کد مطلب: ۶۶۷۹۴

استفاده وسیع از گاز طبیعی سبب کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شود

استفاده وسیع از گاز طبیعی سبب کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای می‌شود

روسای جمهوری ایران،‌ آذربایجان و فدراسیون روسیه در پایان نشست سه جانبه خود عنوان کردند که استفاده وسیع از گاز طبیعی بعنوان نمونه‌ای از سوخت پاک به لحاظ زیست محیطی و با صرفه اقتصادی، به کاهش چشمگیر سطح آسیبهای زیست محیطی کمک کرده و در اجرای توافقنامه پاریس در موضوع کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، کمک

22dd165adf572e4eaa367384358d552a_XL.jpg روسای جمهوری ایران،‌ آذربایجان و فدراسیون روسیه در پایان نشست سه جانبه خود عنوان کردند که استفاده وسیع از گاز طبیعی بعنوان نمونه‌ای از سوخت پاک به لحاظ زیست محیطی و با صرفه اقتصادی، به کاهش چشمگیر سطح آسیبهای زیست محیطی کمک کرده و در اجرای توافقنامه پاریس در موضوع کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، کمک خواهد کرد.متن این بیانیه مشترک که به امضای دکتر حسن روحانی، الهام علی اف و ولادیمیر پوتین رسید، به این شرح است:
جمهوری اسلامی ایران، جمهوری آذربایجان و فدراسیون روسیه که از این به بعد طرفها نامیده‌ خواهند شد، با توجه به تمایل خود برای همکاری متقابل سودمند در آینده و حفظ اعتماد سطح بالا در امور منطقه‌ای و بین‌المللی، مصمم به توسعه هرچه بیشتر روابط بین دولتهای خود بر اساس اصول برابری، احترام متقابل، عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر، با تاکید بر پایبندی خود به منشور سازمان ملل متحد، اصول و موازین جهانی شناخته شده حقوق بین‌الملل، با یادآوری اهمیت همکاری در جهت مقابله با چالشها و تهدیدها به منظور تامین امنیت و ثبات منطقه‌ای، با در نظر گرفتن ناروایی کاربرد تحریمهای نامشروع اقتصادی، با تاکید بر ضرورت ترویج و توسعه همکاری‌ اقتصادی و بازرگانی، با تایید این که کریدورهای ترانزیتی امن و قابل اعتماد، ایجاد فرصتهای جدید جهت توسعه منطقه و رفاه مردم آنرا تسهیل خواهد کرد، با تاکید مجدد بر تعهد خود بر متنوع‌سازی مسیرهای حمل و نقل و وسایل ارسال کالا بر اساس اصول اقتصاد بازار، رقابت آزاد و منافع متقابل، موارد زیر را اعلام می‌دارند: طرفها، همکاری متقابل سودمند، برابر و همه جانبه خود را ادامه خواهند داد و نسبت به تحکیم و توسعه گفتگوی سیاسی در سطوح مختلف و در تمامی موضوعهای مورد علاقه متقابل اقدام خواهند کرد.
طرفها همکاری سه جانبه خود در زمینه‌ های فرهنگی، گردشگری، تجارت، امور جوانان، کنسولی و گمرکی و نیز گسترش مناسبات میان مناطق و استانها را توسعه بیشتری داده و بر اهمیت ارائه تسهیلات ویزایی بیشتر برای اتباع سه کشور تاکید کردند.
طرفها مصمم به مبارزه علیه تروریسم، افراط گرایی، جرایم سازمان یافته فراملی، تجارت غیرقانونی سلاح، مواد مخدر و پیش‌ساز آن، قاچاق انسان و جرائم در حوزه‌ فناوریهای اطلاعاتی - ارتباطاتی هستند، آنها از جامعه جهانی می‌خواهند تا در چارچوب نقش هماهنگ‌ کننده و محوری سازمان ملل متحد، به تلاش موثر برای مقابله با این چالشها و تهدیدها که علیه ثبات و امنیت بین‌المللی است، بپیوندند.
طرفها قاطعانه تمامی اشکال و مظاهر تروریسم را محکوم می‌ کنند، آنها اهمیت و مفید بودن رایزنیهای دو و سه جانبه برای تبادل نظرات در خصوص روند وضعیتهای جاری و بررسی اقدامها برای مقابله موثر با تروریسم را مورد توجه قرار می‌دهند، در این زمینه، طرفها بر قطعنامه‌ های ذیربط مجمع عمومی و شورای امنیت سازمان ملل متحد از جمله قطعنامه شماره ٦٨,١٢٧ مجمع عمومی تحت عنوان جهان علیه خشونت و افراط گرایی که به ابتکار جمهوری اسلامی ایران به تصویب رسید، تاکید کردند.
طرفها اذعان دارند که مناقشات حل نشده در منطقه، مانعی اساسی در راه همکاریهای منطقه‌ای بوده و در این خصوص بر اهمیت حل مسالمت‌ آمیز هرچه سریعتر مناقشات از طریق مذاکره و مبتنی بر اصول و موازین حقوق بین‌الملل و تصمیمها و اسنادی که در این چارچوب مورد تصویب قرار گرفته است، تاکید می‌کنند.
طرفها با در نظر گرفتن دریای خزر بعنوان دریای صلح، دوستی، امنیت و همکاری، بر اهمیت نهایی شدن و تصویب هرچه سریعتر کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر تاکید می‌کنند.
طرفها همکاری همه جانبه در حوزه‌ های مختلف اقتصادی بر اساس اصول برابری و منافع متقابل را تقویت خواهند کرد.
طرفها بر اهمیت تقویت بیشتر همکاریهای منطقه‌ای و بین‌المللی در رابطه با مسائل حمایت و تشویق سرمایه‌ گذاری تاکید مجدد کرده و بر ضرورت حمایت از شرایط مطلوب از جمله ارتقا همکاریهای بانکی ٣ کشور در جهت اجرای پروژه‌ های سرمایه‌ گذاری و جذب فناوریهای جدید تاکید می‌ورزند.
طرفها به منظور تامین رشد اقتصادی منطقه و امنیت انرژی بین‌المللی، همکاری خود در حوزه انرژی و حمل و نقل در جهت توسعه کریدورهای انرژی و حمل و نقل منطقه‌ای و بین‌المللی را تشدید خواهند کرد.
طرفها از اتصال شبکه برق ایران، آذربایجان و روسیه به منظور تبادل انرژی الکتریکی حمایت کرده و عنوان می‌کند که پروژه‌ های جاری در حوزه انرژی موجب ایجاد شرایط مساعد در جهت حمایت از توسعه پایدار منطقه خواهد شد.
طرفها بر نقش مهم ایران، آذربایجان و روسیه در کارکرد پایدار بازارهای منطقه‌ای و جهانی گاز طبیعی تاکید کرده و حمایت خود را از تقویت هرچه بیشتر همکاری در این حوزه از جمله انتقال تکنولوژی استخراج، حمل و نقل و تحویل گاز اعلام می‌دارند، در این ارتباط سه کشور همکاری و تعامل خود در ساختارهای بین‌المللی و نیز در قالبهای دوجانبه و سه جانبه را بیشتر تقویت خواهند کرد.
طرفها اذعان دارند استفاده وسیع از گاز طبیعی بعنوان نمونه‌ای از سوخت پاک به لحاظ زیست محیطی و با صرفه اقتصادی، به کاهش چشمگیر سطح آسیبهای زیست محیطی کمک کرده و در اجرای توافقنامه پاریس در موضوع کاهش تولید گازهای گلخانه‌ای، کمک خواهد کرد.
طرفها از تلاش در جهت همگرایی فرصتهای موجود در حوزه‌ های حمل و نقل و ارتباطات به منظور ایجاد زیرساختهای سودآور اقتصادی و سازگار با محیط زیست حمایت خواهند کرد.
طرفها تدابیر موثری به منظور توسعه زیرساختهای موجود حمل و نقلی - ارتباطی با هدف تحکیم فرصتهای موجود در امر حمل و نقل کالا و مسافر در امتداد کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال - جنوب اتخاذ خواهند کرد.
طرفها بر افزایش نقش خود بر پایه نفع مشترک، در اجرای پروژه‌ های جدید در زمینه ارتباط ریلی در چارچوب توسعه و افزایش کارآیی کریدور حمل و نقل بین‌المللی شمال - جنوب مساعدت بیشتری خواهند کرد.
طرفها امکان توسعه همکاریهای دریایی در دریای خزر از جمله کشتیرانی و گردشگری دریایی را بررسی خواهند کرد.
طرفها از برنامه جامع اقدام مشترک در خصوص وضع برنامه هسته‌ای ایران، مصوب ١٤ ژوئیه ٢٠١٥ استقبال کرده و اهمیت این توافق در توسعه همکاریهای منطقه‌ای بدون مانع بر سر راه تجارت منطقه‌ای و مناسبات اقتصادی را مورد توجه قرار داده و خواستار اجرای کامل و پایدار این توافق شدند.
طرفها تصمیم گرفتند گروههای کاری مناسب برای حوزه‌ های مختلف همکاری مبتنی بر منافع متقابل ایجاد کنند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری،این بیانیه در شهر باکو در تاریخ ٨ اوت سال ٢٠١٦ به زبانهای فارسی، آذربایجانی و روسی در سه نسخه اصلی امضا شده و هر سه نسخه اصلی دارای اعتبار یکسان است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.