کد مطلب: ۳۵۵۴۴۲

مروری بر روزنامه‌های سه‌شنبه ۷ اسفند ماه ۱۳۹۷

روایت مطبوعات از استعفای ظریف

روایت مطبوعات از استعفای ظریف

از آنجا که خبر استعفای وزیر امور خارجه اواخر شب گذشته منتشر شد، در میان مطبوعات امروز تنها روزنامه‌های خراسان، شرق و آرمان به این خبر واکنش نشان داده‌اند. روزنامه جمهوری اسلامی نیز قبل از خبر استعفا، با محمدجواد ظریف گفتگو کرده است.

بدون شک خبر استعفای ظریف را می‌توان به عنوان شوک‌آورترین خبر هفته جاری انتخاب کرد. خبری که وزیر امور خارجه با انتشار یک پست اینستاگرامی از آن خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز، از آنجا که خبر استعفای وزیر امور خارجه در اواخر شب گذشته در فضای مجازی منتشر شد، به همین علت این خبر در مطبوعات امروز چندان بازتاب نداشته است.

روزنامه خراسان با تیتر « استعفای اینستاگرامی ظریف » به بخشی از پست اینستاگرامی وزیر امور خارجه اشاره می‌کند که وی گفته بود: از ناتوانی برای خدمت و تمام کاستی‌ها و کوتاهی‌ها در دوران خدمت صمیمانه پوزش می‌خواهم.

خراسان روایت می‌کند: سیدعباس موسوی، معاون سخنگوی وزارت خارجه در گفت‌و‌گو با ایرنا، خبر استعفای وزیر خارجه کشورمان را تایید کرد. تا لحظه تنظیم این خبر جزئیات بیشتری از این موضوع منتشر نشده است.

اما روزنامه آرمان با تیتر « شوک استعفای ظریف » می‌نویسد: مخالفان FATF معمار برجام را از ادامه راه بازداشتند. این روزنامه به واکنش عباس عبدی، فعال سیاسی اشاره کرده که وی می‌گوید: اگر استعفای ظریف قطعی باشد کار خوبی کرده، احتمالا با هماهنگی قبلی است.

آرمان در خصوص دلایل استعفای ظریف می‌نویسد: درباره دلایل ظریف برای استعفا گمانه‌های زیادی مطرح می‌شود که از جمله آنها می‌توان به بی‌نتیجه ماندن جلسات مجمع درباره FATF و پالرمو اشاره کرد. از سوی دیگر فشارهای داخلی به ظریف و سنگ‌اندازی مخالفان دولت در مسیری که وزیر خارجه برای کشور ترسیم کرده بود هم ناامیدی را به ظریف تزریق کرد. توهین‌های مخالفان دولت و شایعه‌سازی آنها درباره ظریف به‌ویژه تعاملات بین‌المللی او را هم نباید نادیده گرفت.

« ناگهان استعفا » عنوان تیتری است که روزنامه شرق در واکنش به استعفای ظریف انتخاب کرده است. شرق به توییت سردبیر سایت امید هسته‌ای اشاره می‌کند که وی گفته بود شنیده‌هایی فراتر از شنیده، حکایت از استعفای محمدجواد ظریف دارد که دو روز پیش تقدیم رئیس‌جمهور کرده است.

آن‌گونه که شرق روایت کرده این توئیت از سوی محمود واعظی کاملا سرکوب شده است. واعظی در توئیت خود گفته بود: خبر استعفای دکتر ظریف و خروج ایران از توافق برجام که به طور هم زمان منتشر شده‌اند، هر دو دروغ و مشتمل بر اهدافی مغرضانه و ضد منافع ملی هستند. لازم است رسانه‌ها نسبت به نشر اخبار مشکوک این چنینی هوشیار و محتاط بوده و خدای نکرده تریبون و بلندگوی دشمنان داخلی و خارجی ملت نشوند.

شرق در تحلیل خود از استعفای ظریف می‌نویسد: ظریف در ماه‌های اخیر بابت طرح مسئله پولشویی گسترده در کشور به‌شدت از سوی جریان اصولگرا و مخالفان دولت تحت فشار قرار گرفته بود تا جایی که کار به طرح استیضاح او در مجلس از سوی جریان مخالف دولت هم کشیده شد اما در نهایت منتفی شد.

روزنامه جمهوری اسلامی نیز گفتگوی اختصاصی با وزیر امور خارجه را منتشر کرده که می‌توان آن را آخرین صحبت‌های ظریف قبل از منتشر شدن خبر استعفایش دانست. ظریف در این گفتگو عنوان می‌کند که « مذاکره پشتوانه قدرت میدانی است، عواقب عدم عضویت در FATF جدی است. »

این روزنامه در خصوص فضای گفتگو با وزیر امرو خارجه می‌نویسد: اگرچه ظریف اکراه داشت از دلتنگی‌های خود به خاطر موضع‌گیری غیرمنصفانه برخی عناصر جناحی در برخوردهای تند علیه سیاست خارجی کشور سخن چندانی بگوید، ولی از این گلایه داشت که گاهی لطمه‌های وارده از طریق دوستان، حتی از دشمن هم بر نمی‌آید که چنین ضربه‌های کاری و موثری به دستاوردهای نظام در عرصه دیپلماسی جهانی وارد کند و بذر تردید و بی‌اعتمادی را در جامعه بپاشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.