کد مطلب: ۵۵۸۹۶۶

انتقاد از اختصاص ارز ترجیحی به نهاده‌های دامی

انتقاد از اختصاص ارز ترجیحی به نهاده‌های دامی

اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران در نامه‌ای به رئیس جمهور منتخب اعلام کرد: تخصیص ارز ترجیحی برای واردات نهاده‌های دامی موجب شده تا ناملایمات موجود در بازار به رغم اینکه دولت متولی برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری، تخصیص و توزیع است، به واردکنندگان تحمیل شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران در نامه‌ای به سیدابراهیم رئیسی اعلام کرد که تخصیص ارز ترجیحی برای واردات نهاده‌های دامی موجب شده است تا ناملایمات ایجاد شده در این بازار به رغم اینکه دولت متولی برنامه‌ریزی، سیاست‌گذاری، تخصیص و توزیع است، به واردکنندگان تحمیل شود.

در متن این نامه آمده است:

حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای سید ابراهیم رئیسی

رئیس جمهور منتخب مردم

با سلام واحترام؛

با عرض تبریک انتخاب حضرتعالی به عنوان رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و اعتماد مردم، توفیق در اجرای شعائر انقلاب اسلامی ایران و سربلندی، توسعه کشور، ایجاد رفاه، آرامش و آسایش برای ملت بزرگ و مقاوم برایتان از درگاه خداوند بزرگ درخواست می‌نماییم.

اتحادیه واردکنندگان نهاده‌های دام و طیور ایران به عنوان بزرگترین تشکل اقتصادی مردم نهاد، تحت پوشش اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران متشکل از بیش از یکصد شرکت فعال اقتصادی که بنا به وظیفه ملی در صف اول مقابله با تحریم هستند، بر خود لازم می‌داند با در اختیار قرار دادن توان کارشناسی و اجرایی در سیاستگذاری صحیح برای تامین امنیت غذایی سرزمین در عرصه تامین کالای فوق استراتژیک نهاده‌های دامی که پایه تولید گوشت، پروتئین و لبنیات در کشور می‌باشد، به کمک جنابعالی آمده و به عنوان مشاوری امین، اهتمام به حل بخش اساسی از مشکلات موجود بنماید.

استحضار دارید با تشدید تحریم‌های ظالمانه اقتصادی و بسته شدن راه‌های معاملات خارجی و کمبود ارز و سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی، اعضاء این اتحادیه برای تامین مایحتاج غذایی مردم با استفاده از اعتبار خود نسبت به خرید و رساندن کالاهای اساسی به مبادی ورودی اقدام نموده و مظلومانه با صبر و تحمل زمان‌های تخصیص ارز و امکان آسیب پذیری کالا، نهایتا نهاده را ترخیص و برای حمل به محل‌های مصرف از طریق سامانه بازارگاه کشاورزی تحت مدیریت و نظارت وزارت جهاد کشاورزی به بازار عرضه نمودند که به جای قدردانی پیوسته در دو سال اخیر سهم دولت در این بخش در رقابتی نابرابر افزایش یافته است.

هرچند وجود ارز ترجیحی در این فعالیت اقتصادی همواره ناملایمات ایجاد شده در بخش تامین و تولید و مصرف را علیرغم آن که برنامه‌ریزی و سیاستگذاری و تخصیص و توزیع تحت نظارت دولت محترم بوده، به سهولت بر دوش واردکنندگان تحمیل نموده و اتحادیه بارها درخواست حذف ارز ترجیحی از این فعالیت را نموده و خواستار یک فعالیت آزاد تجاری و استقرار نظام عرضه و تقاضا بوده است.

اعتقاد راسخ داریم مراقبت از فعل و انفعالات تخصیص ارز ارزان، الزاما ده‌ها نهاد و ارگان نظارتی و حکومتی را درگیر نموده و ضمن ایجاد بدبینی در عرصه عمومی، دستاورد مطلوبی نیز در اهداف تعیین شده نخواهد داشت.

قابل ذکر است موقعیت جغرافیایی ایران و قرار داشتن در منطقه خشک و کم باران، سبب فقر سرزمین به لحاظ آب و زمین مرغوب کشاورزی می‌باشد و اجبارا باید نهاده‌های دامی که محصولات کشاورزی می‌باشند از خارج تهیه و تامین گردد و به همین جهت نیاز ارزی بالایی دارد و از آنجا که پایه امنیت غذایی مردم است، نمی توان در تامین آن تعلل نمود. به ویژه در سال جاری که به دلیل کمبود بارندگی‌ها در نیمه دوم سال به علوفه و نهاده بیشتری نیاز می‌باشد. ضمن اینکه حجم بالای نیاز به استمرار و مداومت در تمامی حلقه‌های این زنجیره وجود دارد، اعم از مذاکرات خرید، تخصیص و تامین ارز، سیستم بانکی، سازمان بنادر و گمرک جمهوری اسلامی ایران، سیستم حمل و نقل زمینی و ریلی همه و همه باید در این فعالیت حضور مستمر و برنامه‌ریزی‌شده داشته باشند و از طرفی ارگان‌های علمی و فنی می‌بایست با اتخاذ سیاست‌های مناسب و استفاده از تجربیات جهانی، نسبت به تولید سهم بیشتری از نهاده‌ها در کشور فعال شوند.

معذالک این اتحادیه با تمام توان خود و اعضاء به عنوان بازوی اجرایی و کارشناسی در خدمت دولت حضرتعالی می‌باشد.

منبع: فارس

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.