کد مطلب: ۶۸۴۵۷۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نیاز جدی قانون تجارت به بازنگری/ دلیل تخلفات بازار سرمایه چیست؟

نیاز جدی قانون تجارت به بازنگری/ دلیل تخلفات بازار سرمایه چیست؟

یک کارشناسان حقوقی بورس عقیده دارند که باید قانون تجارت در نظام فعلی بازنگری شود. علت این بازنگری در قانون تجارت چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، بورس این روزها حال و روز خوبی ندارد. سیدمحمدرضا حسینی، کارشناس حقوقی بازارسرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز در مورد تخلفات بازار سرمایه اظهار کرد: در رابطه با جرایم حاصله در این بازار باید دید آیا مشکل از عدم بازدارندگی قوانین است، یا آنکه مربوط به ابهام در نحوه تعیین مصادیق مربوط به جرایم می‌شود. به اعتقاد او، نیاز به اصلاح قانون تجارت به شدت احساس می‌شود.

حسینی گفت: به هر میزان که مصادیق مربوط به جرایم در دستورالعمل‌های سازمان به طور کامل و مشخص تعریف شوند، تخلفات نیز کاهش می‌یابند. از سوی دیگر به نظر می‌رسد پیش از تشدید مجازات، باید به اقدامات فنی پیشگیرانه سازمان و سایر بخش‌های نظارتی توجه کرد.

این کارشناس حقوقی بازارسرمایه بیان کرد: براساس تعارضات منافعی که در بازارسرمایه در برخی مواقع مشاهده می‌شود، امکان وقوع جرایم در بین اشخاص حقوقی بیش از اشخاص حقیقی است. دلیل را می‌توان دسترسی آنها به برخی اطلاعات نهانی دانست.

حسینی افزود: مقصود از تعارض منافع، سهامدار بودن شرکت‌های مختلف به صورت متقابل و وجود شرکت‌های مادر با شرکت‌های فرعی متعدد است. همچنین تصدی سمت برخی از اشخاص دخیل در امر نظارت در شرکت‌های تابعه نیز نوعی تعارض منافع محسوب می‌شود.

الزام اصلاح قانون تجارت

او گفت: با توجه به گذشت حدود ۵۰ سال از لایحه اصلاحی قانون تجارت در خصوص شرکت‌های سهامی و توسعه و پیشرفت فناوری و سامانه‌های الکترونیک، بنابراین بسیاری از امور مربوط به ثبت شرکت و اداره آن‌ها نیز باید اصلاح شود.

این کارشناس حقوقی بازارسرمایه تاکید کرد: از نظر نظم حقوقی تخلفات و جرائم مربوط به بازار سرمایه در قانون بازار اوراق بهادار مورد توجه قرار می‌گیرد. در نتیجه احاله آن به قانون تجارت صحیح نیست. اما در مورد تخلفات و جرائم مربوط به اشخاص مرتبط با شرکت‌های سهامی قاعدتاً نظام موجود در قانون تجارت فعلی نیاز به بازنگری دارد.

نقش سازمان بورس در ایجاد شفافیت

حسینی بیان کرد: سازمان بورس به عنوان شاکی و ضابط قضایی پرونده‌های مربوط به جرائم تا رسیدن به نتیجه نهایی در محاکم صالح پیگیری می‌کند. به همین دلیل سازمان علاوه‌ بر گزارش پرونده‌های نهایی شده باید فرآیند رسیدگی به این پرونده‌ها را نیز شفاف کند. در این صورت فعالان بازار با اطلاع از این شفاف‌سازی از تحقق حقوق خود مطئن می‌شوند. ضمن اینکه از حمایت سازمان نسبت به سلامت و تمامیت بازار نیز اطمینان حاصل می‌کنند.

این کارشناس حقوقی بازار سرمایه گفت: علاوه بر موضوه قانون تجارت، در خصوص محاکم رسیدگی کننده به پرونده‌های جرایم بورسی قاعدتاً اتکا به نظرات کارشناسان مستقل است. همچنین در نظر گرفتن گزارش‌های سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر بر بازارسرمایه می‌تواند دقت آرا را افزایش دهد. این موضوع حقوق متهم را نیز تا سطح بالایی تامین کند.

او بیان کرد: بنابراین فعالان و کارشناسان بازار سهام از قوه قضاییه و سازمان بورس و اوراق بهادار این انتظار را نیز دارند که در مقاطعی از زمان، پس از صدور آراء با حذف مشخصات اشخاص، آراء رای صادره را منتشر کنند. در این صورت، وکلا و حقوقدانان نیز می‌توانند در تحلیل و بررسی این آرا به دستگاه قضا و سازمان بورس کمک کند. این امر باعث می‌شود در نهایت نقصانی در رویه حاکم وجود نداشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بهمن

    چه فایده وقتی توی دو سال 80 درصد سرمایه مردم دود شد و از تورم 500 درصدی جاموندن
    و چه عمر های دود شد و چه زندگیهای نابود شد
    ایا الان جبران میشه

  • ناشناس

    الان بیان بگن شفافه و قیمت سهام ۱۰۰درصد زیر قیمت داره معامله میشه بازم مردم میفروشن. پس اینا حرف و حدیثه. باید هوش جمعی مردم این بفهمه که قیمت سهام ما تعیین میکنیم نه اینکه یکی دیگه تعیین کنه. خروج پول حقیقی مردم هنوز نفهمیدن معناش چیه بعد میخوای چیو برای کی شفاف کنی؟؟ از پارسال تا الان قیمت سهام ۵۰ درصد افت داشته در حالی که ۴۰ درصد تورم داشتیم. این جملات ساده و شفاف اگر مردم میفهمیدن الان وضعیت این نبود

  • علی

    بورسی که یک روز تبلیغش و میکردن جای سرمایه گزاری و حمایت از تولید است اکنون تبدیل به کوره سوزاندن سرمایه های مردم شده است ………!!!!!!!!!!!!!!!!!!

  • علی

    بورسی که بالاترین مقامات به مردم توصیه میکردن که بهترین جای سرمایه گذاری است
    2 سال عمر مردم و گرفت و 80% از اصل سرمایه های مردم را به باد داد در حالی که 600% تورم داشتیم …!!!!
    این است اعتماد به گفته های مسئولین

  • ناشناس

    سلام آقایان و خانمها تو را خدا نگاه کنید . نماد های وساپا وولغدر را خریداری کردم اصلا در پرتفوی گذاشته نشد حالا این معامله هست یا نه حالا قضاوت کنید اینکار از انصاف است؟

  • ناشناس

    دولت جای خودش مردم هم تا موقعی که فروشنده باشند ودل شون برای سرمایه خودشون نسوزد بورس از این هم بدتر میشود

  • ناشناس

    خروج افراد حقیقی از بورس بی دلیل نیست یادآوری کنم بیشتر از هفتاد درصد بازار سرمایه در کنترل شرکت های حقوقی است وبا رنج منفی کشیدن و فروش سنگین در زمانی که حقیقی به بازار وارد میشود به حقیقی می‌فهماند نمی‌توانند در بورس سود کنند پس با زیان هم شده خارج می‌شوند

  • ناشناس

    امروز سازمان و یا کارگزاری مفید باید ضرر فعالین را بپردازد چون اصلا پرتفوی وجود نداشت اعلا هم وجود نداره چرا هرج و مرج حاکم شده کسی پیگیر حقوق مردم نیست.