کد مطلب: ۳۹۰۲۲۳

گفتگوی تجارت‌نیوز با یک استخراج‌کننده بیت‌ کوین:

افسانه استخراج بیت‌ کوین چقدر واقعیت دارد؟

افسانه استخراج بیت‌ کوین چقدر واقعیت دارد؟

یک استخراج‌کننده بیت کوین می‌گوید: «اگر دولت بگوید بیایید پروانه بگیرید من اولین نفر هستم که می‌روم پروانه کارم را بگیرم و مالیات هم می‌دهم، چون کاری است که دردسر ندارد». با این حال او از فعالیت‌هایی که در این بخش با شکست مواجه شده‌اند هم صحبت می‌کند. در همین حال آخرین اخبار رسمی حاکمی از این است که رمز ارز در دولت به رسمیت شناخته شده و بانک مرکزی مکلف است ظرف سه ماه مقدمات تولید رمز ارز در کشور را فراهم کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، صدای سرزنده و رسایی دارد و از مصاحبه با خبرنگار ابایی ندارد؛ در توضیح بیوگرافی خودش می‌گوید: «32 سالم است، ساکن یکی از استان‌های مرکزی هستم، رشته دانشگاهیم تاریخ بوده و فوق‌لیسانس من معماری از یکی از بهترین دانشگاه‌های دولتی تهران است، تافل زبان دارم و 15 سال در صنعت کفش تولیدی داشتم».

وقتی می‌خواهد در خصوص نقطه شروع کارش صحبت کند به 17 سالگی‌اش برمی‌گردد؛ که از سن 17 سالگی صنعت تولید کفش را در شهر خود راه‌اندازی کرده. پدرش تولیدکننده و بنک‌دار این کار است؛«مواد اولیه صنعت ما از چین وارد می‌شد، در عین حال جنس تولیدی به کشورهای اطراف هم صادر می‌شد اما به جای این که به شکل دلاری وارد ایران شود ریالی وارد می‌شد، در نتیجه تولیدی برای من سودی نداشت. با سه میلیارد سرمایه‌گذاری ماهانه 10 تا 15 میلیون تومان سود می‌بردم. حدود دو سال است کارخانه را تعطیل کرده‌ام اما هنوز هم پروانه کسب تولید دمپایی‌ام را دارم. شهر ما خیلی محل مناسبی برای کاسبی نبود. برای پیدا کردن شغل به تهران آمدم تا در جایی سرمایه‌گذاری و کاری را راه‌اندازی کنم. وارد کارخانه تولید و فروش قیر شدم و وارد بازی قیر شدم. در این سیستم با افرادی آشنا شدم که کارخانه‌هایی با سرمایه‌گذاری هزار میلیاردی داشتند».

می‌خندد و می‌گوید یکی از این افراد حدود هزار عدد دستگاه تولید بیت‌ کوین داشت،«از او پرسیدم آقای مهندس اسم این دستگاه چیست؟ گفت: به این دستگاه ماینر می‌گویند. حقیقتا من چون تولیدکننده هستم کنجکاو شدم و در اینترنت خیلی جست‌جو کردم. به واسطه شغلم با چینی‌ها خیلی در ارتباط بودم و تا حدودی زبان چینی را بلد بودم. بنابراین در چین خیلی چرخیدم و پرس‌وجو کردم، همه می‌گفتند منطقی است. تمام اطلاعاتی که به‌دست آورده بودم به من می‌گفت این بازی، بازی منطقی‌ای می‌تواند باشد .»

به گفته وی تعداد دستگاهی که ابتدا با آن کار را شروع کرده چهار عدد بوده؛ ابتدا دو، سه ماه این دستگاها کار کرد بعد که سود واریز شد تعداد آن را به 50 دستگاه ارتقا داده است.

هرچند به نظر می‌رسد تاکنون افرادی مشابه این فرد درباره قانونی بودن یا نبودن استفاده از این دستگاه‌ها به سر می‌برند اما اخیرا الیاس حضرتی، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته که این دستگاه‌های سه زمانه در اختیار تولیدکنندگان «بیت‌کوین» قرار می‌گیرد که در ساعت پیک مصرف، برق این دستگاه‌ها خاموش شود.

مصرف بالای برق دستگاه‌ها

این استخراج کننده بیت کوین نسبت به برقی که این صنعت مصرف می‌کنند ابراز نگرانی شدید می‌کند و می‌گوید: «دستگاهایم را در ساعت اوج بار خاموش می‌کنم. با استفاده از تایمری که روی سیستم گذاشتم در ساعت 11 تا 17 و 19 تا 21 به طور خودکار سیستم خاموش ‌می‌شود. چون حدس می‌زنم در این سیستم به مردم اجحاف شود و آن را انصاف نمی‌دانم. به دلیل ارتباطات با برخی دستگاه‌ها می‌دانم که در ممکلت ما برق کم است. مسئولان هم متاسفانه اصلا کمک نمی‌کنند که مثلا من نوعی سرمایه‌گذاری کنم و در تولید برق فعالیت داشته باشم.»

زبان گله‌اش باز می‌شود که خیلی از کسانی که می‌شناسم از برق آزاد و به اصطلاح برق رایگان مناطق مختلف برای تولید بیت ‌کوین استفاده می‌کنند.

از چین دستگاه استخراج بیت کوین وارد کردم

او در ادامه به موضوع خرید این دستگاه‌ها می‌پردازد که بسیاری از این دستگاه‌ها به صورت استوک وارد ایران می‌شود و تعداد دستگاه‌های نو خیلی کم است و از سمت دیگر به قیمت واقعی وارد نمی‌شوند. درباره دستگاهایی که برای خودش خریده می‌گوید: «چون خودم بلد بودم رفتم و از چین وارد کردم.»

هرچند درباره واردات این دستگاه‌ها هم افراد با بلاتکلیفی‌هایی مواجه هستند، اما اخیرا وزیر اقتصاد و دارایی ضمن اشاره به رسمیت یافتن این ارز توسط دولت عنوان کرده است که برای واردات دستگاه‌های ماینینگ دیگر ممنوعیتی وجود نخواهد داشت.

کوین

این استخراج‌کننده نیز ظاهرا نگران غیرقانونی اعلام شدن این کار از سوی بانک مرکزی است. تسلیم‌وار می‌گوید که حاضر است پول برق بیشتری بدهد ، اما پشتوانه دولتی داشته باشد.

این استخراج‌کننده نیز ظاهرا نگران غیرقانونی اعلام شدن این کار از سوی بانک مرکزی است. تسلیم‌وار می‌گوید که حاضر است پول برق بیشتری بدهد ، اما پشتوانه دولتی داشته باشد. اما در این خصوص وزیر اقتصاد و امور دارایی به تازگی اظهار کرده که بانک مرکزی مکلف است ظرف سه ماه مقدمات تولید رمز ارز در کشور را فراهم کند. در خصوص قیمت برق نیز وزیر اقتصاد اشاره کرده است که متوسط نرخ صادراتی برق، مبنای قیمت‌گذاری بهای مصرفی برق در صنعت ارز دیجیتال می‌شود.

این استخراج‌کننده بیت کوین حتی حاضر است دولت نظام پروانه کسب را برای این کار راه‌اندازی کند و در قبالش او مالیات بپردازد. وی در این خصوص می‌گوید:«اگر دولت بگوید بیایید پروانه بگیرید من اولین نفر هستم می‌روم تا پروانه کارم را بگیرم و مالیات هم می‌دهم، چون کاری است که دردسر ندارد» اما شرط می‌گذارد که افراد فعال در این حوز باید فنی باشند و حداقل الکترونیک بدانند.

اما به تازگی عبدالناصر همتی، رییس کل بانک مرکزی در خصوص این موضوع اظهار کرده که سازوکار تولید ارز دیجیتال در کمیسیون اقتصادی دولت مصوب شده و در دستور کار دولت قرار گرفته است(خانه ملت). وزیر اقتصاد و دارایی هم ذکر کرده دولت پدیده ارز دیجیتال را به رسمیت می‌شناسد.(فارس)

دیگر مشکلی که این فرد استخراج‌کننده بیت کوین، با آن دست و پنجه نرم‌ می‌کند این است که وقتی عیبی پیدا و یک قطعه دستگاه خراب می‌شود؛ تعمیرگاه و شخص متخصصی وجود ندارد.

او می‌گوید: هر فردی مدعی است که کار تعمیر بلد است و هر قیمتی که دوست دارد دستمزد می‌گیرد. گاهی یک قطعه را فردی با 200 هزار تومان تعمیر می‌کند، اما فرد دیگر درخواست یک میلیون و 500هزار تومانی دارد.

دولت باید پیگیر باشد و بیاید صدور پروانه را فعال کند و بگوید برق را تامین می‌کنم. چون این کار برای دور زدن تحریم‌ها بهترین کار است چون مبدا این پول مشخص نیست که از کجا استخراج شده است و موقع انتقال نیز مشخص نیست. یک کد ارجاع و پیگیری دارد اما نه به این معنی که از این طریق بشود شکایت کرد.

دوباره به موضوع مشکل این کار با دولت برمی‌گردد و این بار به موضع تحریم‌ها ربطش می‌دهد که از این طریق می‌شود تحریم‌ها را دور زد:«دولت باید پیگیر باشد و بیاید صدور پروانه را فعال کند و بگوید برق را تامین می‌کنم. چون این کار برای دور زدن تحریم‌ها بهترین کار است چون مبدا این پول مشخص نیست که از کجا استخراج شده است و موقع انتقال نیز مشخص نیست. یک کد ارجاع و پیگیری دارد اما نه به این معنی که از این طریق بشود شکایت کرد.»

پایگاه اطلاع‌رسانی کیتکو نیز همانند این استخراج‌کننده پیش‌بینی کرده که ایران برای دور زدن تحریم‌ها از طریق رمز ارز خود که بر پایه طلا وارد بازار می‌شود روی خواهد آورد.(ایبِنا)

استخراج یک گرم طلا از کوه بزرگ

در خصوص نحوه کار این دستگاه با حوصله توضیح می‌دهد که این دستگاه‌ها با اتصال به برق، اینترنت و اصطلاحا با توجه به سختی شبکه کار می‌کند. او ادامه می‌دهد: فرض کنید قرار است در یک کوه یک گرم طلا استخراج شود، با تکیه بر یک نفر امکان‌پذیر نیست بلکه باید هزاران نفر فعالیت کنند تا استخراج شود. امثال من به شبکه وصل می‌شویم تا این طلا استخراج شود و وقتی این کار انجام شد نتیجه بین افراد با توجه به ریس تولیدی تقسیم می‌شود.

به گفته وی برای این که این سازوکار نمود ملموس داشته باشد و فرد به سود خود دسترسی داشته باشد حساب فرد پشت استخرها آماده می‌شود و از آن به حساب‌های بانکی به نام کیف پول الکترونیک انتقال پیدا می‌کند که ولت نام دارد. فرد در این ولت به انواع و اقسام ارزهای الکترونیکی دسترسی دارد و می‌تواند نگه‌داری کند. فقط بحث بیت‌ کوین نیست همان طور که فیس‌بوک در حال تولید یک ارز الکترونیکی است.

در خصوص نحوه تبدیل درآمد خودش می‌گوید:«من این پول را در ویزا کارتم نگه می‌دارم ولی خیلی‌ها هستند که به سایت‌های مختلف می‌فروشند.»

با اطمینان از فعالیت خود دفاع می‌کند که بیت ‌کوین به این علت که پشتوانه دارد بسیاری از بانک‌های بزرگ‌های دنیا آن را معتبر می‌دانند. «شرکت‌های بزرگی مثل پورشه، اپل و BMV وجود دارد که با این ارز کالا می‌فروشند. کسی که بیت ‌کوین دارد در سایت آمازون به این شرکت‌ها ایمیل بزند از فرد بیت ‌کوین می‌گیرد و در ازای آن کالا می‌فروشد. مثلا من از سایت مایکروسافت ویندوز 10 را خریدم.»

با بیت کوین می‌توان تحریم‌ها را دور زد

دوباره به موضوع تحریم‌ها تاکید می‌کند تا اثبات کند این صنعت اگر حمایت دولت را داشته باشد چقدر می‌تواند راه‌گشا باشد؛ و چون در تحریم نمی‌توانیم پنج میلیون دلار جابه‌جا کنیم در بیت‌ کوین این امکان وجود دارد.

در خصوص نحوه دسترسی به درآمدش می‌گوید حدودا چهار ماه است که این کار را انجام می‌دهم و تخلیه من ماهانه است. به اندازه خرج روزانه را از بیرون می‌کشم و با مازاد آن در سایت دیگر خرید و فروش انجام می‌دهم. دقیقا شبیه بورس است. برای تبدیل به ریال از ولت خود به سایت‌های معتبر واریز می‌کنم دقیقا چهار ساعت بعد معادل ریالی وارد حساب من می‌شود.

هزینه 300 میلیونی و سود 37 میلیونی

در مورد سرمایه‌ای که در این کار گذاشته است می‌گوید سرمایه‌گذاری ثابت من شامل هزینه‌های ثابت راه‌اندازی این کار و هزینه‌ی جاری است که برای خرید 50 عدد دستگاه با قیمت هر عدد چهار میلیون تومان، معادل 200 میلیون تومان هزینه کرده‌ام. حدود 100 میلیون تومان نیز برای کابل‌کشی، قفسه‌بندی، اینترنت، کولر و برای این قبیل کارها هزینه شده است. 47 میلیون تومان درآمد دارم که با هزینه‌ی جاری ماهیانه 10 میلیون تومان پول برق، 37 میلیون تومان سود خالص من است.

برای خرید این دستگاه‌ها به جز افرادی که به صورت تک‌فروشی انجام می‌دهند، نام چند سایت‌ را نیز به میان می‌آورد.

اما او ناکام‌های این حوزه را هم نادیده نمی‌گیرد. کسانی که در این حوزه بارها شکست خورده‌اند و بعد از مدتی کار و سرمایه را جمع کرده‌اند.

وی معتقد است این کار برای افرادی که به صورت خانگی در این حوزه فعالیت می‌کنند سودده نیست. چون از استاندارد خارج می‌شود. هر یک از این دستگاه‌ها حدود دو هزار وات مصرف برق دارد، چون اتاق گرمایش و سرمایش را درست نمی‌کنند و در فعالیت خانگی باید کابل‌های برق را قوی کند که این کار باعث آتش‌سوزی می‌شود. هر یک از این دستگاه‌ها حجم انبوهی صدا ایجاد می‌کند که برای فعالیت خانگی زیاد است. مشتری خانگی این حرفه را خراب کرده است. اما اگر دولت بتواند پشتوانه وارد این کار کند، می‌تواند به فرصت‌های این حوزه امیدوار شود.

به کلاه‌برداری در این کار هم اشاره می‌کند که برخی از سایت‌ها و افرادی که به طرق مختلف با تبلیغ قصد فروش این دستگاه‌ها را دارند: «می‌گویند ماهی یک میلیون و 500 هزار تومان سوددهی دارد ولی این کار امکان‌پذیر نیست.»

حتی اگر گران شود در این کار می‌مانم

وقتی درباره آینده این کار صحبت می‌شود خیلی مصمم می‌گوید که صنعت خوبی است حتی اگر گران شود هم به این کار ادامه می‌دهد، چون چشم‌انداز دنیا به این سمت می‌رود. «بالاخره این تحریم‌ها هم یک روزی تمام می‌شود و اگر دولت بیاید و از افرادی که در حد تولید صنعتی با 1000 و 500 عدد دستگاه حمایت کند و بگوید من برق تولید بیت‌ کوین را تامین می‌کنم و شما بیت ‌کوین تولیدی را به من بفروشید و سپس با بیت ‌کوین به دست آمده خرید و فروش و ارز وارد کند؛ فرصت خوبی فراهم خواهد شد.»

دوباره از کنجکاوی و پی‌گیری خودش این طور می‌گوید که چند وقت پیش ترامپ اعلام کرد که سایت‌های مربوط به بیت ‌کوین در ایران هست را فیلتر می‌کنم. من هم از سر کنجکاوی به سایتی که با آن کار می‌کنم ایمیل زدم و این موضوع را پیگیر شدم و آن‌ها گفتند در این خصوص به ما اعلام شده و فشار آورده‌اند که حساب مربوط به ایرانی‌ها را بلاک کنیم ولی ما تسلیم نشده‌ایم.

درباره شهرهایی که بیشترین افراد فعال در این حوزه را دارد به شهرهای با آب و هوای خنک اشاره می‌کند و می‌گوید: چون بیت کوین تولید گرما می‌کند و در مکان‌های گرم مصرف برق بیشتری دارد؛ بنابراین در شهرهایی که هوای خنک‌تری دارد افراد بیشتری فعال هستند.

گفتگوی یک استخراج‌کننده بیت کوین با تجارت‌نیوز نشان می‌دهد نگرانی زیادی در خصوص مشکلات احتمالی‌اش در این حوزه دارد و با وجود تجربه موردی به ظاهر موفق اما موردهای شکست خورده هم از نگاه این فعال این حوزه وجود دارند.

آخرین موضع بانک مرکزی در این خصوص را اول مرداد ماه امسال دنیای اقتصاد با استناد به خبر خبرگزاری صداوسیما این گونه انعکاس داده است: «انتشار رمزارز ممنوع است، استخراجش مجاز»

باید دید در آینده با تصمیمات سیاستگذاران روند رمز ارزها در ایران چگونه خواهد شد و چقدر فضا برای کار در این حوزه مهیا خواهد شد. اخیرا یکی از فعالان بخش خصوصی در توییتی خبر داده بود که بلاتکلیفی‌های این حوزه باعث خروج سرمایه‌هایی شده که تا پیش از این در حوزه ارز رمز وجود داشته است.

«تسلیم‌وار می‌گوید حاضر است پول برق بیشتری بدهد، اما پشتوانه دولتی داشته باشد. »

در روزی که روزنامه‌های کشور به نقل از وزیر اقتصاد تیتر زده‌اند که «دولت ارز ديجيتال را به رسميت مي‌شناسد» تجارت‌نیوز گفتگو با یک استخراج‌کننده بیت‌کوین را منتشر می‌کند تا تهدیدها و چالش‌های این حوزه و در کنار آن، فرصت‌های آن بیشتر مدنظر قرار گیرد.

این استخراج‌کننده بیت‌کوین که با 300 میلیون تومان سرمایه‌گذاری مدعی است ماهانه سود 37 میلیون تومانی کسب می‌کند هشدار می‌دهد که خیلی از فعالان این حوزه که با سرمایه‌های خردتری در این حوزه فعال بودند، شکست خورده‌اند.

او از فرصت این حوزه برای دور زدن تحریم‌ها هم صحبت و تشریح می‌کند چطور به این حوزه علاقه‌مند شده و سپس کار را شروع کرده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • جهانگیری

    سلام. میشه لطف کنید شماره تماس این برادر عزیز را به ایمیل بنده بفرستید. میخواهم بهاش در این رابطه مشورت بگیرم.
    سپاسگذار میشم .
    از سایت تجارت نیوز
    هم متشکرم با این اطلاعات بسیار مفید که در اختیار جوانان میگذارد.

  • ناشناس

    سلام میشه شماره همراه این فرد رو به من هم بدید که باهاش صحبت کنم ممنون