کد مطلب: ۴۲۴۰۲۴

رئیس سازمان بورس:

شرکت‌هایی که اطلاعات ندهند، دادگاهی می‌شوند

شرکت‌هایی که اطلاعات ندهند، دادگاهی می‌شوند

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: یک درصد شرکت‌های بورسی از افشای اطلاعات خود سرباز می‌زنند که به دادگاه معرفی می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شاپور محمدی در سومین کنفرانس «حکمرانی و سیاست‌گذاری عمومی» در نشست بازار سرمایه درباره کلیت مشارکت سرمایه‌های خرد در بازار سرمایه گفت: دو میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در صندوق‌های با درآمد ثابت در سال ۹۷ ETF حضور داشتند اما در سال جاری ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر از آنها کم شد ولی ۷۰ تا ۸۰ هزار نفر به صندوق‌های مختلف اضافه شده است.

وی افزود: ۱۱ میلیون نفر در ایران کد بورسی دارند که در جمعیت ۸۰ میلیون نفری و در مقایسه با ۲۵ میلیون سهامدار هندی در نسبت جمعیت بیش از یک میلیارد نفری تناسب بالایی است. هرچند ممکن است برخی از این سهامداران ماهی یک بار هم معامله انجام ندهند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار درباره ورود سهامداران خرد به بازار سرمایه، اظهار داشت: یکی از چالش‌های ما این است که برخی می‌گویند که اگر سهامداران خرد به این بازار ورود کنند سبب ایجاد تلاطم در بازار می‌شوند، چون سریعا وارد و بلافاصله از بازار خارج می‌شوند. برخی استدلال می‌کنند که ورود سهامداران خرد به رشد قیمت‌ها دامن می‌زند و یا اینکه برخی می‌گویند ممکن است اعتماد عمومی را خدشه دار کند. ما نمی‌خواهیم این موارد را رد کنیم اما ابزار اکثرا رها از ارزش داوری است. یعنی به صورت «ارزش داوری» نمی‌توان به همه ابزارها نگاه کرد. در اکثر کشورها نیز حضور سهامداران خرد رو به افزایش است اما تفاوت آن در نحوه حضور آنهاست.

محمدی تصریح کرد: برخی استدلال غلط می‌کنند که سهامداران خرد یک ارزش واقعی و موجود را دست به دست می‌کنند و هیچ ارزش افزوده‌ای ایجاد نمی‌کنند در حالی که این برداشت غلط است و ورود آنها ایجاد ارزش افزوده می‌کند.

وی، سه رکن بازار سرمایه را شفافیت، کارایی و منصفانگی دانست و یادآور شد: این سه رکن در ماده دو قانون بورس و اوراق بهادار مورد تاکید بوده است. این بازارها شفافیت در کشف قیمت ایجاد می‌کنند و منصفانه این است که سهام یک شرکت، محدود به چند نفر نشود. حتی معاملات ثانویه نیز به چکش خوردن قیمت‌ها منجر شده و نرخ‌ها مرتب اصلاح می‌شوند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه ریسک بازار سرمایه نسبت به سایر بازارها کمتر است، گفت: اگر نرخ دلار، ملک، خودرو یا حتی ارز و سکه نیز تغییر کند، سفره مردم تنگ‌تر شده و به بودجه خانوار فشار می‌آورد. اما بازار سهام مایحتاج مردم را مستقیما تحت تاثیر قرار نمی‌دهد و این تفاوت بازار سرمایه با سایر بازارهاست.

محمدی با تاکید بر لزوم آموزش به سهامداران خرد که در تمام دنیا نیز رایج است، خاطرنشان کرد: پیچیده‌ترین معادلات دیفرانسیل در بازار سرمایه رخ می‌دهد. شرکت اینتل تولید کننده پردازنده‌های کامپیوتر هر پردازنده جدید خود را روی معادلات بلک اند شولز ( Black-Scholes model) تست می‌کند که یکی از پیچیده‌ترین معادلات بازار سهام است. در چنین شرایطی سهامدار خرد بدون آموزش نمی‌تواند به بازار سرمایه ورود کند.

وی با تاکید بر اینکه حتی کسانی که وقت تحلیل بازار و تخصص آن را دارند باید یونیت‌های صندوق‌ها را خریداری کنند، گفت: صندوق‌های حاضر در بازار سرمایه حاشیه امن برای سهامدار ایجاد می‌کند چون ممکن است خرید سهام دچار تغییر ناگهانی شود. حتی سهامداران حرفه ای نیز باید مرتبا سبد خود را موازنه کنند و در سبد خود اوراق خریداری کنند.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار وظیفه سازمان بورس را به عنوان نهاد ناظر، تنوع بخشی به ابزارهای بورسی دانست و تصریح کرد: این اقدام سبب استقبال عموم مردم از بازار سرمایه شده ضمن اینکه ما باید فرهنگ سازی نیز انجام دهیم. کما اینکه شخصیت سیاساکتی در فرهنگ‌سازی رانندگی اثر گذار بود. این کار را در بازار سرمایه با راه‌اندازی لیگ ستارگان بورس، مسابقات الگوریتمی، جشنواره بورس و رسانه و همچنین گفتگوی رودررو با مردم انجام دادیم و به مردم گفتیم که سهام متنوع بخرند و به سودآوری شرکت‌ها توجه کنند.

وی افزود: کسی که ملک خود را بفروشد و وارد بازار سرمایه شود تا بتواند ظرف دو ماه به سود برسد اقدام نادرستی داشته است.

به گفته این مقام مسئول در وزارت دارایی، توجه به سود ده بودن شرکت‌ها این نتیجه را دارد که اگر سهم این شرکت رشد در قیمت هم نداشته باشد، اما سهامدار می‌تواند در پایان سال سود خود را از مجمع شرکت دریافت کند. تحلیل‌های فاندامنتال و بنیادی می‌تواند سودده بودن شرکت را در یک سال پیش بینی کند اما تحلیل‌های تکنیکال عمدتا پیش‌بینی‌های کوتاه مدت دارند.

وی افزود: شب گذشته به دو میلیون نفر اصول سرمایه داری را پیامک کردیم و هدف این است که مردم آگاهانه وارد بازار شوند.

محمدی در خصوص بانک محور بودن تامین مالی در ایران اظهار داشت: تسهیلاتی که بانک‌ها داده اند عمدتا قابل وصول نیستند و بانک‌ها سالانه آنها را تجدید سرمایه می‌کند در حالی که نتوانستند این تسهیلات را بازپس بگیرند. این ایراد به بورس هم وارد است. برخی تجدید ارزیابی شرکت‌های بورسی را تامین مالی می‌دانند در حالی که این کار تامین مالی نیست و فقط ترازنامه شرکت به روز شده است. در حال حاضر تامین مالی در بازار سرمایه به ۱۷ تا ۱۸ درصد تامین اعتبارات رسیده است.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: قبل از حضور من ۳۴ درصد از شرکت‌های بورسی اطلاعات خود را افشاء نمی‌کردند اما در حال حاضر ۹۸ درصد شرکت‌ها اطلاعات خود را به موقع افشا کرده و یک درصد با تاخیر اطلاع می‌دهند و یک درصد هم اطلاعات نمی‌دهند که به دادگاه معرفی می‌کنیم.

منبع: مهر

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.