کد مطلب: ۲۶۷۰۱۴

سود ۹۰ میلیارد دلاری عربستان از لغو ممنوعیت رانندگی زنان

سود 90 میلیارد دلاری عربستان از لغو ممنوعیت رانندگی زنان

یک اقتصاددان سعودی برآورد کرده است که فواید اقتصادی اصلاحات محمد بن سلمان و لغو ممنوعیت رانندگی زنان در این کشور بیش از عرضه اولیه عمومی غول نفتی عربستان، آرامکو خواهد بود.

الهام میرمحمدی: زنان برای اولین بار در عربستان سعودی از روز یکشنبه اجازه رانندگی پیدا کردند و پیش‌بینی می‌شود اصلاحاتی از این دست بتواند تا سال 2030 حدود 90 میلیارد دلار به تولید اقتصادی این کشور بیفزاید. این در حالی است که عرضه اولیه عمومی پنج درصد از سهام غول نفتی این کشور، یعنی آرامکو، در خوش‌بینیانه‎ترین حالت 100 میلیارد دلار تولید می‌کند.

به گزارش تجارت‎نیوز به نقل از بلومبرگ، عربستان آخرین کشوری بر روی کره زمین است که در نهایت ممنوعیت رانندگی زنان را لغو کرد. روز یکشنبه برخی زنان برای اولین بار رانندگی در خیابان‌های پایتخت را تجربه کردند در محله‌های مختلف ریاض پایانِ این ممنوعیت را جشن گرفتند.

به گفته زیاد دائود، اقتصاددان خاورمیانه بلومبرگ، لغو ممنوعیت رانندگی، تعداد زنانی که به بازار کار وارد می‌شوند را افزایش می‌دهد و در نهایت درآمد و تولید در این کشور بیشتر می‌شود. با این حال زمان زیادی لازم است تا چنین دستاوردهایی حاصل شود؛ چرا که اقتصاد سازگار با جذب نیروی کار زنان کمی زمان‌بر است.

پایان دادن به ممنوعیت رانندگی زنان بخشی از اصلاحات اجتماعی شاهزاده بن سلمان بوده است. با انجام این اصلاحات شاهزاده جوان قصد دارد وابستگی اقتصاد کشور به نفت را کاهش دهد.

این اقتصاددان همچنین معتقد است که اگر یک درصد در سال به مشارکت اقتصادی در عربستان سعودی افزوده شود، سالانه حدود 70 هزار زن به بازار کار اضافه می‌شوند.

افزایش مشارکت اقتصادی زنان در عربستان -بسته به اینکه به صورت نیمه‌وقت یا تمام‌وقت فعالیت کنند- می‌تواند رشد اقتصادی بالقوه این کشور را تا 0.9 درصد بالا ببرد.

خالد الفلیح، وزیر انرژی عربستان سعودی هم می‌گوید: پایان دادن به ممنوعیت رانندگی در این کشور به این معناست که توانمندی زنان افزایش می‌یابد و من گمان می‌کنم که مشارکت آنها در بازار کار بیشتر خواهد شد. بنابراین انتظار می‌رود نرخ اشتغال در میان زنان به زودی افزایش یابد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.