کد مطلب: ۴۶۴۴۳۴

اصل وام ودیعه مستاجران اقساط ندارد

اصل وام ودیعه مستاجران اقساط ندارد

با توجه به صحبت‌های امروز رئیس‌جمهور، ودیعه‌ای که به عنوان وام به مستاجران پرداخت می‌شود اقساط ماهیانه ندارد، بلکه اجاره‌نشین‌ها فقط اقساط سود ۱۳ درصد را به صورت ماهیانه پرداخت می‌کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بعد از هفته‌ها صحبت درباره پرداخت ودیعه اجاره به مستاجران، امروز این وعده نهایی شد و رئیس‌جمهور در جلسه هیات دولت خبر آن را اعلام کرد. بنا به گفته حسن روحانی، پرداخت ودیعه برای مستاجران تهرانی ۵۰ میلیون تومان، مستاجران شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و سایر شهرها ۱۵ میلیون تومان با نرخ سود ۱۳ درصد خواهد بود.

مستاجران خانه‌های کمتر از ۹۰ متر مشمول دریافت وام ودیعه مسکن

پیش از این هم محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، اجاره‌نشین‌های ساکن در واحدهای کمتر از ۷۵ متر در تهران و کمتر از ۹۰ متر در دیگر شهرها را مشمول دریافت تسهیلات ودیعه مسکن اعلام کرده بود.

نکته قابل توجه آن است دولت برای آنکه تسهیلات مورد نظر، کمکی برای مستاجران باشد و تورمی در بازار اجاره ایجاد نکند آن را از مستاجر فعلی به مستاجر بعدی انتقال می‌دهد. بر اساس شنیده‌ها، این ایده وزارت راه و شهرسازی بوده که با توجه به صحبت امروز رئیس‌جمهور، عملیاتی شده است. بدین صورت که اصل ودیعه بعد از اتمام قرارداد اجاره به بانک مسکن مسترد می‌شود. به بیان دیگر اصل مبلغ مشمول اقساط ماهیانه نمی‌شود بلکه اجاره‌نشین‌ها فقط سود ۱۳ درصد سالیانه را به عنوان اقساط ماهیانه پرداخت می‌کنند.

حسن روحانی، امروز چهارشنبه اول مرداد ماه ۱۳۹۹ در جلسه هیات دولت اظهار کرد: دولت درخصوص اجاره‌نشینان دو گام مهم در هفته‌های اخیر برداشت که اولین گام دولت این بود که نسبت به اضافه اجاره‌بها که روند صعودی و غیرمنطقی داشت در ستاد ملی کرونا، ‌ تصویب کردیم که افزایش اجاره‌بها در شهر تهران حداکثر تا ۲۵ درصد، در شهرهای بزرگ تا ۲۰ درصد و در سایر شهرها تا ۱۵ درصد مجاز است و بیش از آن مورد پذیرش نیست.

رئیس‌جمهوری اقدام دیگر دولت را که امروز اول مرداد ۹۹ تصویب و به زودی اجرایی و عملیاتی خواهد شد را دادن ودیعه از طرف بانک به مستاجران دانست و گفت: دولت تصمیم گرفته برای آن دسته از مستاجرانی که دارای حقوق ثابت هستند، و همچنین برای خانوارهایی که تحت حمایت کمیته امداد امام‌خمینی (ره) و بهزیستی هستند، در تهران ۵۰ میلیون تومان در شهرهای بزرگ ۳۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچکتر ۱۵ میلیون تومان، کمک ودیعه مسکن، پرداخت کند.

به گفته رئیس‌جمهوری، افراد واجد شرایط اجاره‌نشین در تهران، ودیعه ۵۰ میلیون تومانی با بهره ۱۳ درصد دریافت می‌کنند که کمک خوبی برای مستاجران تهرانی است. این افراد، می‌توانند تا ۵۰ میلیون تومان برای مدت یک سال که اجاره‌نامه گواه خواهد بود از بانک ودیعه مسکن، قرض بگیرند. همچنین سود ۱۳ درصد را به بانک به شکل ماهانه پرداخت کنند. پایان کار باید اجاره‌نشین‌هایی که ودیعه مسکن دریافت کرده‌اند اصل پول را به بانک برگردانند.

روحانی تصریح کرد: از هفته آینده، جزئیات و ویژگی‌های ودیعه اجاره مسکن توسط وزارت راه و شهرسازی و بانک مرکزی، به مردم اعلام می‌شود. همچنین از هفته آینده، مقررات اجرایی شدن این طرح به تمامی بانک‌ها ابلاغ خواهد شد و مردم از طریق صدا و سیما مردم از جزئیات طرح، آگاه می‌شوند. این گام جدیدی است که دولت در شرایط سخت کرونایی برای مستاجران برمی‌دارد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.