کد مطلب: ۷۵۰۸۲۰

عرضه ارز دیجیتال ایران و روسیه آغاز شد

عرضه ارز دیجیتال ایران و روسیه آغاز شد

صبح امروز برخی از مسوولان رده بالای ایران با مسوولان اقتصادی روسیه دیدار داشتند.

به گزارش تجارت‌نیوز ،‌ اطلاعات مهم درباره توافقات ایران و روسیه را در ادامه بخوانید.

بانک‌های مرکزی ایران و روسیه قصد دارند تا با همکاری یکدیگر ارز دیجیتال مشترکی با پشتوانه طلا عرضه کنند.

ایران و روسیه برای ایجاد توکن از منطقه خلیج فارس که به پرداخت در تجارت خارجی آن‌ها کمک می‌کند، همکاری می‌کنند.

به گفته الکساندر براژنیکوف، مدیر اجرایی انجمن صنایع رمزنگاری و بلک‌چین روسیه، این توکن در قالب یک استیبل کوین با پشتوانه طلا منتشر می‌شود.

بانک‌های مرکزی ایران و روسیه قصد دارند تا با همکاری یکدیگر به ساخت و عرضه استیبل کوین (stable coin) مشترکی بپردازند تا به کمک آن، آثار تحریم‌های بین‌المللی را کاهش دهند. روسیه و ایران هردو جزو کشور‌هایی هستند که معاملات ارز‌های دیجیتال را در کشور‌های خود محدود و ممنوع کرده‌اند، اما از این دارایی‌های دیجیتال جهت دور زدن تحریم‌ها و معاملات تجاری استفاده کرده‌اند. در مرداد سال ۱۴۰۱، ایران، مجوز استفاده از ارز‌های دیجیتال جهت واردات را با توجه به تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران را مجاز اعلام کرد. ارزش این معامله، ۱۰ میلیون دلار اعلام شد، اما درباره نوع ارز دیجیتال استفاده شده و کالای وارداتی اطلاعاتی ارائه نشد.

هدف از عرضه این استیبل کوین امکان تراکنش‌های فرامرزی بدون استفاده از ارز‌های فیات مانند دلار آمریکا، روبل روسیه یا ریال ایران است. این گزارش اشاره می‌کند که ارز دیجیتال بالقوه در یک منطقه اقتصادی ویژه در آستاراخان، جایی که بیش‌ترین تجارت ایران و روسیه در آن است، فعالیت خواهد کرد.

بنظر می‌رسد ایران و روسیه با کمک این ارز دیجیتال به زودی ارز‌هایی مثل دلار و یورو را از تجارت خود حذف کنند و وابستگی تجارت خود به این ارز‌ها را کاهش دهند. با توجه به اینکه ایران و روسیه، هر دو از سوی آمریکا تحریم شده‌اند، چنین اقداماتی به رشد تجارت خارجی بین این دو کشور و کشور‌های دیگر کمک زیادی می‌کند.

همکاری‌های اقتصادی ایران و روسیه در مسیر توافقات راهبردی است

ایگورلویتین دستیار ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور فدارسیون روسیه صبح امروز با دریابان علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی دیدار و پیرامون همکاری‌های اقتصادی دو و چند جانبه با وی گفت‌وگو کرد.

در این دیدار دریابان شمخانی با اشاره به روابط رو به توسعه دو کشور در همه زمینه ها، تسریع در اجرای پروژه های مشترک اقتصادی در چارچوب توافقات روسای جمهور دو کشور را مورد تأکید قرارداد.
شمخانی ایفای نقش مکمل ایران و روسیه در بازارهای انرژی جهانی و ترانزیت آن را حائزاهمیت و ضروری دانست و خاطر نشان کرد: خوشبختانه با اراده جدی و تلاش مستمر مسئولین دو کشور، همکاری های اقتصادی ایران و روسیه در مسیر توافقات راهبردی است.
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با بیان اینکه نظام تحریم های یک جانبه مُخِّل روند توسعه و موجب تصاعد بحران های منطقه ای و جهانی است بر لزوم ایجاد نهادهای مشترک و هم افزا برای مقابله با تحریم‌ها و فعال سازی ظرفیت های بین المللی علیه تحریم و کشورهای تحریم کننده تاکید کرد.
ایگورلویتین دستیار رئیس جمهور فدارسیون روسیه نیز در این ملاقات با ارایه گزارشی از روند پیشرفت پروژه های مشترک در فاصله سفر قبلی او تاکنون، اظهار داشت: با توجه به تاثیر راهبردی تکمیل پروژه راه آهن شمال- جنوب و تعهد روسیه برای تکمیل سریع قطعه رشت- آستارا ،اولویت اصلی ما آغاز سریع اقدامات عملیاتی مربوط به این طرح است.

توافقات ایران و روسیه در توسعه میادین نفتی و گازی

معاون اول رییس جمهور ظهر امروز(سه شنبه) در دیدار «ایگور لویتین» دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه، استمرار دیدارها و افزایش هماهنگی های تهران- مسکو را گامی در جهت پیشبرد برنامه های مشترک دو کشور برشمرد و گفت: دیدارهای میان مقامات دو کشور می تواند منجر به اجرای هرچه سریعتر توافقات فیمابین شود.

محمد مخبر با اشاره به فراهم شدن مقدمات اجرای پروژه کریدور شمال-جنوب، اظهار امیدواری کرد با مشارکت جدی طرفین شاهد تسریع در اجرای این پروژه مهم و اثرگذار باشیم.

معاون اول رییس جمهور همچنین ظرفیت های گسترده و فرصت های استثنایی سواحل مکران را یادآور شد و افزود: ایران از حضور و مشارکت شرکتهای روسی برای ایجاد و تکمیل زیرساخت ها در حوزه حمل و نقل و ترانزیت استقبال می کند.

مخبر بر لزوم عملیاتی شدن قراردادها و توافقات میان دو کشور بویژه در حوزه انرژی تاکید و خاطرنشان کرد: اجرایی شدن توافقات و مشارکت دو کشور در توسعه میادین نفتی و گازی امری مهم و ضروری است که باید به طور جدی دنبال شود.

وی رفع مسائل و موانع بانکی را گامی در جهت توسعه همکاریهای اقتصادی و تجاری دانست و افزود: توافقات خوبی در این زمینه میان دو کشور به امضا رسیده که باید در اجرایی شدن کامل این توافق تسریع شود.

معاون اول رییس جمهور ادامه داد: ایران و روسیه با استفاده از ارز ملی دو کشور در مبادلات تجاری می‌توانند بخش زیادی از مسائل بانکی موجود را از میان بردارند و این اقدام می تواند به گسترش مبادلات تجاری فیمابین منجر شود.

وی خاطرنشان کرد: دو کشور می توانند با مشارکت یکدیگر در زمینه تامین محصولات غذایی در سطح منطقه نقش آفرینی کنند و با اجرای طرح ها و پروژه های مشترک در زمینه های مختلف نظیر تولید خودرو، سطح همکاریهای تجاری و اقتصادی فیمابین را ارتقاء دهند.

ایگور لویتین دستیار ویژه رئیس جمهور روسیه نیز در این دیدار، تعاملات گسترده میان دو کشور را راهگشا و موثر در تحقق اهداف مشترک توصیف کرد و گفت: در این سفر از پروژه راه آهن رشت- آستارا و بندر کاسپین بازدید خواهم کرد تا تصویر دقیقی از روند اجرای پروژه داشته باشم.

وی با اشاره به دیدار خود با رئیس کل مرکزی جمهوری اسلامی ایران افزود: شخصا روند همکاری بانک های مرکزی دو کشور را پیگیری و دنبال می کنم و امیدوارم موافقتنامه امضا شده میان دو کشور هرچه سریعتر اجرا شود.

لویتین بر آمادگی روسیه برای مشارکت با جمهوری اسلامی ایران برای تامین محصولات غذایی و کالاهای اساسی برای کشورهای منطقه تاکید کرد و از آمادگی شرکت های روسی برای تولید مشترک خودرو، بالگرد و تجهیزات کشاورزی خبر داد.

در این دیدار که وزرای نفت و راه و شهرسازی ایران و رییس بزرگترین شرکت حمل و نقل و لجستیک روسیه و نماینده شرکت گازپروم نیز حضور داشتند، آخرین وضعیت پروژه های مشترک و زمینه های همکاریهای مشترک مورد بررسی قرار گرفت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.