کد مطلب: ۷۴۳۱۷۸

تعیین تکلیف رئیس‌کل جدید بانک مرکزی برای بازار ارز؛

دلار نیمایی ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان! / کنترل دستوری بازار ادامه دارد

دلار نیمایی 28 هزار و 500 تومان! / کنترل دستوری بازار ادامه دارد

رئیس‌کل جدید بانک مرکزی در نخستین اظهارات خود پس از تصدی سمت جدید با بیان اینکه سیاست ما سیاست تثبیت نرخ ارز خواهد بود، قیمت دلار نیمایی را 28 هزار و 500 تومان اعلام کرد! محمدرضا فرزین در حالی اقدام به تعیین قیمت دلار نیمایی کرده است که این قیمت، اصولا بر اساس عرضه و تقاضا در سامانه نیما کشف می‌شود و تا کنون دولت مدعی عدم دخالت در تعیین آن بوده است!

به گزارش تجارت‌نیوز ، نخستین اظهارات رئیس کل جدید بانک مرکزی نشان داد که قرار نیست بحران بازار ارز با تکیه بر اصول اقتصادی حل و فصل شود و بناست دولت همچنان بر طبل کنترل دستوری بازارها بکوبد.

محمدرضا فرزین هم نیامده برای نرخ نیمایی تعیین تکلیف کرد و قیمت آن را به طور ثابت، 28 هزار و 500 تومان اعلام کرد! این در حالی است که طی هفته‌های گذشته قیمت دلار نیمایی وارد کانال 30 هزار تومانی شده بود.

نکته بااهمیت دیگر اینکه رئیس کل جدید بانک مرکزی برای بازاری تعیین تکلیف کرده که بر اساس مکانیزم عرضه و تقاضا عمل می‌کند و قیمت‌ها در آن با اهرم‌هایی نظیر تورم و متغیرهای پولی تقویت یا تضعیف می‌شود.

او در همین حال مدعی شده است که واردات تمام کالاهای اساسی و مواد اولیه و ماشین‌آلات را با نرخ نیمایی و با قیمت 28 هزار و 500 تومان تامین خواهد کرد.

فرزین در گفت‌وگوی خود با بخش خبری ساعت 21 تلویزیون افزود: کلیه ارکان حاکمیتی در این مورد نقش دارند و باید تمام دولت و تیم اقتصادی دولت در این زمینه با بانک مرکزی همکاری کنند.

رئیس کل جدید بانک مرکزی اظهار کرد: ارز را تثبیت خواهیم کرد و دغدغه فعالان اقتصادی کشور را رفع خواهیم کرد. فرزین اضافه کرد: برای رفع نارسایی‌ها باید رویکرد جدیدی اتخاذ کنیم.

بازار آزاد دلار کوچک می‌شود؟

وی همچنین با انکار اثرگذاری بازار آزاد دلار بر بازارهای موازی عنوان کرد: سایر مصارف ارزی که حدود ۴۰ مورد است در بازار مبادله ارزی تامین خواهد شد. تلاش می‌کنیم این نرخ به بازار آزاد علامت بدهد.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: تمام نیازهای ارزی را در نیما و بازار مبادله ارزی تامین خواهیم کرد و بازار ارز آزاد را مستمرا کوچک خواهیم کرد و نرخ آن را به نرخ بازار مبادله ارزی نزدیک خواهیم کرد. فرزین در پایان این گفت و گو از مردم خواست به بانک مرکزی اعتماد کنند تا بتواند بازارها را تثبیت کند.

گفتنی است دولت در جلسه امروز با هدف آرام‌کردن بازار ارز محمدرضا فرزین را جایگزین علی صالح‌آبادی کرد. این در حالی است که بازار آزاد دلار بی‌اعتنا به این تغییرات در کانال روزهای گذشته پایدار مانده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    نرخ دلار نیمایی بر اساس مکانیزم عرضه و تقضا مشخص میشه؟ خخخخ جوک سال بود.

    • ناشناس

      فقط تعامل باجهان میتوانددلارراکاهش دهد.

  • ناشناس

    برخلاف اینهمه هیاهواتفاقا نصف ملت ایزان و نهادهای ثروت و قدرت ازراین تورم خوسخال هستند
    و این باور خودش یک شکست اقتصادی هستجون نصف ملت ایران دارند صدای شکستن استخوانهایشان شنیده میشود ،انها گدا نیستند که محتاج سبد کالا یا یارانه یا سبد معیشت باشند اقشار متوسط رو به ضعیف هستند که روز به روز دارند فقیر تر میشوند قدرت خرید خودرو ،وسایل منزل ، سلامتی روحی و روانی ،تفریح ،گردشگری داخل ایران ازدواج اسان فرزندان ،، را از دست دادند
    افراد بهزییتی و کمیته ،دهک یک و دو محتاج اعانه و یارانه و سبد هستند
    اقشار متوسط رو به ضعیف بیشترین اسیب میبینند

  • امیر

    چیه؟ مثل اینکه پایین اومدن قیمت دلار ناراحتتون میکنه؟ خب راه حل خودتو بگو اگه راست میگی.

  • ناشناس

    سلام من فقط این را می دانم که قشر حقوق بگیر علی الخصوص بازنشستگان روز به روز فقیر تر و بیچاره تر می شوند

    • ناشناس

      آمریکا که رو به افوله !!
      بهتر این نیست ، دلار و یورو هارو بدید به غربگراها و طرفداران غرب ، شرق گراها به پول چین و روسیه بچسبند ؟!؟ مملکت و آمریکا اداره میکنه طرف نوکر شرق شده!!

  • باقر

    متاسفانه حرف تا عمل بسیار است.خودت هم بخوای دیگه نمیشه این اسب سرکش رو جلوش گرفت.

  • ناشناس

    آمریکا که رو به افوله !!
    بهتر این نیست ، دلار و یورو هارو بدید به غربگراها و طرفداران غرب ، شرق گراها به پول چین و روسیه بچسبند ؟!؟ مملکت و آمریکا اداره میکنه طرف نوکر شرق شده!!

  • احمد

    این یک مسکن هست درماننیست شاید چند روزی دردش کمتر بشه ولی اصل بیماری سر جاش هست وهیچ کار خاصی اتفاق نیفتاده دوباره شاهد اوج گیری ددلار خواهیم بود درمان. اول اصلاح نظام اجتماعی احترام به رای مردم وبرگشت اعتماد دوم تعامل سازنده با دنیا هست این وسط مردم بیچاره

  • احمد

    همه چیز عالی وخوب پیش میره خوبه اینطور بنویسم

  • ناشناس

    اقتصاد مانند اسبی وحشی ست باید اسب را ازاد گذاشت تا خوب بخورد تا فربه شود بادستور وامرونهی هیچ اقتصادی پایا وپویا نمی شود بلکه نابود وسرنگون میشود اقتصاد باید پرواز کند تامتحول گردد وگرنه باز همان دوربسته تکرار میشود

  • پیمان

    تا زمانی که دلار تک نرخی نشود وضع همین است به بهانه مردم ارز نیمایی می‌گیرند و با دلار آزاد می‌فروشند همین گروه تا زمانی که از این رانت بهره دارند نمی‌گذارند دلار پایین بیاید بلکه هر چه بیشتر تلاش در ایجاد تفاوت دارند