کد مطلب: ۱۶۶۱۰۷

همایش ریاض و دورخیز عربستان به سمت ثروت

همایش ریاض و دورخیز عربستان به سمت ثروت

همایش آینده سرمایه‌گذاری امروز با حضور بیش از 25 هزار نفر شخصیت مشهور در زمینه تجارت و سرمایه‌گذاری در ریاض برگزار می‌شود. عربستان سعودی که طی دو سال اخیر با هدف تنوع‌بخشی به منابع درآمدی و کاهش وابستگی به فروش نفت دست به اصلاحات اقتصادی زده، در نظر دارد با جذب سرمایه‌گذار خارجی از طریق این همایش اهداف خود تحقق ببخشد.

الهام میرمحمدی: عربستان سعودی آماده است تا از راه‌اندازی هر نوع کسب‌وکاری در این کشور استقبال کند. این پیام ریاض است؛ جایی که امروز بسیاری از مدیران بزرگ کسب‌وکارهای مهم در جهان گرد هم می‌آیند.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از سی‌ان‌ان، همایش «آینده سرمایه‌گذاری» امروز توسط امیر محمد بن سلمان بن عبدالعزیز ولیعهد، معاون رئیس شورای وزیران و وزیر دفاع عربستان افتتاح می‌شود.

بر اساس اطلاعاتی که در وب‌سایت این همایش ارائه شده، بیش از 25 هزار نفر از شخصیت‌های مشهور در زمینه تجارت و سرمایه‌گذاری از بیش از 60 کشور جهان در ریاض حضور خواهند داشت و به گفتگو در مورد فرصت‌ها و چالش‌های اقتصاد جهانی می‌پردازند.

استوارت گالیور رئیس‌ بانک بریتانیایی HSBC، کریستین لاگارد، رئیس صندوق بین‌المللی پول و ماسایوشی‌سان رئیس سافت بانک از جمله افراد برجسته‌ای هستند که قرار است در این همایش شرکت کنند.

در نخستین روز این همایش، جلسه‌ای برای بررسی جهت‎گیری‌های موثر و مهم در اقتصاد و چگونگی استفاده از آنها در بخش‌های خصوصی و دولتی برگزار می‌شود.

در کنار این همایش اما پروژه‌های مهم عربستان سعودی که بخشی از چشم‌انداز سعودی 2030 هستند، به نمایش گذاشته می‌شود.

این کشور که اخیرا با هدف تنوع‌بخشی به منابع درآمدی و تامین بودجه خود دست به اصلاحات اقتصادی زده در نظر دارد با جذب سرمایه‌گذارهای خارجی از این طریق، اهداف خود را تحقق بخشد.

بخشی از این برنامه اصلاحات اقتصادی که از سوی محمد بن سلمان، وزیر جوان سعودی کلید خورد، شامل افزایش سرمایه‌گذاری خارجی و فروش بخشی از سهام غول نفتی این کشور یعنی آرامکو است.

سقوط قیمت جهانی نفت در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵، شکاف عمیقی در بودجه عربستان سعودی ایجاد کرد.

با گذشت یک سال و نیم از اجرای این طرح موسوم به «چشم‌انداز 2030»، مقامات سعودی موفق شده‌اند، برخی از این اهداف را عملی کنند. از سوی دیگر اما در برخی‌ بخش‌ها هیچ پیشرفتی حاصل نشده است.

از جمله طرح‌های اجرایی‌شده می‌توان به حذف یارانه برخی بخش‌های دولتی، وضع مالیات‌های جدید و برداشته شدن ممنوعیت بحث‌برانگیز رانندگی برای زنان اشاره کرد. عربستان سعودی همچنین طی یک سال گذشته، با هدف افزایش بودجه دولت، 3 بار اقدام به انتشار اوراق قرضه کرده است.

حق رانندگی برای زنان سعودی

سقوط قیمت جهانی نفت در سال‌های 2014 و 2015، شکاف عمیقی در بودجه این کشور ایجاد کرد.

بر اساس گزارش‌های منتشرشده، کسری بودجه این کشور در سال 2015 و 2016 به ترتیب 100 میلیارد دلار و 71 میلیارد دلار اعلام شد.

محمد بن سلمان، مردی که برای مدرن کردن اقتصاد این کشور محافظه‌کار در تلاش است، امروز در این همایش سخنرانی خواهد کرد.

تحلیل‌گران اقتصادی اما معتقدند، برخی از این طرح‌ها ناموفق بوده‌‌اند. به عنوان مثال، یکی از این سیاست‌ها کاهش حقوق برخی از وزرا و کارمندان دولتی بوده است. اما در ماه آپریل دولت تصمیم گرفت میزان دستمزدها را به حالت اول باز گرداند. این کشور سیاست‌هایی را در نظر گرفته بود که اهداف مشخصی را برای سازمان‌های دولتی تا سال 2020 تعیین می‌کرد. در حال حاضر عربستان در نظر دارد این سیاست‌ها و استراتژی‎ها را مورد بازنگری قرار دهد. اما هیچ‌گونه جزئیاتی در این باره ارائه نکرده است.

عرضه اولیه شرکت نفتی آرامکو

یکی از برجسته‌ترین و مهم‌ترین بخش‌های اصلاح اقتصادی در این کشور، فروش بخشی از یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی جهان -آرامکو- است که توجه بسیاری را به خود جلب کرده است. به زودی عرضه اولیه سهام شرکت آرامکو قرار است در بازارهای مالی بین‌المللی کلید بخورد.

بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی عربستان در سال جاری میلادی نزدیک به صفر خواهد بود.

بر اساس تخمین مقامات دولت سعودی، ارزش اولیه این شرکت بزرگ در حدود 2 تریلیون دلار خواهد بود. اگر این برآورد صحیح باشد، با فروش تنها 5 درصد از سهام این شرکت، 100 میلیارد دلار جمع‌آوری خواهد شد. این رقم 4 برابر ارزش عرضه اولیه شرکت علی‌بابا در سال 2014 است.

اما بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای در مورد زمان و چگونگی فروش سهام این شرکت عدم قطعیت وجود دارد و به گفته مدیر این شرکت، طرح عرضه اولیه سهام آرامکو در نیمه دوم سال 2018 انجام خواهد شد.

دولت در نظر دارد از طریق فروش سهام این غول نفتی، به تامین بودجه برای برنامه‌های گسترده اصلاحات اقتصادی خود بپردازد. از جمله این اقدامات برای اصلاح اقتصاد ملی، افزایش نقش زنان و توسعه صنعت گردشگری در این کشور است.

از دیگر برنامه‌های اقتصادی این کشور، افزایش نرخ مشارکت زنان از 22 درصد به 30 درصد تا سال 2030 است.

اخیرا چند موقعیت مدیریتی در امور مالی در این کشور به زنان سپرده شده است. به عنوان مثال چندی پیش یک زن برای اولین بار به عنوان رئیس بورس عربستان سعودی منصوب شد.

اما همچنان نرخ بیکاری زنان در این کشور 33 درصد اعلام شده که بسیار بالاتر از میانگین نرخ بیکاری ملی با رقم 13 درصد است.

دوران گذار و ایجاد تغییرات اقتصادی، چالش‎های بسیاری را برای این کشور به دنبال خواهد داشت. در مقایسه با بیشتر نمونه‌های جهانی، انجام اصلاحات مورد نظر در عربستان، این کشور را با موانع بیشتری مواجه می‌کند.

قیمت پایین نفت، رشد جهانی ضعیف و نامتوازن، تشدید اقدامات حمایت‌گرایانه در امر تجارت و همین‌طور عدم ثبات در منطقه، این کشور را به محیطی نامطلوب برای انجام اصلاحات اقتصادی تبدیل کرده است.

مقامات سعودی اما اصرار دارند که کشورشان برای پذیرش و مقابله با این چالش‌ها آمادگی دارد.

بر اساس برآورد صندوق بین‌المللی پول، رشد اقتصادی عربستان در سال جاری میلادی نزدیک به صفر خواهد بود. این نهاد بین‌المللی همچنین هشدار داده که این کشور باید هر چه سریع‌تر اصلاحات اقتصادی خود را آغاز کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.