کد مطلب: ۲۷۰۷۳۰

اختلاس‌های میلیاردی عامل تشدید قاچاق

اختلاس‌های میلیاردی عامل تشدید قاچاق

ابراهیم رزاقی کارشناس مسائل اقتصادی درباره قاچاق اظهار کرد: قاچاق کالا تنها به این معنا نیست که واردات از نقاط غیر معمول صورت گیرد؛ قاچاقچیان بخشی از کالاهای خود را از مراکز آزاد تجاری و بخشی را به شکل‌های مختلف ازگمرکات وارد می‌کنند و بدون مجازات و بدون پرداخت مالیات؛ سود زیادی را به دست می‌آورند.

ابراهیم رزاقی کارشناس مسائل اقتصادی درباره قاچاق اظهار کرد: قاچاق کالا تنها به این معنا نیست که واردات از نقاط غیر معمول صورت گیرد؛ قاچاقچیان بخشی از کالاهای خود را از مراکز آزاد تجاری و بخشی را به شکل های مختلف ازگمرکات وارد می کنند و بدون مجازات و بدون پرداخت مالیات ؛ سود زیادی را به دست می آورند .این موارد را می توان ناشی از فساد، نپرداختن امور گمرکی وعدم کنترل مقامات مسئول دانست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی درباره دلایل وجود قاچاق بیان کرد: یکی ازعلل اصلی قاچاق، دلار ارزانی است که دولت عرضه می کند؛ درحالیکه قیمت دلار آزاد حدود دو برابر آن است همچنین اجرایی نشدن قوانین تصویب شده عامل دیگر وجود این امر است.عدم پرداخت مالیات نیز علت دیگر رخداد قاچاق است که ورشکستگی تولید کنندگان داخلی را هم به دنبال دارد.

کارشناس مسائل اقتصادی وام ها و اختلاس های میلیاردی را از دیگر عوامل تشدید قاچاق دانست و گفت:برخی از افراد سرشناس با دریافت تسهیلات چندصد میلیاردی و بهره مندی از آن در جایی به غیر از محل درج شده برای اخذ تسهیلات ،از بازپرداخت آن سرباز می زنند و هیچ گونه مجازاتی هم برای این اشخاص در نظر گرفته نمی شود.

رزاقی درباره راهکارهای موجود برای کنترل قاچاق گفت: هر انباردار یا مغازه دار باید سند و هویت کالایی را که می فروشد، در دست داشته باشد تا بتوان تشخیص داد کالای در دسترس آن از کجا خریداری شده است تا اگر نحوه خرید آن کالا غیر قانونی بود، تحت مجازات قرار بگیرد.

وی افزود: رشد تولیدات صنایع فلزات،قطعه سازی و صنایع دفاعی در اوایل انقلاب نشان دهنده قدرت و ظرفیت تولیدی ماست و باید از این تجارب استفاده کنیم.باید به جای خام فروشی نفت و صادرات نیمه خام مواد پتروشیمی آن را به کالای نهایی تبدیل کنیم تا اشتغال زایی صورت بگیرد.

همچنین باید با جلوگیری از قاچاق کالا و واردات کالاهایی که مشابه داخلی آنها موجود است ،موجبات رشد تولید ملی را فراهم کنیم .

کارشناس مسائل اقتصادی گفت:با افزایش قیمت دلار برای واردات ،نه تنها کالاهای قاچاق کاهش می یابد بلکه تولید محصولات داخلی نیز سرعت می گیرد. برای پایان دادن به قاچاق به مسئولان جهادی و انقلابی احتیاج داریم.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • mehdi

    دم خروس همجا زده بیرون