کد مطلب: ۳۳۵۶۸۱

تجارت‌نیوز در گفتگو با یک کارشناس بازار سرمایه بررسی کرد:

روایتی تازه از میزان صادرات شرکت‌های بورسی / آینده سهم‌های دلاری در بورس چه خواهد شد؟

روایتی تازه از میزان صادرات شرکت‌های بورسی / آینده سهم‌های دلاری در بورس چه خواهد شد؟

مهم‌ترین ترس سرمایه‌گذاران نسبت به آینده قیمت سهم‌های دلاری، تاثیر تحریم‌ها بر مقدار فروش شرکت‌های صادراتی است که این روزها سهام‌داران منتظر گزارش‌های فصلی و 9ماهه شرکت‌های بورسی هستند، سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا با اجرایی شدن تحریم‌ها، صادرات کشور با مشکل مواجه شده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز، با توجه به رشد فزاینده و هیجانی شاخص کل بورس در شهریورماه امسال و رسیدن به قله 195 هزار واحدی، به‌نظر می‌رسد اصلی‌ترین و مهم‌ترین عامل رشد و ریزش‌های بزرگ بازار سرمایه ایران، قیمت دلار در بازار آزاد و قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی است که از آبان‌ماه تا امروز هم قیمت دلار در بازار آزاد و هم قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی روند نزولی در پیش گرفته‌ است.

این روزها ابهام سرمایه‌گذاران در خصوص تداوم روند نزولی قیمت دلار در بازار آزاد، ریزش هرچه بیشتر قیمت‌ کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی و ترس از تاثیر تحریم‌ها بر مقدار فروش شرکت‌های صادراتی باعث شده که سرمایه‌گذاران نسبت به آینده قیمت سهام به‌ویژه سهام شرکت‌های ارزمحور و صادراتی بی‌اعتماد شوند و تنها به نوسان‌گیری سهم‌های صنایع کوچک و متوسط با ارزش بازار پایین اکتفا کنند تا گزارش‌های فصلی و 9ماهه شرکت‌های بورسی منتشر شود.

تاثیر روند کاهشی نرخ دلار بر بورس

علاوه بر رکود در برخی صنایع داخلی و پایین‌دستی، روند کاهشی و عدم تثبیت نرخ دلار در بازار آزاد و ریزش قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی باعث شده که کاهش حجم تقاضا برای محصولات فلزی در بورس کالا نسبت به ماه‌های گذشته بیشتر شود.

به همین جهت سرمایه‌گذاران در بورس اوراق بهادار بر این باورند که با کاهش حجم تقاضا برای محصولات فلزی در بورس کالا و به دنبال آن روند کاهشی قیمت‌ها در بازار، میزان درآمد و قیمت سهام شرکت‌های دلاری در سال آینده کاهش پیدا خواهد کرد.

تحولات ارزی علاوه بر افزایش سودآوری شرکت‌های صادراتی، شانس بازار سهام برای جذب سرمایه‌های خرد و کلان را با توجه به سرکوب بازارهای موازی افزایش می‌دهد که حجم بالای نقدینگی خود محرکی برای رشد قیمت سهام و روند صعودی شاخص کل بورس است.

از نگاه برخی، نزدیک شدن نرخ ارز در بازار آزاد به نرخ ارز در سامانه نیما یک مزیت خواهد داشت و آن این است که پس از ثبات نرخ ارز در راستای سیاست‌های کنترلی و نظارتی دولت و بانک مرکزی، انتظار می‌رود نرخ ارز در سامانه نیما به نرخ ارز در بازار آزاد به منظور افت قیمت‌های جهانی نفت و ضرورت نرخ‌های تسعیر بالاتر ارز در سامانه نیما از محل تبدیل درآمدهای صادراتی متمایل شود.

به عبارتی یکسان‌سازی نرخ ارز می‌تواند درآمد حاصل از نرخ تسعیر ارز صادرکنندگان را بهبود بخشد، که کماکان در حال حاضر نرخ دلار در سامانه نیما به 9310 تومان نیز رسیده است.

به‌طور کلی تحولات ارزی علاوه بر افزایش سودآوری شرکت‌های صادراتی، شانس بازار سهام برای جذب سرمایه‌های خرد و کلان را با توجه به سرکوب بازارهای موازی افزایش می‌دهد که حجم بالای نقدینگی خود محرکی برای رشد قیمت سهام و روند صعودی شاخص کل بورس است.

تاثیر پایان جنگ تجاری آمریکا و چین بر بازار سرمایه ایران

تنش‌های تجاری میان دو قدرت اقتصادی جهان یعنی چین و آمریکا، روند بی‌ثباتی بر بازارهای جهانی حاکم کرده است. وضعیت صادرات چین در ماه نوامبر افت کرده و شرکت‌های بازار وال‌استریت چشم‌انداز درآمدی بسیار مثبتی برای سال آینده ندارند، به همین جهت پایان جنگ تجاری بین چین و آمریکا بسیار محتمل است که این موضوع نیز به نگرانی‌ها درمورد رکود در اقتصاد جهانی خاتمه داده و باعث افزایش نرخ کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی خواهد شد.

همچنین در چین نیز انتشار آمار تورم بخش مسکن در نوامبر ۲۰۱۸، رقم 9.3 درصدی را نشان داد که بالاترین سطح در ۱۵ ماه اخیر بوده است. رشد شاخص قیمت مسکن چین، تحریک تقاضای چینی‌ها به سرمایه‌گذاری در این بخش و بهبود تامین مالی شرکت‌های ساختمانی باعث افزایش مصرف کامودیتی‌ها همچون فولاد، آلومینیوم و مس خواهد شد که خود محرکی برای رشد قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی است.

تاثیر تحریم‌ها بر مقدار فروش شرکت‌های صادراتی

مهم‌ترین ترس سرمایه‌گذاران نسبت به آینده قیمت سهم‌های دلاری، تاثیر تحریم‌ها بر مقدار فروش شرکت‌های صادراتی است که این روزها سهام‌داران منتظر گزارش‌های فصلی و 9ماهه شرکت‌های بورسی هستند، سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا با اجرایی شدن تحریم‌ها، صادرات کشور با مشکل مواجه شده است؟

محمد خبری‌زاد، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با تجارت‌نیوز گفت: در هفت‌ماهه نخست سال 1397، مجموع صادرات دلاری ایران بیش از 27 میلیارد دلار بود که میانگین صادرات هر ماه تقریبا 3.9 میلیارد بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: سایت گمرک در این هفت‌ماهه برای اعلام ارزش ریالی صادرات، مبلغ دلاری را با دلار رسمی بانک مرکزی (نرخ تقریبی 4200 تومانی) تسعیر کرده است.

وی ادامه داد: بدین ترتیب ارزش ریالی صادرات مطابق اعلام گمرک در هفت‌ماهه نخست سال، بیش از 114 هزار میلیارد تومان با میانگین ماهانه 16 هزار میلیارد تومان اعلام شده است.

خبری‌زاد افزود: اما نکته مهم در مورد صادرات کشور در آبان‌ماه است. تقریبا از نیمه آبان‌ماه روش انتشار آمار صادرات توسط گمرک تغییر کرده است، بدین ترتیب که ارزش دلاری صادرات این بار پایه کار است و این ارزش دلاری ابتدا با نرخ سامانه نیما (حوالی 8000 تومان) به ریال تبدیل شده و ارزش ریالی اعلام می‌شود و سپس همین ارزش ریالی با نرخ رسمی دلار (4200 تومان) دوباره به دلار تبدیل می‌شود که این بار ارزش دلاری تقریبا بیش از دو برابر عدد واقعی نشان داده خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: برای درک بهتر این موضوع بهتر است که یک مثال بزنیم، فرض کنید تا قبل از ماه آبان کشور ما 1000 دلار صادرات داشته است که در آمار گمرک میزان ارزش دلاری صادرات معادل 1000 دلار و میزان ارزش ریالی صادرات با نرخ 4200 تومان حدود 4.200.000 تومان اعلام می‌شد، به عبارتی مسئولان هر 2 عدد یعنی میزان ارزش دلاری و ارزش ریالی صادرات را اعلام می‌کردند.

وی ادامه داد: اما از اواسط آبان ماه اگر 1000 دلار صادرات در کشور ما انجام شده است، میزان ارزش دلاری صادرات دیگر اعلام نمی‌شود، بلکه ابتدا میزان ارزش دلاری صادرات به نرخ دلار در سامانه نیما حدود 8000 تومان محاسبه شده و اعلام می‌شود که ایران 8.000.000 تومان صادرات داشته است و سپس 8 میلیون تومان را با دلار 4200 تسعیر کرده و اعلام می‌شود که ایران 1920 دلار صادرات داشته است، در واقع مسئولان ارزش دلاری صادرات که 1000 دلار بوده است را 1920 دلار اعلام می‌کنند.

صادرات کشور از لحاظ دلاری در آبان‌ماه با افتی تقریبا 50 درصدی نسبت به ماه‌های قبل همراه بوده است. این موضوع بیانگر آن است که به منظور اینکه منابع ریالی دولت کاهش پیدا نکند، کاهش نرخ دلار به نرخ‌های زیر 8 تا 9 هزار تومان دیگر برای دولت به‌صرفه نخواهد بود.

خبری‌زاد افزود: در دولت قبل این روش به منظور خوراک داخلی رسانه‌ها مبنی بر عدم کاهش صادرات در راستای تحریم‌ها انجام می‌شد که در نهایت انجام آن متوقف شد، اما شواهد حاکی از آن است که از اواسط آبان‌ماه مجدد این روش انجام شده است.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: محاسبه آمار صادرات آبان‌ماه به همان روش قبلی گمرک نشان می‌دهد که میزان صادرات کشور از لحاظ دلاری در آبان‌ماه با افتی تقریبا 50 درصدی نسبت به ماه‌های قبل همراه بوده است. این موضوع بیانگر آن است که در صورت ادامه مشکل صادرات کشور ناشی از تحریم‌ها، به‌منظور اینکه منابع ریالی دولت کاهش پیدا نکند، کاهش نرخ دلار به نرخ‌های زیر 8 تا 9 هزار تومان دیگر برای دولت به‌صرفه نخواهد بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.