کد مطلب: ۳۸۲۹۵۰

جزئیات نشست شورای راهبری توسعه صادرات غیرنفتی

مطالبه ارزی نعمت‌زاده؛ ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنید

مطالبه ارزی نعمت‌زاده؛ ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنید

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت موافقتش را نسبت به حذف ارز دولتی اعلام کرد و گفت: ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کنید؛ چرا که سیاست ارز ترکیبی به تولید ضربه می‌زند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ششمین جلسه شورای راهبردی توسعه صادرات غیرنفتی با حضور فعالان اقتصادی و سرپرست سازمان توسعه تجارت برگزار شد.

دراین نشست نحوه سیاست‌های ارزی کشور و بررسی مگاپروژه‌های تولیدی و صادراتی کشور در شرایط تحریم مورد بحث و بررسی قرار گرفت. هر چند که به اعتقاد برخی از نمایندگان دولت اجرای مگاپروژه‌ها در شرایط تحریمی امری توجیه‌ناپذیر است اما فعالان بخش‌خصوصی همچنان اذعان دارند که در شرایط سخت تحریم هم می‌توانند مگاپروژه‌های تولیدی و صادراتی را راه‌اندازی و به افزایش اشتغالزایی کشور کمک کنند.

در این نشست علاوه بر موضوعاتی همچون راه‌اندازی مگاپروژه‌ها فعالان بخش‌خصوصی و دولتی به طور یک صدا نسبت به حذف ارز 4200 تومانی تاکید داشتند. همچنین محمدرضا مودودی در این نشست نیز لزوم توسعه صادرات و تولید را برطرف‌سازی موانع پیش روی فعالان اقتصادی دانست.

ارز چند نرخی به تولید آسیب می‌زند

محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر اسبق صنعت، معدن و تجارت از جمله افرادی است که موافقتش را نسبت به حذف ارز 4200 اعلام کرد و از دولت خواست با توجه به تجربه ۴۰ سال گذشته، ارز دولتی را حذف کند؛ چرا که به اعتقاد او سیاست چند نرخی بودن ارز و ارز ترکیبی به تولید ضربه می‌زند.

نعمت‌زاده در ششمین جلسه توسعه صادرات در واکنش به انتخاب دو سناریوی ارزی مبنی بر حذف ارز 4200 تومانی و باقی ماندن آن در جلسه پنجشنبه ستاد اقتصادی شورای سه قوه، اظهار کرد: تجربه 40 ساله گذشته نشان می‌دهد ارز ترکیبی به تولید ضربه زده و نتیجه آن دادن سوبسید به واردات علیه تولید است. بنابراین پیشنهاد ما این است که سیاستگذاران کشور سناریوی دوم که حذف ارز دولتی است را انتخاب کنند.

او افزود: نتیجه‌بخش بودن سناریوی دوم تنها مشروط بر آن است که بروکراسی‌ها و دخالت‌های بانک مرکزی و دولت کم شود و این دخالت‌ها همچون سال گذشته نباشد. پیشنهادم آن است که سیاست‌های ما به سیاست‌های ارزی قبل از سال 97 برگردد؛ چرا که سیاست ارزی دولت در فروردین ماه سال قبل تاسف‌بار بود.

وزیر اسبق صنعت گفت: من در آخرین جلسه‌ای که با مرحوم آیت‌الله هاشمی رفسنجانی داشتم ایشان به من گفتند که ما در سال‌های گذشته روش‌های مختلفی برای کنترل بازار تجربه کردیم ولی در نهایت به این نتیجه رسیدیم که برای کنترل بازار چاره‌ای جز افزایش تولید و کنترل عرضه نداریم.

1 21

محمدرضا مودودی در این نشست نیز لزوم توسعه صادرات و تولید را برطرف‌سازی موانع پیش روی فعالان اقتصادی دانست.

راهکارها برای برگشت ارز چیست؟

از سوی دیگر، رئیس سابق اتاق بازرگانی ایران درباره عدم شفاف‌سازی سیاست‌ها خطاب به دولتمردان گفت: چنانچه صادرکننده تکلیفش را روشن و شفاف نداند، ۲.۵ میلیارد دلار حاصل از صادرات محصولات کشاورزی در سال پیش‌رو آن طور که باید به چرخه اقتصادی کشور بازنمی‌گردد.

محسن جلال‌پور با اشاره به بلاتکلیف بودن صادرکنندگان درباره تکالیف سال ۹۷ اظهار کرد: حدود یک ماه دیگر صادرکنندگان باید اظهارنامه‌های مالیاتی خود را ارائه دهند اما هنوز هیچ دستورالعملی به آن‌ها ابلاغ نشده است.

او ادامه داد: باتوجه به تغییرات متعدد دستورالعمل‌ها در سال ۹۷، صادرکنندگان نمی‌دانند اظهارنامه‌های مالیاتی خود را چطور تنظیم کنند.

این فعال اقتصادی گفت: پیش‌بینی می‌کنیم اظهارنامه‌های سال ۹۷ نیز به گونه‌ای باشد که صادرکنندگان قانون‌مدار تنبیه و صادرکنندگان قانون‌گریز، تشویق شوند.

جلال‌پور با اشاره به صادرات محصولات کشاورزی گفت: در سال ۹۸ امکان صادرات بیش از ۲.۵ دلار محصولات کشاورزی وجود دارد که برداشت آن‌ها از ماه آینده آغاز می‌شود.

این صادرکننده نمونه با تاکید بر اهمیت تصمیم‌گیری درست ادامه داد: اگر صادرکننده تکلیفش را روشن و شفاف نداند، این ۲.۵ میلیارد دلار آن طور که باید به چرخه اقتصادی کشور بازنمی‌گردد، چرا که این محصولات یا صادر نمی‌شود و یا توسط کسانی صادر می‌شود که اهمیتی به بازگشت ارز نمی‌دهند.

در عین حال، مرتضی سلطانی، دیگر فعال بخش‌خصوصی نیز درباره راه‌اندازی مگاپروژ‌ه‌ها گفت: در سخترین شرایط تحریم‌ها هم می‌توان مگاپروژه‌ها را راه‌اندازی کرد؛ این اقدام هم منجربه افزایش سرمایه‌گذاری و هم باعث افزایش اشتغالزایی می‌شود.

فعالان اقتصادی هم به فکر معیشت مردم هستند

عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی ایران هم معتقد است چنانچه دولت ماموریت خودش را درست اجرا کند و از اقدامات کنترلی پرهیز داشته باشد، قطعا وضعیت اقتصاد مطلوب خواهد شد.

محمدرضا انصاری افزود: اینکه دولتمردان فعالیت‌های اقتصادی صادر کننده و تولید کننده را کنترل می‌کنند، اقدام صحیحی نیست. ما فعالان اقتصادی هم به معیشت مردم می‌اندیشیم. متولیان بخش‌خصوصی در این بازه زمانی نیازمند ارز هستند؛ این در حالی است که ارز دولتی باید از چرخه اقتصاد حذف شود.

همچنین، معاون فنی و خدمات بازرگانی اتاق بازرگانی ایران با توجه به چگونگی اجرای مگاپروژه‌ها گفت: در چند سال گذشته ما بارها مباحثی و برنامه‌هایی همچون استراتژیک توسعه صنعتی را تعریف کردیم، تا زمانی که سیاست‌ها اصلاح نشود و نگاه توسعه صنعتی شکل نگیرد، این نوع مگاپروژه‌ها شکل نخواهند گرفت.
مظفر علیخانی افزود: معتقدیم چنانچه بخواهیم مگاپروژه‌ها شکل بگیرد باید ارزش‌ها به کرسی نشیند. متاسفانه ما در گام‌های اول دچار مشکل و اختلال هستیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.