کد مطلب: ۳۸۳۸۲۳

یک آزمایش علمی!

ارتباطات، فرهنگ و تجارت در هنر گرافیک

ارتباطات، فرهنگ و تجارت در هنر گرافیک

عامه مردم و حتی بسیاری از کسانی که خود را فعال در حوزه گرافیک می‌دانند، تصور درستی از هنر گرافیک و اهمیت فعالیت گرافیست‌ها ندارند. از این رو، طبیعیست که خطاهای بسیاری در مواجه با آن مرتکب شوند.

طی یک آزمایش علمی، شما را در محله‌ای از یک شهرکه نمی‌دانید کجاست قرار می‌دهند. در این سناریو، برای مدتی که شما آنجا هستید، تمام ساکنان محله را بیرون کرده‌اند و هیچ انسانی را مشاهده نخواهید کرد. حال از شما می‌خواهند که تشخیص دهد چه طبقه‌ای از افراد در این محله زندگی می‌کنند. ثروتمند هستند یا فقیر؟ آمار دزدی در اینجا چقدر است؟ آیا جرم و جنایتی صورت می‌گیرد؟ روابط آدم‌های این محله با یکدیگر چطور است؟ در چنین حالتی، برای جواب به این سوال‌ها چکار می‌کنید؟ تمام راه‌حل‌هایتان را با خودتان مرور کنید. در ادامه به آن نیاز خواهیم داشت.

خطای دید ما در طراحی گرافیک

وقتی در صحبت‌هایمان، پای هنر گرافیک به میان می‌آید، چه چیزی در ذهن‌مان تداعی می‌شود؟ طراحی لوگو، برند، پوسترهای تبلیغاتی، تصویرسازی، انیمیشن. عامه مردم و حتی بسیاری از کسانی که خود را فعال در حوزه گرافیک می‌دانند، تصور درستی از هنر گرافیک و اهمیت فعالیت گرافیست‌ها ندارند. از این رو، طبیعیست که خطاهای بسیاری در مواجه با آن مرتکب شوند. شیوه‌های غیر اصولی و تکراری، کپی برداری از آثار دیگران صرفاً به خاطر کسب درآمد و ترکیب چند تصویر قدیمی با هم، از رایج ترین اشتباهاتی است که در طراحی گرافیک صورت می‌گیرد. ناگفته پیداست که پیدا کردن روش‌های اصولی در انجام فعالیتی مشخص، مستلزم فعالیت مداوم و حرفه‌ای است که این اتفاق جزء با ممارست در تمرین و گسترش اطلاعات در آن زمینه میسر نیست.

عدم آگاهی از روش‌هایی که در هنر طراحی گرافیک وجود دارد، زمینه‌ساز بروز اشتباهات دیگر می‌باشد. وقتی برای کاری که پیش رو داریم، حد و مرز مشخصی را قائل نباشیم، یا بالعکس، از حوزه‌های تحت پوشش آن بی خبر باشیم، منحرف شدن از مسیر صحیح، امری اجتناب ناپذیر است. وقتی به هنر گرافیک به عنوان یک مدل ذهنی جهت ایجاد ارتباط، فرهنگ‌سازی، گسترش تجارت، برندسازی شخصی و مواردی از این دست بنگریم، نوع نگاه ما به این رشته دستخوش تغییرات فراوانی خواهد شد. حال سوال اساسی این است که هنر گرافیک چگونه می‌تواند در تغییر فرهنگ، تسهیل ارتباطات اجتماعی و افزایش فروش شرکت‌ها موثر واقع شود؟ پاسخ به این سوال در شناخت کاربرد گرافیک در دو شاخه بسیار مهم است. گرافیک محیطی و گرافیک تجاری ، شاخه‌های مهم و اثرگذاری در طراحی گرافیک به حساب می‌آیند.

از تابلوی ایست تا بسته‌بندی محصولات

چه آگاه باشیم یا نه، هر روز رد پایی از گرافیست‌ها را در زندگی خود می‌بینیم. هنگام رانندگی با ماشین در خیابانی که آن را نمی‌شناسیم، علائم راهنمایی و رانندگی و تابلوهای شهری به داد ما می‌رسند. تماشای یک آبنمای موزیکال در کنار یک نمایشگاه، حالمان را جا می‌آورد. در ایستگاه‌های مترو راه خروج را نشان‌مان می‌دهند. گرافیتی‌ها نیز روی در و دیوار ساختمان‌ها، نمادهایی از فرهنگ هیپ‌هاپ و بیان اعتراضات را به زبان تصویر به ما نشان می‌دهند.

هدفی که در پس پرده گرافیک محیطی وجود دارد، فراتر از صرفاً انتقال پیام در قالب تصویر است. این شاخه از گرافیک، با ترکیبی از اصول گرافیک، معماری، نقاشی، شهرسازی و فرهنگ، بیشترین تاثیر را در انتقال پیام به جامعه دارند. به نوعی می‌توان گفت که گرافیک محیطی با هدف کوتاه کردن مسیر ارتباط اجتماعی، ساز و کاری منظم به فعالیت انسان در جامعه می‌بخشد. گرافیک محیطی، هنری‌ست که به خلق راهکارهایی برای افزایش زیبایی بصری محیط، نظم و هماهنگی در فعالیت اجتماعی و ارائه روش‌هایی برای استفاده بهینه از علائم و نشانه‌ها می‌پردازد.

گرافیک تجاری، بعنوان یکی از شاخه‌های حیاتی گرافیک برای کسب‌وکارها به شمار می‌رود. بسیار پیش می‌آید که طراحی زیبا و چشم‌نواز یک محصول، علیرغم اینکه کاربرد خاصی برای‌تان نداشته باشد، میل به خرید را در ما ایجاد می‌کند. معمولاً نیز این پاسخ در توجیه خرید آن داده می‌شود که با خریدن آن محصول، حس خوبی در ما ایجاد شده است. گرافیک تجاری که گرافیک تبلیغات نیز مشهور است، شامل بازه گسترده‌ای از نیازهای کسب‌وکارها می‌باشد. به نوعی گرافیک تجاری را می‌توان در نقش خیاط ماهری در نظر گرفت که سعی در برازنده نشان دادن یک محصول دارد. قطعاً شما هم با این عقیده موافقید که حداقل در این دوره از زندگی، نوع پوشش افراد، تا حد زیادی نشانگر شخصیت و منش آنهاست.

حال به سوال اول بازمی‌گردیم!

در نگاهی که به محیطی ناشناخته داریم، توجه به نشانه‌ها و المان‌های بصری که در محیط وجود دارد، بیشترین تاثیر را در ارزیابی‌تان از محیط خواهد داشت. نمای ساختمان‌ها و فروشگاه‌ها، کیفیتی که علائم نصب شده در خیابان‌ها دارند، زیبایی باجه‌های تلفن و اتوبوس، نورپردازی‌ها و مواردی از این دست، تا حد زیادی می‌تواند در تشخیص نوع فرهنگ و ارتباطات در جامعه‌ای که به آن قدم نهاده‌ایم کمک کند.

پس یادمان باشد! طراحی گرافیک و هنر گرافیست‌های حرفه‌ای و کاربلد را خیلی بیشتر جدی بگیریم!

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.