورود به بورس به روش مستقیم و در اختیار قرار دادن کدهای آنلاین بدون هیچ پیش‌شرطی است.

میرزایی ادامه داد: نکته عجیب این است که قدرت گرفتن حقیقی‌های خرد (لشگر مورچگان) باعث شده است که برخی از حقوقی‌ها هم اقدام به دنباله روی، الگوبرداری و تشدید رفتار هیجانی کنند. همچنین به جز اخبار رسمی، شایعات نیز بر بازار اثرگذار شده‌اند و برآیند این موضوعات باعث تحمیل ضرر به غالب سهامداران شده است.

وی افزود: گسترش فضای مجازی و سرعت گرفتن گردش اطلاعات بر جامعه بورسی نیز تاثیرگذار بوده و این موضوعات تبعات منفی این چنینی داشته است.

کدال مقبولیت لازم را بین سهامداران ندارد

این کارشناس بازار درباره ضعف سیستم کدال در پوشش اخبار گفت:سامانه کدال ،کارایی ،سرعت عمل و مقبولیت لازم را در جامعه سهامداری ندارد و شاید برای تقویت آن، تشدید نظارت‌ها و تنبیه و تشبیه بیشتر ناشرین می‌تواند مفید باشد.

میرزایی درباره تاثیر اخبار در بازار سرمایه گفت: بیشترین تاثیر کوتاه مدت از اخبار، بر سهم‌هایی است که در صد شناوری بالاتری داشته و یا حقوقی بزرگ یا بازارگردان موفق در زمینه کنترل نوسانات نداشته باشند. همچنین سهم‌هایی که شناخته‌ شده هستند و مردم اسامی و اخبار مرتبط با آنها را در زندگی روزمره‌شان بیشتر می‌شنوند نیز می‌توانند هدف این نوسانات باشند.

وی ادامه داد: عمده سهامداران کم تجربه علاقه‌مند به خرید سهم‌هایی هستند که آشنایی قبلی با آن داشته‌اند. البته این رفتار لزوما بد نیست و در صورتی که نگاه و بررسی بنیادی منصفانه و کارشناسی همراه آن باشد می‌تواند برای تشخیص سهام مناسب در این بین، مفید باشد.

این کارشناس بازار در پایان گفت: اگر بازار را به دو بخش سهامداران حرفه‌ای و غیر حرفه‌ای تقسیم کنیم، پرتفوی گروه اول را عمدتا سهم‌های بزرگ p/e محور و کم‌ریسک تشکیل می‌دهد و این گروه نوسانات کمتری را دست کم در بلند مدت شاهد هستند. در مقام مقایسه اینگونه سهام رفتار کشتی بزرگ در تلاطمات را دارند و در نقطه مقابل سهام کوچک و پر ریسک اثرپذیری بیشتری از اخبار داشته و مانند قایقی کوچک، متلاطم می‌شوند.

آخرین اخبار بازار سهام را در صفحه بورس تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • حسن

    سلام من کارشناسان هستم
    امروز دوتا سهم خریدم ؛ خمحرکه و کهمدا
    فردا بازار قفل صف خرید هست
    این دوتا رو حتما بخرید

  • دانای کل

    بازار سهام را دولت عمدا پایین نگه می دارد و تحلیل و تفصیر و آینده نگری اصلا در آن معنا ندارد. کارشناسان زندگی خودتان و بقیه را بی خودی تلف نکنید.

  • شاپور

    مهر 99 معاملات روزانه را ممنوع کردند که نبود بازار گردان به چشم بیاد. حالا 90 درصد سهام بازار گردان اصلا خریدی نداشته ، من یکبار گفتم صد بار دیگر هم میگم ناظر خودش هیچ نظارتی روش انجام نمیشه مشکل کل کشور ما همینه و سلام

  • ناشناس

    بعضی سهامداران تحت تاثیر اخبار قرار میگیرند چون تحلیل بورس بخصوص فاندامنتال بلد نیستند و چون آموزش پذیر هم نیستند میگویند بدرد نمیخوره فرقی هم بین سهام قائل نیستند اصلا نمیدونند سهامی که میخرند چه تولید یا کاری انجام میده چه برسه بنیادیه یا نه یا ارزش ذاتیش چیه! قماربازی همینه!

  • ناشناس

    چون بیشتر افراد داخل بورس آماتور هستند. جالبه که فکر میکنن در بورس بی تاثیرن. حتی فکر میکنن در قیمت دلار و ماشین هم بی تاثیرند

  • ناشناس

    آقای میرزایی دقیقا همونی گفت که هست.آفرین به این تحلیلگر

  • مالباخته

    ضررسهامدار ها به خاطر عدم هماهنگی ریس بورس با ریس بانک مرکزی هست اخه این چه موقعه پاین اوردن دلار بود امروز حتی اگه نرخ دلار ثابت میموندحداقلش گروه پالایشی رشد میکردن اما کاهش بی موقعه و کارشناسی نشده باعث شد کل بازار قرمزبشه جناب اقای دهنوی تدبیری بیندیشید که مقاومت ۱۶۰۰شکسته بشه لطفااجازه بدید بازار ۵۰درصد رشدکنه بعد باهماهنگی بانک مرکزی نرخ دلار رو پاین بیارید جناب اقای صالحی خواهشن وقتی بازار یه رشد خیلی خوب کرد و بازار نیاز به اصلاح داشت اونوقت تصمیم به کاهش قیمت دلار بگیرید جناب اقای دهنوی واقعا جای تاسف داره که بورس ما دوساله نمیتونه از ۱۶۰۰واحد رد کنه

  • ناشناس

    خواهشا منتشرکنید تا کارشناسان بررسی کنند
    بازار سرمایه ایران فقط بصورت دستوری کنترل می‌گردد چون روندها راه خودشان را می‌روند ولی با دستکاری و استفا ده از الگوریتم رباطی سهم را در یک رنجی نگه می‌دارند که سرمایه از بورس خارج نگردد که ایی خود یک نوع بی اعتمادی به بازار سرمایه میباشد.

    • ناشناس

      هیچ هم دستوری نیست. رفتار مردم با سهمها ببینید. همرو با هم میفروشن. وقتی یک تازه وارد میاد میگه فجهان گرون فروخته بودن برای همین صف خریدش ریخت بعد میری میبینی هرچی تازه وارد فروخته پس نتیجه مشخص میشه تازه واردها دستور بازار میدن. صحبتهای آقای میرزایی دقیقا اشاره به این موضوع داره

  • ناشناس

    اون همه ماینر پشت بورس پیدا شد.. فساد از این روشنتر چی میخواد بشه!!؟؟؟