کد مطلب: ۴۰۲۶۲۱

اظهار نظر جدید وزیر اقتصاد درباره بورس / توصیه به مردم برای مقابله با جنگ اقتصادی

اظهار نظر جدید وزیر اقتصاد درباره بورس / توصیه به مردم برای مقابله با جنگ اقتصادی

وزیر اقتصاد گفت: بازار سرمایه یکی از کانال‌های مهم تحقق مردمی کردن اقتصاد است، بدین معنی که امکان دارد میزان پس انداز شخصی کفایت خرید یک واحد اقتصادی از دولت را ندهد ولی می‌توان با خرید بخشی از سهام یک واحد در اقتصاد مشارکت کرد بنابراین با این روش همه افراد می‌توانند با مقادیر بسیار کم، بنگاه‌های اقتصادی را خریداری و در اقتصاد مشارکت کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، فرهاد دژپسند در مصاحبه با رادیو گفت: در دوران هشت ساله جنگ تحمیلی شاهکار بی‌نظیر تاریخی در مملکت اتفاق افتاد و شاید بتوان گفت در ۴۰۰ سال اخیر یگانه جنگی بود که با این وسعت و بزرگی به ایران تحمیل شد ولی خدا را شکر در پایان جنگ یک سانتی‌متر از خاک وطن به دست دشمن نیفتاد بلکه اقتدار کشور چنان بالا رفت که دیگران پس از جنگ هم حتی جرات نگاه چپ به این آب و خاک را نداشتند.

وی اظهار کرد: این افتخار بزرگ حاصل ازخودگذشتگی ها و ایثارگری های خیل عظیم شهدا، جانبازان، آزادگان و رزمندگان بی ادعا بود که برای دفاع از انقلاب، اسلام، استقلال و تمامیت ارضی کشور دل از همه چیز بریدند و سر افرازانه به دیدار معبود شتافتند.

وزیر اقتصاد گفت: عراق در این جنگ تنها نبود بلکه بسیاری از کشور و دولت ها به روش های مختلف مالی، تسلیحات نظامی و غیره کمک حال صدام بودند تا بتوانند نظام جمهوری اسلامی ایران را سرنگون کنند. متاسفانه در داخل هم حرکت های نامبارک زیادی شکل گرفت و دنبال این بودند که در اداره امور جامعه تنش و اختلال ایجاد کنند که همه این موارد و مسائل دست به دست هم داد تا یک حرکت بسیار وسیعی سازمان یابد و به یک معنا جنگ هشت ساله بر ایران تحمیل شود.

وی گفت: مهمترین نکته در کنار فرماندهی و رهبری عالی، وحدت و همدلی و حس گسترده انسان دوستی همه مردم و مردمی کردن اداره جنگ بود. یعنی جنگ از سوی دولت و دولتمردان یا ارتش کلاسیک اداره نشد بلکه بوسیله همین مردم کوچه و بازار، پیر و جوان و زن و مرد به نحو احسن مدیریت شد.

دژپسند با اظهار اینکه مشارکت مردم در جبهه فقط مشارکت رزمی افراد نبود بلکه مشارکت در تامین مالی، مدیریتی و استفاده بهینه از منابع هم بود، گفت: نکته حائز اهمیت اینکه وقتی مردم در جبهه حضور پیدا می کردند،دسته بندی نمی شدند و اگر هم دسته بندی می شدند، بر مبنای شایستگی ها بود نه قوم و قبیله‌ای، رنگ و منطقه، رسمی و غیر رسمی بودن و سپاهی و ارتشی بودن؛ بلکه یک ملاک وجود داشت آن هم توانمندی و شایستگی افراد بود.

وی اظهارداشت: این امر سبب تجمیع امکانات و منابع انسانی در کنار از خودگذشتگی هایی که وجود داشت شد تا یک هم افزایی مضاعفی ایجاد شود و خوشبختانه در این هم افزایی مستمر و مضاعف ابداعاتی صورت می‌گرفت که درصد پیروزی را در جبهه‌های جنگ افزایش می داد.

وزیر اقتصاد افزود: حضور گسترده مردم در پشت جبهه هم همینطور بود. یعنی در پشت جبهه هیچ کس به دنبال این نبود که منازل خود را تبدیل به انبار کالا کند بلکه همه به همان سهمیه کوپنی راضی بودند؛ منظور این نیست که در شرایط فعلی اقتصادی همان الگوی کوپنی در کشور اجرا شود. این فرهنگ مناسبی بود که در زمان جنگ تحمیلی وجود داشت و کمک می کرد مسئولان منابع کم کشور را به مواردی اختصاص دهند که ضروری تر است.

وی ضمن اشاره به متغیر های کلان اقتصادی از سال های ۵۹ تا ۶۷ گفت: بطورکلی سه مقطع زمانی یعنی ۵۹ تا ۶۰ ،۶۰ تا ۶۴ و ۶۵ تا ۶۷ را می‌توان برای این دوره تعریف کرد. سال ۶۰ تا ۶۴ متغیرهای کلان اقتصادی یک شرایط ویژه ای داشت. یعنی تورم همواره روند کاهنده داشت به گونه ای که در سال ۶۴ به ۹ر۶ درصد رسید؛ نکته قابل توجه اینکه از سال ۵۳ تا به امروز کمترین نرخ تورم متعلق به همان دوران است. برخی ها این کاهش تورم را به غلط ناشی از افزایش واردات و دخالت دولت می دانند، در حالی که چنین چیزی نیست. چون دولتمردان وقت توانسته بودند سیاست هایی اتخاذ کنند که تاثیر مثبتی روی کاهش تورم داشته باشد. نکته حائز اهمیت تر اینکه بعضی از اقتصاددان هایی که گرایشی پولی دارند علت العلل تورم را رشد نقدینگی می دانند.

این عضو کابینه دولت ادامه داد: سال ۶۳ که یکسال قبل از دستیابی به تورم نرخ پائین ۹ر۶ درصدی بود، نرخ رشد نقدینگی هم بسیار پائین یعنی درحدود ۶ درصد بود؛ پس می توان گفت مجموعه ای از عوامل در حوزه پولی و سیاستی توانسته بود دست به دست هم بدهد و این شرایط را ایجاد کند.

وی ضمن اشاره به اینکه تکانه شدید نفتی که پایان سال ۶۴ شروع و تا سال ۶۷ ادامه داشت، افزود: نرخ رشد اقتصادی ایران در این سه سال منفی بود و تورم از ۹ر۶ درصد سال ۶۴ متاثر از همین تکانه به بالای ۲۵ درصد در سال ۶۵ رسید. وقتی درآمد دولت کاهش یافت، ناچار شد از نظام بانکی استقراض کند و این استقراض توانست در عمل تاثیر منفی روی تورم بگذارد.چنانکه حداکثر تورم در سال ۶۷ که بیش از ۵۰ درصد بودجه از محل استقراض منابع بانکی تامین می‌شد به کمی بیش از ۲۹ درصد رسیده بود.

دژپسند بیان کرد: دشمن امروز هم با وضع تحریم ها و فشار حداکثری به دنبال ایجاد شکاف بین «مردم» و «دولت و حکومت» است که بتواند از جوار این شکاف به اهداف شوم خود برسد.

وی گفت: خوشبختانه هم اکنون با برنامه ریزی و سیاست گذاری مناسب، ثبات لازم در متغیرهای کلان اقتصادی کشور ایجاد و نرخ رشد اقتصادی غیر نفتی هم در سه ماهه نخست سال جاری ۴ر۰ درصد مثبت شده در حالیکه نظر همه این بود که رشد اقتصادی منفی خواهد شد.

وزیر اقتصاد در ادامه بر مردمی کردن اقتصاد در کشور تاکید کرد و افزود: بطورکلی باید به این سمت رفت که مشارکت مردم در اقتصاد یک مشارکت واقعی، فعال و معنی‌دار باشد؛ بازار سرمایه یکی از کانال های مهم تحقق مردمی کردن اقتصاد است؛ بدین معنی که امکان دارد میزان پس انداز شخصی کفایت خرید یک واحد اقتصادی از دولت را ندهد ولی می توان با خرید بخشی از سهام یک واحد در اقتصاد مشارکت کرد بنابراین با این روش همه افراد می توانند با مقادیر بسیار کم، بنگاه های اقتصادی را خریداری و در اقتصاد مشارکت کنند.

وی گفت: همان طوری که مردم در زمان جنگ با صرفه جویی، قناعت و الگوی صحیح مصرف، به جبهه ها کمک می کردند اکنون هم می‌توانند در جنگ اقتصادی با پرهیز از انبار خانگی کالا، احتکار بنگاهی، سوء استفاده نکردن از شرایط سخت تحریمی و اقتصادی و الگوی صحیح مصرف کمک حال دولت و نظام باشند.

دژپسند افزود: تمامی آحاد مردم باید دست به دست هم دهند و اقتصاد کشور را به نحوی اداره کنند که دشمن از کرده خود پشیمان شود.

منبع: روزنامه اطلاعات

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تنها راه مشارکت مردم حرف نیست فقط رشد بورس و افزایش قیمتها و سود خوب میتواند نقدینگی ها را جذب کند هرجا سود بیشتر دهد نقدینگیه بیشتری جذب خواهد کرد

  • بهزاد فرهمند

    راجع به همه چی حرف زده غیر از بورس!!