کد مطلب: ۳۲۵۶۶۱

اختلاف ۴۰ دلاری قیمت نفت کانادا و آمریکا

اختلاف 40 دلاری قیمت نفت کانادا و آمریکا

در حالی‌که آمریکا نفت خود را حدود ۵۷ دلار در هر بشکه در بازار جهانی می‌فروشد، همین نفت را پیش از فرآوری و تبدیل آن به نفت خام استاندارد از کانادا تنها ۱۳.۴ دلار خریداری می‌کند.

در حالی‌که آمریکا نفت خود را حدود ۵۷ دلار در هر بشکه در بازار جهانی می‌فروشد، همین نفت را پیش از فرآوری و تبدیل آن به نفت خام استاندارد از کانادا تنها ۱۳.۴ دلار خریداری می‌کند.

به گزارش تجارت‌نیوز، به نقل از CBCNEWS؛ قیمت هر بشکه نفت میادین شنی آلبرتای کانادا به کمترین میزان تاریخ خود رسیده است.

این مسئله به گسترش نگرانی‌ها در میان شرکت‌های فعال در استخراج نفت این منطقه منجر شده است، برخی شرکت‌ها و مقامات بر این باورند که برداشت نفت از میادین این منطقه باید یا کاهش یافته و یا به طور کامل متوقف شود تا بتوان قیمت‌ها را بالا برد، اما برخی دیگر تمایلی به اجرای چنین سیاست‌های مداخله‌ای را ندارند. شرایط در آلبرتای کانادا به شدت بحرانی شده است.

اسکات پترسون، کارشناس شبکه CBC نیوز می‌گوید: شرایط در این منطقه واقعا بحرانی شده اما هنوز در باره کاهش دستوری تولید نفت توسط دولت سخنی به میان نیامده است. از طرف دیگر هیچ دستورالعمل لازم الاجرایی نیز از دهه ۱۹۸۰ میلادی تاکنون برای شرکت‌های نفتی کانادایی ابلاغ نشده است. هم‌اکنون ما شاهد شرایط ویژه و غیر طبیعی هستیم و آن تفاوت شدید قیمتی نفت غرب کانادا در برابر نفتی است که در آمریکا تولید می‌شود.

پترسون می‌گوید: ما باید به تفاوت قیمت این دو نفت بپردازیم تا بتوانیم اتفاقی که در حال روی دادن است را نشان داده و بیان کنیم.

شرکت‌های تولیدکننده نفت در غرب کانادا هم‌اکنون نفت خود را با قیمت ۱۳.۴۶ دلار به آمریکایی‌ها می‌فروشند. درواقع اکثر نفت تولیدشده در میادین غرب کانادا به آمریکا صادر می‌شود تا در پالایشگاه‌هایی به عنوان مثال تگزاس آمریکا پالایش شده و از شکل سنگین خود به شکل نفت خام طبیعی تبدیل شود، و در مقابل نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۵۷.۲۵ دلار به فروش می‌رسد. تفاوت بین این دو قیمت ۴۴ دلار است و بنا به گفته بسیاری از فعالان صنعت نفت نظیر مدیرعامل شرکت نفتی سی‌‌نو‌ ووس بر این باورند که اقتصاد کانادا به دلیل این اختلاف قیمت ۱۳ میلیارد دلار در سال جاری ضرر کرده و به عبارت دیگر روزی ۵۰ میلیون دلار سود از دست رفته داشته است؛ چراکه خود کانادا اقدام به پالایش نفت شنی غرب کانادا و تبدیل آن به نفت خام استاندارد نمی‌کند.

برخی از دلایل سقوط قیمت نفت کانادا طی هفته‌های گذشته این است که هم‌اکنون حجم انبارشده این نفت در کانادا در بالاترین سطح خود قرار دارد به گونه‌ای که انبار پالایشگاه‌ها پر شده و تمام تاسیسات انبار نفت در این مناطق نیز به طور کامل پر شده‌اند، از طرف دیگر لوله‌های انتقال نفت نیز با تمام ظرفیت در حال انتقال نفت هستند و کانادا اقدامی برای ساخت یک خط لوله جدید یا پالایشگاه جدید طی ۴۰ سال گذشته انجام نداده است.

مشکل دیگر در این زمینه این است که کانادا برای فروش این نفت فقط یک بازار دارد و آن آمریکاست. در آمریکا نیز آمریکایی‌ها تا حدودی خرید نفت از کانادا را کاهش داده چراکه تولید نفت خود آمریکایی‌ها افزایش یافته است. بنابراین ما هم‌اکنون شاهد کاهش شدید قیمت نفت کانادا هستیم که تاکنون این قدر پایین نیامده بود.

در ادامه این گزارش آمده است که بسیاری از فعالان حوزه نفت در غرب کانادا به دنبال یک راه حل برای جبران ضرر سود از دست رفته ناشی از این اختلاف قیمت هستند.

پترسون می‌گوید: برخی از گزینه‌های پیش روی راشل نودلی، نخست‌وزیر منتخب استان آلبرتای کانادا تا حدودی سخت هستند و شرکت‌ها از وی این سوال را دارند که آیا دولت می‌تواند دستورالعمل لازم الاجرایی را درباره نحوه فروش و قیمت نفت ابلاغ کند و این یک مسئله جنجالی است. نودلی می‌گوید اختلاف قیمت بین نفت کانادا و نفت تگزاس آمریکا یک مشکل بسیار بسیار جدی برای صنعت نفت کانادا است و ما باید خیلی سریع برای حل این مشکل اقدام کنیم.

وی می‌گوید هم‌اکنون اتفاق نظری درباره بهترین راه خروج از این بحران بین فعالان حوزه نفت کانادا وجود ندارد.

وی می گوید: البته ما گزینه‌هایی برای کاهش این اختلاف قیمت داریم.

اسکات پترسون می‌گوید: نخست‌وزیر ایالت آلبرتا در شرایط بغرنجی قرار دارد؛ چراکه دولت از سال ۱۹۸۰ تاکنون هیچ مداخله‌ای در بازار نداشته است و بنابراین طی روزهای آینده شاهد اتفاقات مختلفی در این زمینه خواهیم بود.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.