کد مطلب: ۱۳۶۹۰۳

جوابیه سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به گزارش غیرواقعی یک خبرگزاری؛

ادعای افزایش ۴۰ درصدی قیمت کالاهای مصرفی غیرکارشناسی است

ادعای افزایش ۴۰ درصدی قیمت کالاهای مصرفی غیرکارشناسی است

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان ادعای افزایش ۴۰ درصدی قیمت کالاهای مصرفی و کوچک شدن سفره مردم در ماه مبارک رمضان را غیر کارشناسی دانست و از رصد مداوم وضعیت قیمت کالاها توسط کارگروه تنظیم بازار خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان به گزارشی با عنوان «سفره مردم ماه رمضان امسال 40 درصد گرانتر شد!» که روز شنبه ششم خرداد ماه در خبرگزاری نسیم آنلاین منتشر شد، با ارسال جوابیه‌ای واکنش نشان داد. متن کامل این جوابیه که مطابق با قانون مطبوعات جهت آگاهی افکار عمومی برای انتشار در اختیار نسیم آنلاین نیز قرار گرفته است، به شرح زیر است:

الف: سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، به صورت متمرکز و مستمر از سالیان گذشته نسبت به اخذ قیمت کالاهای مصرفی و سرمایه‌ای از 31 استان اقدام و پس از پردازش داده‌های مذکور گزارش‌های لازم را جهت بهره‌برداری مسئولین و دستگاه‌های ذی‌ربط ارائه می‌نماید. لذا بر اساس اطلاعات دریافتی و پردازش آن ادعای 40 درصد افزایش قیمت کالاهای مصرفی و کوچک شدن سفره مردم غیر کارشناسی بوده و قابل قبول نیست. هر چند نافی افزایش قیمت برخی کالا و خدمات در مقاطع مختلف و به دلایل گوناگون از جمله افزایش تقاضا در برخی از ایام و نوسانات فصلی که هر ساله با توجه به وضعیت آب و هوایی کشور و زمان برداشت محصول در استان‌های مختلف بروز می‌نماید از جمله در مورد کالاهای کشاورزی نظیر گوجه‌فرنگی، پیاز و… نیستیم، لیکن در تهیه گزارش‌های مورد نظر می‌بایست با دقت بیشتری اظهار نظر نمود.

ب: بخش عمده‌ای از کالاهای اساسی مورد اشاره توسط بخش خصوصی و در شبکه خاص خود توزیع می‌شود. علیرغم تلاش بخش خصوصی برای تامین مایحتاج مردم در زمان و با شرایط مناسب، برای حصول اطمینان، مجموعه دستگاه‌های مسئول در امر تنظیم بازار در مقاطع خاص که با افزایش تقاضا روبرو هستیم، اقداماتی را به انجام می‌رسانند که از جمله قبل از ماه مبارک رمضان برای افزایش عرضه محصولات پر مصرف از جمله برنج، شکر، گوشت مرغ، گوشت قرمز طرح ضیافت در دستور کار قرار گرفته که اجرایی شده است. با اجرایی شدن طرح‌های در دست اجرای تنظیم بازار، برخی از قیمت‌های افزایش یافته البته نه در سقف اعلامی ناشی از التهاب افزایش تقاضا در آستانه ماه مبارک رمضان به نرخ قبلی خود بازگشته و ثبات قیمت در بازار را در پی داشته و خواهد داشت.

ج: کارگروه تنظیم بازار به صورت هفتگی و روزانه با رصد وضعیت قیمت و توزیع کالاهای مورد نیاز مردم و در جهت بهبود شرایط دسترسی مصرف‌کنندگان به اقلام اساسی مورد نیاز نسبت به اتخاذ تصمیمات لازم اقدام می‌کند که از جمله آخرین تصمیمات این کارگروه می‌توان به تامین و توزیع گوشت گرم وارداتی، برنج، شکر و… از طریق شبکه‌های توزیع مورد اطمینان نظیر فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بازارهای و میادین میوه و تره‌بار اشاره کرد که اثرات این تصمیم برای مردم شریف کشورمان ملموس خواهد بود.

د: وزارت جهاد کشاورزی به عنوان مسئول برنامه‌ریزی و تنظیم بازار کالاهای کشاورزی آمار و اطلاعات توزیع این اقلام را در اختیار دارد و سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌های کشور و اتاق اصناف کشور با توجه به این اطلاعات نظارت لازم بر توزیع صحیح اقلام را اعمال می‌کنند.

ه: سامانه دریافت و رسیدگی به شکایات این سازمان از طریق تلفن 124 نیز آمادگی دارد کمافی‌السابق نسبت به دریافت و رسیدگی به شکایات مرتبط اقدام کند.

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان در پایان تاکید کرد که دستگاه‌های متولی و همچنین این سازمان آمادگی ارایه اطلاعات مورد نیاز در راستای اعتبار بخشی به محتوای این گزارش‌ها را دارد و پیشنهاد داد تا قبل از تنظیم و انتشار این گونه اخبار، از این اطلاعات صحیح و متقن به احسن وجه بهره‌برداری شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.