کد مطلب: ۳۹۹۵۴۰

ارزش طلای سیاه برخلاف پیش‌بینی‌ها افت کرد؛ علت چیست؟

ارزش طلای سیاه برخلاف پیش‌بینی‌ها افت کرد؛ علت چیست؟

یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، یکی از روش‌های پیش‌بینی قیمت‌ها، نگاه به روند گذشته آنها است. بر این اساس در این صفحه روندهای قیمتی بازارهای مهم ایران و جهان به نمایش گذاشته شده‌اند. همچنین در متن مربوط به هر قسمت روند آتی قیمت‌ها براساس شواهد موجود پیش‌بینی شده‌اند.

امیدهای سیاسی بازیگران ارزی

بازار ارز در هفته نیمه‌تعطیل گذشته دو نیمه متفاوت داشت. در نیمه نخست با تداوم رشد تقاضای تکنیکی، دلار روند صعودی خود را تا سقف سه هفته، یعنی ۱۱ هزار و ۶۵۰ تومان ادامه داد. اما روز چهارشنبه مسیر دلار تغییر کرد. برخی کاهش حجم معاملات در غیاب معامله‌گران ارزی در فضای نیمه‌تعطیل بازار را یکی از علل موثر در عقبگرد دلار دانستند.

اما علت مهم‌تر را باید در اخبار سیاسی پیرامون رابطه ایران با غرب جست‌وجو کرد. روز سه‌شنبه خبر برکناری جان بولتون بود که باعث شد تا دلار در بازار داخل هم‌آوا با بازار جهانی نفت با نگاه خوش‌‌بینانه به کاهش اختلافات ایران با آمریکا افت معناداری را تجربه کند و طی آخرین روز هفته به افت دلار بیفزاید.

فشار مضاعف اونس بر سکه

بازار سکه در هفته قبل با وجود اثرپذیری از دلار، بخش عمده نوسان خود را متاثر از اونس بود. سکه معاملات هفته گذشته را از سطح 4میلیون و 130 هزار شروع و روز پنج‌شنبه به سطح 4میلیون و 70هزار تومان تنزل کرد. در واقع، طی این هفته بهای این فلز گرانبها 45/ 1درصد کاهش یافت. این در حالی بود که دلار به افت 2/ 0درصدی بسنده کرد.

به نظر می‌رسد حرکت اونس به زیر مرز 1500 دلار فشار شدیدی بر سکه آورده است. البته اونس روز پنج‌شنبه مجددا به بالای این سطح جهش کرد. تحریک تقاضا و جهش اونس با اعلام سیاست‌های انبساط پولی اروپا(خرید اوراق قرضه و کاهش 5/ 0 واحد درصدی نرخ بهره) می‌تواند حامی سکه در روز شنبه باشد.

ترس نفت از مازاد عرضه

روند نزولی نفت که پس از برکناری جان بولتون در میانه هفته شکل گرفت در پایان هفته و با تاثیر علل مضاعف ادامه یافت. به‌رغم کاهش موجودی‌ها برای چهار هفته پی‌درپی و همچنین تصمیم اوپک برای کاهش تولید، اما ترس از مازاد عرضه بازار نفت را درنوردید. هرچند عراق و نیجریه در نشست پنج‌شنبه اوپک و متحدانش متعهد به کاهش تولید شدند؛ اما نگرانی از روند انقباضی تقاضا در گزارش‌های اوپک و آژانس بین‌المللی انرژی باعث افت شدید نفت شد.

این دو نهاد مهم کاهش موجودی‌ها را موقت دانسته و افزایش تولیدات غیراوپک را عامل مازاد عرضه در سال آینده میلادی عنوان کردند. همین امر تاثیر عوامل حمایتی از جمله پیشرفت‌ مذاکرات تجاری را خنثی کرد و بر نفت فشار آورد.

منبع: دنیای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.