کد مطلب: ۱۹۸۱۳۱

اعتبار پایین کشورهای ناسازگار با تحولات عمومی جهان

اعتبار پایین کشورهای ناسازگار با تحولات عمومی جهان

نایب رییس اتاق بازرگانی ایران گفت: کشورهایی که با روند تحولات عمومی جهان سازگار نیستند در زمره کشورهای با اعتبار پایین قرار می‌گیرند.

حسین سلاح‌ورزی اظهار کرد: براساس اطلاع معاون وزیر اقتصاد در پسابرجام، رتبه اعتباری ایران ابتدا از هفت، یعنی بدترین رتبه ممکن به 6 نمره اعتباری و به تازگی نیز با بهبود یک پله‌ای، به رتبه اعتباری پنج رسیده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وی اضافه کرد: این کاهش، به معنای دورشدن ایران از صف کشورهای پرریسک است و حکایت از آن دارد که برخی قطب‌های اقتصادی پذیرفته‌اند که ایران در اقتصاد جهانی، کشوری با اقتصاد نسبتا بزرگ و دارای امکانات و ذخایر مورد نیاز بازارهای دنیا باقی بماند.

سلاح‎ورزی بیان کرد: البته این موفقیت با پیگیری مدیران مربوطه حاصل شده و باید در تیتر اخبار خوش قرار داد؛ نکته قابل توجه این است که با دقت و کارشناسی متعهدانه، جزییات رویداد اخیر را باید به کارشناسان و فعالان اقتصادی اطلاع داد و بطور دقیق گفت که چه کارهایی در سطح سیاستگذاری‌‎های کلان رخ داده و یا اینکه کدام موانع از سر راه عادی شدن محیط کسب‌و‌کار برداشته شده و کدام تشویق واقعی را برای فعالان اقتصادی یا متقاضیان سرمایه‌گذاری در نظر گرفته‌ایم و یا اصلاح رویه‌ها و بهبود روش‌های منتهی به این کاهش ریسک، با کدام سازوکار به دست آمده است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: این ارتقای رتبه و کاهش ریسک اعتباری در رتبه‌بندی جهانی برای تجارت و سرمایه‌گذاری خارجی در ایران دارای اهمیت بوده و یک ارزش است که حفظ آن شاید سخت‌تر از به دست آوردنش باشد.

وی گفت: حال که یک نهاد معتبر بین‌المللی متقاعد شده که ایران گام‌‎های بلندی در مسیر بهبود کسب و کار و اصلاح رویه‌ها و کاهش ریسک سرمایه‌گذاری برداشته است، از این پس به طور مداوم دست به پایش و نظرات خواهد زد.

سلاح‎ورزی خاطرنشان کرد: نکته مهم اینکه این بهبود رتبه نمره اعتبارسنجی را بتوانیم حفظ و در جهت پایین‌‎تر آوردن نمره تلاش کنیم که نیاز به مداومت و استواری در مسیر بهبود دارد.

وی افزود: با بهبود یک پله‌ای رتبه اعتباری ایران، تقریبا تا 10 درصد از مجموعه هزینه‌های مالی در فرآیند استفاده از خطوط اعتباری یا منابع مالی خارجی کاسته و زمینه جذب بهتر و سریع‌تر سرمایه‌گذاری خارجی را فراهم می‌شود.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: البته آثار سیاسی و افزایش قدرت چانه‌زنی ایران و انزوای بیشتر مخالفان نیز از ثمرات و اثرات این رویداد به شمار می‌رود.

وی افزود: به هر حال، دنیای امروز از نظر شکل و ماهیت با دنیای دهه 1970 به طور بنیادین متفاوت است؛ سیر رفتار، گفتار و شکل حکمرانی در این چهار دهه سپری شده، به نحوی است که باور آن بسیار دشوار است.

سلاح‌ورزی بیان کرد: اگر 50 سال پیش به دولت‌‎ها می‌گفتند، باید همه اطلاعات مرتبط با تحولات اقتصادی، بانکی، ارزی و تجاری خود را بدون دستکاری منتشر یا در اختیار سایر کشورها قرار دهید، غوغایی به پا می‌شد که اینها می‌‎خواهند از کشورمان جاسوسی کرده و به اطلاعات حیاتی ما دست پیدا کنند.

وی ادامه داد: اما امروزه دولت‌‎ها دقیق‌ترین، به روزترین و جزیی‌‎ترین اطلاعات خود به ویژه در حوزه اقتصاد را در اختیار سازمان‌‎های بین‌المللی قرار داده یا به صورت عمومی منتشر می ‎کنند.

سلاح‎ورزی تصریح کرد: اکنون دولت‌‎ها و حکومت‌‎ها می‌دانند اگر این اطلاعات را ارائه نکنند، موسسات معتبر بین‌‎المللی و اعتبارسنجی آنها را از فهرست حذف می‌‎کنند و این به معنای حذف غیرفیزیکی اما بسیار ترسناک یک کشور از جامعه جهانی است.

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: اعتبار کشورهای جهان، امروزه از سوی نهادهایی با اعتبار جهانی و با شاخص‌‎های قابل قبول در سطح بین‌المللی ارزش‌گذاری شده و رتبه‌بندی می‌شود؛ این شاخص‌‎ها علاوه بر محیط کسب‌وکار در هر کشور به مسائل سیاسی و سیاست‌گذاری نیز اهمیت می‌دهد.

وی اظهار کرد: تجربه نشان می‌‎دهد کشورهایی که با روند تحولات عمومی جهان در یک دوره میان مدت و بلندمدت سازگار نیستند و نمی‌پذیرند که از سوی نهادهای جهانی درجه‌بندی شوند در زمره کشورهای با اعتبار پایین قرار می‌‎گیرند.

سلاح‎ورزی افزود: ایران نیز به دلایل گوناگون در 10 سال اخیر در نامناسب ‎ترین جایگاه قرار داشت اما این اتفاق مثبت که حاصل تلاش سازمان سرمایه‌گذاری خارجی، وزارت خارجه (سفارت ایران در اتریش) و صندوق ضمانت صادرات بوده، به عنوان یکی از ثمرات برجام است که با وجود مخالفت آمریکا و برخی کشورها بدست آمده است و حتما قابلیت تکرار و تداوم را دارد.

منبع: ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.