کد مطلب: ۷۳۰۵۴۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

بزرگترین اعتراضات چین در یک دهه اخیر / خواسته معترضان چیست؟

بزرگترین اعتراضات چین در یک دهه اخیر / خواسته معترضان چیست؟

اخیرا در کشور چین، تجمعاتی در اعتراض به محدودیت‌های کرونایی شکل گرفته است. در این اعتراضات حزب کمونیست چین و شخص شی‌جین‌پینگ نیز مورد هدف قرار گرفتند. این اعتراضات بزرگترین ابراز نارضایتی مردم از حکومت شی از زمان شروع رهبری اوست.

به گزارش تجارت‌نیوز ، اعتراضات مردم چین علیه محدودیت‌های سختگیرانه کرونایی تشدید شده است. زیرا موج نافرمانی مدنی ناشی از آتش‌سوزی مرگبار در غرب این کشور به سطحی رسیده که از زمان روی کار آمدن شی‌جین‌پینگ در یک دهه اخیر بی‌سابقه بوده است.

به نقل از گاردین ، در دانشگاه استعدادهای درخشان تسینگ‌هوا پکن، دانشجویان فریاد زدند «آزادی پیروز خواهد شد» و خواستار پایان قرنطینه شدند. در حالی که جمعیت حاضر در خیابان نیز برای دومین روز به جاده اورومچی در شانگهای بازگشتند و موانع کرونایی را در ووهان از میان برداشتند.

دولت چین؛ مخاطب اصلی شعارها

بر اساس ویدئوهای منتشر شده در توییتر، در اقدامی غیرمعمول که به نظر می‌رسید نشان دهنده میزان ناامیدی مردم باشد، جمعیتی در شانگهای‌ در درگیری با پلیس خواستار برکناری حزب کمونیست و شی شدند. مردم چین معمولاً به دلیل ترس از انتقام، از انتقاد از حزب و رهبران آن در ملاء عام خودداری می‌کنند. اما این بار آنها شعار می دادند: «حزب کمونیست، پایین بیا! شی‌جین‌پینگ، پایین بیا!»

در فیلم‌های دیگر، مردم شعار می‌دادند: « نه به آزمایش PCR، ما آزادی می‌خواهیم!» و پس از آن فریادهای مکرر برای «آزادی! آزادی!» سر می‌دادند. این شعار در ماه اکتبر فراخوان یک معترض تنها در پکن را تکرار می‌کرد.
با وجود بسیاری از دستگیری‌های مستند پلیس از معترضان در روز شنبه، مردم روز یکشنبه به خیابان‌های شانگهای، بزرگترین شهر چین و مرکز مالی جهانی در شرق این کشور، بازگشتند.

در پکن، یک دانشجوی دانشگاه تسینگ‌هوا به خبرگزاری فرانسه گفت که برخی از دانشجویان حدود ساعت 11:30 صبح یک تکه کاغذ سفید را در نزدیکی سلف غذاخوری نگه داشتند و 200 تا 300 نفر تا بعد از ظهر به آنها ملحق شده بودند. برگه‌های سفید به نمادی از اعتراضات در حال رشد تبدیل شده است.

اعتراض‌های حضوری گسترده در چین به ندرت اتفاق می‌افتد، جایی که در دوران شی جین‌پینگ، امکان مخالفت در آن کاملاً از بین رفته است و شهروندان مجبور هستند تا در رسانه‌های اجتماعی که فیلتر هستند احساسات خود را ابراز کنند.

در تظاهرات روز جمعه تظاهراتی در ارومچی، مرکز منطقه شین‌جیانگ ساختمانی مسکونی منفجر شد که در آتش‌سوزی آن حداقل 10 نفر کشته و 9 نفر زخمی شدند. بسیاری بر این باورند که آنها به دلیل ناتوانی در فرار به دلیل محدودیت‌های کرونایی جان خود را از دست دادند.ادعایی که دولت محلی آن را رد کرد.

عکس‌ها و ویدئوهای منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی چینی که توسط گاردین مشاهده شده بود، به سرعت توسط سانسورکنندگان اینترنتی حذف شدند، اما بسیاری از آنها همچنان در توییتر که در چین فیلتر شده است، پخش می‌شدند.

بر اساس عکس‌ها و ویدیوهایی که بعداً حذف شد، در دانشگاه ارتباطات چین، دو دانشجو روز شنبه ورق‌های سفیدی را در محوطه دانشگاه در دست گرفتند. شب همان روز ، انبوهی از دانشجویان به آنها ملحق شده بودند. آنها در حالی که چراغ قوه گوشی‌های خود را روشن کرده بودند، سرود ملی این کشور را می‌خواندند.

در شانگهای، پیام «ساکت نمانید» با اسپری روی بیلبورد قرمز گرامی‌داشت هفتادمین سالگرد تأسیس دانشگاه علوم سیاسی و حقوق چین شرقی نقش بست. در آکادمی فیلم چینگدائو در شرق چین، یک تکه کاغذ روی ورودی چسبانده شده بود: «در سوگ قربانیان آتش سوزی 24 نوامبر. بی تفاوت نباشید. ساکت نمانید. فراموش نکنید». چندین ویدئو نیز از مردمدر حالی که موانع قرنطینه را در هم می‌شکنند منتشر شده است.

خطری حزب کمونیست چین را تهدید می‌کند؟

پروفسور چانگ کیم واه، استاد علوم اجتماعی گفت که اگرچه اعتراضات گسترده است، بعید است که دولت مرکزی را تهدید کند. او پیش‌بینی کردکه دولت هم از مماشات و هم از سرکوب برای فرونشاندن نارضایتی استفاده کند.

او گفت: «باید دید که آیا شعارهای ضد حکومت گسترش می‌یابد یا خیر. اما در این صورت هم دولت مرکزی می‌تواند از خود سلب مسئولیت کند و مقامات محلی را به رعایت بیش از حد مقررات کرونایی محکوم کند. البته دولت مرکزی در اطلاعیه 11 نوامبر خود مبنی بر کاهش برخی از محدودیت‌ها، از مقامات محلی خواست تا از اعمال بی‌رویه محدودیت‌های کرونایی خودداری کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.