کد مطلب: ۳۱۹۳۱۰

کدام شرکت‌های بورسی با شروع تحریم‌ها متضرر می‌شوند؟

کدام شرکت‌های بورسی با شروع تحریم‌ها متضرر می‌شوند؟

از امروز یکشنبه ( 13 آبان‌ماه 97) دور جدید تحریم‌ها علیه ایران آغاز می‌شود،سوالی که مطرح می‌شود این است که در دوران تشدید تحریم‌ها کدام شرکت‌های بورسی بیشتر متضرر می‌شوند؟

به گزارش تجارت‌نیوز، از امروز یکشنبه ( 13 آبان‌ماه 97) دور جدید تحریم‌ها علیه ایران آغاز می‌شود، اما انتشار دو خبر مذاکرات صلح آمیز ترامپ با دولت چین و معافیت هشت کشور جهان درخصوص واردات نفت از ایران سیگنال مثبتی به ناکارآمدی تحریم‌ها به بازار سرمایه و شرکت‌های بورسی داده است.

به گفته فعالان بازار سرمایه، اعمال تعرفه‌های سنگین از سوی آمریکا بر کالاهای چین ماه‌ها قیمت جهانی کامودیتی‌ها را تحت تاثیر قرار داده بود. حال عقب‌نشینی دولت آمریکا از مواضع خود و کاهش نگرانی‌ها در خصوص اقتصاد چین، خوش‌بینی نسبت به رشد قیمت کامودیتی‌ها را افزایش داده است. به همین جهت این موضوع می‌تواند برای بازار سرمایه ایران نویدبخش رشد گروه‌های مرتبط و کالایی باشد.

همچنین دولت آمریکا که در چند وقت اخیر تحریم صادرات نفت ایران را نشانه گرفته بود، روز جمعه هشت کشور در خصوص واردات نفت از ایران را معاف کرد. سوالی که مطرح می‌شود این است که در دوران تشدید تحریم‌ها کدام شرکت‌های بورسی ایران بیشتر متضرر می‌شوند؟

شرکت‌های وارداتی

حسام‌الدین جعفری، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: با توجه به اینکه ممکن است رکود دامن‌گیر اقتصاد شود، بنابراین شرکت‌هایی که واردات مواد اولیه، کالاهای سرمایه‌ای و واسطه‌ای دارند و نمی‌‌توانند محصولات خود را متناسب با آن قیمت به دلیل قیمت‌گذاری دستوری یا کمبود تقاضای داخلی به فروش برسانند بیشتر از تحریم‌ها متضرر می‌شوند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: تحریم ممکن است که تنها باعث کاهش فروش شرکت‌های فولادی و پتروشیمی شود، بنابراین تاثیری که تحریم‌ها بر شرکت‌هایی به عنوان مثال خودروسازی که واردکننده قطعات هستند دارد بر شرکت‌های فولادی و پتروشیمی اثر کمتری می‌گذارد. ضمن اینکه افزایش نرخ دلار باعث افزایش سود شرکت‌های فولادی و پتروشیمی شده است، بنابراین سود ریالی آنها از تحریم تاثیر جدی نمی‌گیرد، البته پتروشیمی‌هایی که محصولات آنها گاز و مایع است به دلیل مشکلات حمل آسیب پذیرتر خواهند بود.

شرکت‌های صادرات‌محور

مجید ملکی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: در دوران تشدید تحریم‌ها تقریبا تمام شرکت‌های صادرات‌محور از ابعاد مختلفی متضرر می‌شوند. بعد اول کاهش میزان تقاضا به تبع کاهش سفارشات مشتریان قبلی است. این عامل هم برای شرکت‌های بزرگ و هم برای شرکت‌های کوچک می‌تواند باعث مشکل شود. با این حال می‌توان گفت شرکت‌های بزرگی که مشتریان عمده چینی و بعضاً هندی دارند، احتمالا از این بابت مشکل کمتری داشته باشند، زیرا این شرکت‌ها احتمالا به روابط تجاری خود با ایران کم و بیش ادامه خواهند داد. از طرفی شرکت‌های کوچک نیز می‌توانند با وجود واسطه‌ها این مشکل را با صرف هزینه بیشتری برای صادرات تا حدی رفع کنند.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: مشکل دوم، مشکل نقل و انتقال پول است که گرچه قبلا نیز وجود داشته است، اما با تشدید تحریم‌ها سخت‌تر خواهد شد. این مشکل یا باید از طریق spv های اروپایی یا چینی و هندی (نهادهای مالی خاص با هدف مشخص تسهیل تجارت شرکت‌ها با ایران) حل شود یا اینکه شرکت‌ها از روش‌های مختلف از قبیل تاسیس شرکت‌های صوری بتوانند بر آن غلبه کنند.

ملکی افزود: تاکنون از سوی اروپایی‌ها اقدام عملی خاصی در راستای ایجاد spv ها انجام نگرفته است، بنابراین به نظر می‌رسد روش شرکت‌ها برای نقل و انتقال پول، دور زدن تحریم‌ها به طرق مختلف است که قطعا هم هزینه انتقال پول و هم ریسک سوخت مبالغ عمده فروش را افزایش می‌دهد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: به صورت کلی عمده شرکت‌های صادرات‌محور از تشدید تحریم‌ها متضرر خواهند شد، اما میزان آن احتمالا در شرکت‌های بزرگ با توجه به حجم بیشتر تبادلات مالی آنها بیشتر خواهد بود. البته میزان تاثیرپذیری از تحریم‌ها تا حد زیادی به عملکرد هیات مدیره شرکت‌ها نیز بستگی دارد که بسته به هر شرکت متفاوت خواهد بود.

همچنین هادی نصیری، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: با تشدید تحریم‌ها اکثر شرکت‌هایی که مواد اولیه خود را از خارج کشور وارد می‌کنند بیشتر تحت فشار قرار خواهند گرفت و راه‌های دسترسی به مواد اولیه برای این شرکت‌ها بسیار سخت خواهد بود. همچنین شرکت‌هایی که به کل صادرات محور هستند نیز جهت فروش محصولات خود نیز بسیار با مشکل روبرو خواهند شد، زیرا شرکت‌های خریدار امکان پرداخت پول به این شرکت‌ها را نخواهند داشت.

فلزات اساسی و پتروشیمی‌ها

همچنین محمد باقر خادمی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: با تشدید تحریم‌ها صادر‌کنندگان به ویژه فلزات اساسی و پتروشیمی‌ها بیشتر متضرر می‌شوند. البته شرکت‌های دارویی و غذایی هم ضرر می‌کنند، اما برا غذا و دارو کمتر سخت‌گیری می‌شود.

در همین حال حادمد مددی، کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفتگو با «تجارت‌نیوز» گفت: با توجه به تاثیر تحریم‌ها بر نقل و انتقال ارز شرکت‌هایی که هزینه‌های ارزی و فروش ریالی دارند بیش از سایر صنایع مورد تهدید قرار خواهند گرفت. دو راهکار پیش روی این شرکت‌هاست. اول اینکه تناژ تولید خود را کاهش دهند و راه دوم افزایش هزینه برای تامین ارز مورد نیاز است که در هر دو حالت شاهد کاهش سود آوری شرکت‌ها خواهیم بود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.