کد مطلب: ۳۳۶۵۹۸

اختصاص سوخت یارانه‌ای به کشتی‌های فعال در آب‌های داخلی

اختصاص سوخت یارانه‌ای به کشتی‌های فعال در آب‌های داخلی

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پیگیری می‌کنیم تا ناوگان منطقه‌ای و کشتی‌هایی که در آب‌های داخلی بار داخلی جابجا می‌کنند، سوخت یارانه‌ای بگیرند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پیگیری می‌کنیم تا ناوگان منطقه‌ای و کشتی‌هایی که در آب‌های داخلی کاپوتاژمی‌کنند و بار داخلی جابجا می‌کنند، سوخت یارانه‌ای بگیرند.

به گزارش تجارت‌نیوز، محمد راستاد امشب در مراسم گرامی‌داشت هفته حمل و نقل و انعقاد قرارداد و تفاهم‌نامه ۱۸۰۰ میلیارد تومانی سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در بنادر با اشاره به صحبت‌های یزدان سیف، معاون وزیر جهاد کشاورزی مبنی بر حمل‌ونقل کالاهای اساسی در مسیر داخلی از طریق دریا بیان کرد: انگیزه وزارت جهاد کشاورزی در این حوزه می‌تواند نویدبخش باشد که این کار به سرعت پیش رود.

وی با اشاره به اینکه باید هزینه حمل کالا برای صاحب کالا توجیه‌پذیر باشد، افزود: ما از این موضوع حمایت می‌کنیم و چون کشتی‌ها در مسیر داخلی تردد می‌کنند، تلاش می‌کنیم سوخت یارانه‌ای برای آنها تهیه کنیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود:‌ با همراهی مراجع مربوطه پیگیری می‌کنیم تا کاهش مصوبه هزینه سوخت برای کشتی‌رانی‌ها محقق شود. حتی در احجام پایین‌تر می‌توان از ناوگان منطقه‌ای کشور استفاده کرد تا کالای کاپوتاژی جابه‌جا کرد.

وی گفت: باید بتوانیم به اتفاق دست‌اندرکاران میزان رسوب و ماندگاری کالای اساسی را در بنادر به طور خاص کاهش دهیم و شرایطی فراهم شود تا ماندگاری کالا در بنادر به حداقل ممکن برسد.

راستاد اظهار داشت: امیدوارم با مکانیزمی که بین همه دستگاه‌های مربوطه وجود دارد شرایطی رقم بخورد تا ماندگاری و رسوب کالا کاهش یابد البته در این حوزه معاون اول رئیس جمهور هم متمرکز است و جلسه‌ای قرار است تا مشکلاتی که منجر به رسوب کالا در بنادر می‌شود، بررسی شود.

وی با بیان اینکه کالاهای متروکه بخشی از فضای بنادر را اشغال کرده‌اند، گفت: این میزان کالا باید کاهش یابد. ۵۰ هزار دستگاه کانتینر امروز در بندر شهیدرجایی که ۱۰ هزار کانتینر آن متروکه است و به موقع از بنادر خارج نشده‌اند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: بر افزایش میزان صادرات غیرنفتی استقبال بخش خصوصی رو به افزایش است. میزان صادرات غیر نفتی از نظر وزنی دو برابر واردات غیر نفتی است، کاهش صادرات غیرنفتی نسبت به کاهش واردات کمتر است و ۵ درصد کاهش صادرات غیرنفتی است، در حالی که در واردات حجم کاهش بیشتر است.

راستاد گفت: در بنادر امام خمینی و شهیدرجایی باید پایانه تمام مکانیزه مواد معدنی داشته باشیم که این پروژه در چابهار آغاز شده است. در بندر شهیدرجایی حجم صادرات مواد معدنی سالانه ۲۰ میلیون تن است که به روش سنتی و با هزینه‌ای بالا انجام می‌شود، اما قراردادی در این بندر در آستانه انعقاد است که پایانه مدرن و مکانیزه مواد معدنی با اعتبار ۵ هزار میلیارد تومان ساخته می‌شود.

وی گفت: در بندر امام خمینی سالانه ۵ میلیون تن صادرات مواد معدنی داریم که این انگیزه برای بخش خصوصی برای صادرات مکانیزه ایجاد می‌کند.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی افزود: در بندر امام خمینی باید از نظر نحوه عملیات پایانه مواد فله، غلات و کالاهای اساسی توجه خاص شود و به دنبال آن باشیم که از تخلیه، انتقال و نگهداری در انبارهای سرپوشیده به سمت پایانه‌های مکانیزه فله و غلات حرکت کنیم.

منبع: فار

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.