کد مطلب: ۷۶۵۴۰۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

اختیارات جدید بانک مرکزی برای مهار قیمت دلار / جزئیات بسته جدید کنترل ارز چیست؟

اختیارات جدید بانک مرکزی برای مهار قیمت دلار / جزئیات بسته جدید کنترل ارز چیست؟

تداوم روند نگران‌کننده قیمت دلار باعث شد که شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی اختیارات جدیدی را برای کنترل بازار ارز به بانک مرکزی اعطا کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نوسانات شدید قیمت دلار در بازار آزاد طی چند روز گذشته، باعث شده که موضوع نرخ ارز به مهم‌ترین مشکل اقتصادی این روزهای کشور تبدیل شود. به همین دلیل است که در هفته‌های اخیر دولت و بانک مرکزی سعی داشته‌اند که به روش‌های مختلف و تصویب بسته‌های متعدد، نوسانات ارزی را کنترل کنند اما این اقدامات تاکنون مثمر ثمر واقع نشده‌اند.

در ادامه تلاش دولت سیزدهم برای مهار نرخ دلار، شب گذشته شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی با حضور سران سه قوه تشکیل جلسه داد و در این جلسه، بسته پیشنهادی بانک مرکزی برای کنترل قیمت ارز و حفظ ارزش پول ملی تصویب شد. امروز نیز وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران بخشی از جزئیات این بسته را افشا کرد.

اختیار تام بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز

موضوع افزایش اختیارات بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز، نخستین بار در پنجم بهمن ماه سال جاری مطرح شد؛ زمانی که در نشست شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی قوا، برای مهار قیمت دلار به بانک مرکزی اختیار تام داده شد اما بانک مرکزی در رسیدن به این هدف ناموفق بود تا شب گذشته (7 بهمن ماه) شورای‌عالی هماهنگی اقتصادی، جلسه دیگری را به این منظور تشکیل دهد.

سران قوا در این جلسه با تاکید بر لزوم هماهنگی و همکاری سه قوه برای کنترل و کاهش نرخ ارز و تامین ارز برای واردات کالاهای مورد نیاز، بسته پیشنهادی بانک مرکزی برای دریافت اختیارات لازم با هدف مهار قیمت ارز و حفظ ارزش پول ملی را بررسی و تصویب کردند.

از سوی دیگر بانک مرکزی در این جلسه، گزارشی از اقدامات انجام‌شده در زمینه همکاری صادرکنندگان بخش‌های دولتی و غیردولتی برای عرضه ارزهای حاصل از صادرات در سامانه بانک مرکزی و مرکز مبادله و چگونگی تأمین ارز مورد نیاز کالاهای وارداتی را ارائه کرد.

همه باید از بانک مرکزی اطاعت کنند

احسان خاندوزی، وزیر امور اقتصادی و دارایی صبح امروز در جمعی از خبرنگاران بخشی از جزئیات بسته جدید بانک مرکزی برای کنترل بازار ارز را اعلام کرد.

وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی ترتیبات لازم را برای بانک‌های دولتی و صرافی‌ها اتخاذ می‌کند، گفت: یکی از اختیارات بانک مرکزی در حوزه عدم بازگشت ارز صنایع بورسی است. بر این اساس تمامی صنایع کشور حتی مجموعه‌های دولتی شامل حوزه نفت و صنعت و سایر صادرکنندگان باید از بانک مرکزی تبعیت کنند.

سخنگوی اقتصادی دولت با اشاره به این نکته که جزئیات این بسته باید از سوی بانک مرکزی اعلام شود، خاطرنشان کرد: آثار این بسته را در آینده خواهیم دید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • برزو خروزو

    پس معلوم شد مشکل کجا بوده
    تا حالا اختیار نداشت ولی از حالا به بعد همه چی حل میشه دمت گرم رئیسی محبوب قلبها که دقیقا میدونی مشکل کجاست و همه فلاکت ما مربوط به بی حجابها هست که باعث کفران نعمت شدن بچسب به مبارزه و مطمئن باش لکومتیر خودش راهشو بلده